Η αλλαγή του εργοστασιακού φίλτρου αέρα, είναι η πρώτη βελτιωτική κίνηση που μπορεί να κάνει κάποιος στο αυτοκίνητο του και μάλιστα με λογικό κόστος.

Αφήστε το να αναπνεύσει!

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1/10/2015

Η εισαγωγή του κινητήρα μας αποτελεί βασικό στοιχείο για την εύρυθμη λειτουργία του. Η οποιαδήποτε βελτίωση επί του συγκεκριμένου μέρους απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να πετύχουμε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

 
Η αλλαγή του εργοστασιακού φίλτρου αέρα, είναι η πρώτη βελτιωτική κίνηση που μπορεί να κάνει κάποιος στο αυτοκίνητο του και μάλιστα με λογικό κόστος. Στις περισσότερες των περιπτώσεων συνδυάζεται με το δίπτυχο «πρόγραμμα - εξάτμιση» με σκοπό να ενισχυθεί ελαφρώς η απόδοση του κινητήρα. Στην περίπτωση μας τώρα, τα φίλτρα είναι οι …αφανείς ήρωες για τον κινητήρα, μιας και εκτελούν μια σημαντική λειτουργία: φιλτράρουν οτιδήποτε ανεπιθύμητο ώστε να μην περάσει μέσα στο θάλαμο καύσης.

Πως λειτουργεί το φίλτρο αέρα
Ο τρόπος λειτουργίας τους είναι τρομερά απλός. Τα φίλτρα βρίσκονται στην αρχή του σωλήνα εισαγωγής ή στην περίπτωση των εργοστασιακών αυτοκινήτων εδρεύουν μέσα στο επονομαζόμενο και φιλτροκούτι. Έτσι ο εισερχόμενος αέρας περνάει πρώτα από το φίλτρο πριν διαπεράσει κάποιον αισθητήρα ή μπει μέσα στον κινητήρα. Στην πλειοψηφία τους τα φίλτρα έχουν ένα κύριο υλικό για φιλτράρισμα, ενώ σε αρκετά υπάρχει κι ένα συρμάτινο δίχτυ με το οποίο αποτρέπεται η εισαγωγή μεγαλυτέρων αντικειμένων πέρα από την σκόνη.

Γιατί χρειάζομαι ένα πιο «ελεύθερο» φίλτρο;
Ως γνωστόν, η ομαλή και πλούσια ροή αέρα εντός του θαλάμου καύσης είναι σημαντική για την απόδοση του κινητήρα. Και αυτό γιατί ο αέρας αναμειγνύεται με το υγρό καύσιμο με αποτέλεσμα και τα δύο μαζί να φτάνουν στο χώρο καύσης του κινητήρα. Εκεί, με τη βοήθεια του σπινθήρα των μπουζί γίνεται η ανάφλεξη που με τη δύναμη που παράγει προσφέρει κινητική ενέργεια. Αυτό μεταφράζεται ως εξής: Όσο περισσότερο μείγμα αέρα - οξυγόνου εισέρχεται μέσα στο κινητήρα, τόσο καλύτερη καύση επιτυγχάνεται εντός του κινητήρα. Έτσι, ένα πιο «ελεύθερο» φίλτρο προσφέρει στον κινητήρα μεγαλύτερες ποσότητες αέρα, άρα και περισσότερο οξυγόνο έχοντας, υπό κάποιες συνθήκες, καλύτερη καύση που ισούται με μεγαλύτερη απόδοση.

Από τι υλικά αποτελούνται τα φίλτρα;
Τα πιο προσιτά σε κόστος απόκτησης είναι τα χάρτινα φίλτρα και είναι αυτά που χρησιμοποιούν και τα αυτοκίνητα παραγωγής. Δεν καθαρίζονται, (απλά αλλάζονται στα διαστήματα που προτείνει ο κατασκευαστής) και δεν προσφέρουν διαφορά στην απόδοση του κινητήρα.
Τα πιο κοινά aftermarket φίλτρα είναι τα γάζας. Προσφέρουν πολύ καλό φιλτράρισμα του εισερχόμενου αέρα χωρίς να εμποδίζουν την ροή του. Μπορείτε να τα καθαρίζετε έπειτα όποτε απαιτείται για να μην πέφτει η απόδοση τους, λόγω βρωμιάς. Απλά να έχετε υπόψη σας, πως για καλύτερα αποτελέσματα θα πρέπει να τα ψεκάζετε με ένα ειδικό λάδι για να λειτουργούν στο έπακρο.
Έπειτα υπάρχουν τα φίλτρα από αφρώδες υλικό τα οποία επιτρέπουν την εισαγωγή πολύ περισσότερου αέρα συγκριτικά με άλλα φίλτρα ίδιου μεγέθους αλλά το μειονέκτημά τους είναι ότι δεν φιλτράρουν τόσο αποδοτικά τον αέρα λόγω των μεγάλων κενών που υπάρχουν ανάμεσα στον αφρό. Τέλος υπάρχουν και τα συρμάτινα φίλτρα που επιτρέπουν σαν τα αφρώδη φίλτρα μεγάλες ποσότητες αέρα αλλά δεν είναι τόσο αποδοτικά στην συγκράτηση σωματιδίων.

Useful tip
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των aftermarket φίλτρων είναι ότι μπορούν να καθαριστούν και όχι να αντικατασταθούν, όπως τα εργοστασιακά φίλτρα. Στο εμπόριο υπάρχουν καθαριστικά που απομακρύνουν τους ρύπους αλλά και ειδικά λάδια που είναι υπεύθυνα για την καλύτερη κατακράτηση σωματιδίων. Ο καθαρισμός κατά μέσο όρο, θα πρέπει να γίνεται κάθε έξι μήνες.

Ας δούμε όμως τις κατηγορίες των παρεμβάσεων που μπορούμε να κάνουμε.

Ελεύθερο φίλτρο
Αποτελεί την πιο εύκολη λύση αλλαγής του φίλτρου, αφού στην ουσία δεν πραγματοποιούμε κάποια μεγάλη αλλαγή. Έτσι, το νέο φίλτρο παίρνει τη θέση του εργοστασιακού και ο κινητήρας μπορεί να «αναπνέει» ελαφρώς καλύτερα.

Φιλτροχοάνη

Η φιλτροχοάνη είναι η επιλογή που προτιμούν οι περισσότεροι, διότι έχει την ιδιότητα να τραβάει με δύναμη τον αέρα και όχι απλά να τον φιλτράρει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, την παραγωγή έντονου μπάσου ήχου. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στην τοποθέτησή της, ώστε να βρίσκεται σε σημείο όπου ο αέρας που εισέρχεται να είναι όσο πιο κρύος γίνεται.

Φίλτρο «σκούπα»
Το φίλτρο αυτό έχει πάρει το όνομα αυτό από το σχήμα του που θυμίζει ηλεκτρική σκούπα. Αυτό το ιδιαίτερο σχήμα όμως βοηθά τον αέρα να αναπτύξει ταχύτητα ώστε να εισέρχεται στο χώρο καύσης με μεγαλύτερη πίεση, προσφέροντας καλύτερα αποτελέσματα.

Tags: ?????? ????