Εσύ πως χαρακτηρίζεις ένα αυτοκίνητο σπορ ή μη; Μήπως είναι καθαρά υποκειμενικό;

Όταν λες σπορ, τι εννοείς;

7.398 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 24/3/2017

Χαμηλό, πισωκίνητο, φαρδύ, γρήγορο, διθέσιο, ξεχωριστό... ή και όχι! Το ερώτημα παραμένει, τι κάνει ένα σπορ αυτοκίνητο να είναι σπορ;

 
Θα έλεγε κανείς με την πρώτη ανάγνωση ότι μιλάμε για μοντέλα της Ferrari. Όμως σπορ αυτοκίνητα ανάμεσά μας κυκλοφορούν πολλά και δεν είναι όλα ίδια. Για κάποιον σπορ είναι μία Mercedes CLS, ενώ για άλλον ένα VW Scirocco. Αυτοκίνητα που δεν μοιράζονται απολύτως κανένα κοινό μεταξύ τους, εκτός από το γεγονός ότι είναι σπορ.

Το πιθανότερο ένα σπορ αυτοκίνητο να πρέπει να έχει το σωστό μοτέρ. Και ίσως αυτός να είναι ο κοινός παρονομαστής. Ποιο μοτέρ όμως; Ένα δυνατό 1.600άρι τούρμπο κάνει; 

Και όμως ένα τέτοιο μοτέρ υπάρχει σε αρκετά αυτοκίνητα. Ας πάρουμε για παράδειγμα το ΤΤ. Μοιράζεται τα μοτέρ του με ένα σωρό αυτοκίνητα, κάποια μάλιστα είναι SUV ή ακόμη και πολυμορφικά. 

Aρα δεν είναι το μοτέρ. Ούτε καν οι επιδόσεις. Όποιος έχει βρεθεί πίσω από το τιμόνι ενός GT86 μπορεί να πιστοποιήσει πως το ρόουντστερ της Toyota είναι σπορ χωρίς να είναι εξαιρετικά γρήγορο. Τι το κάνει σπορ; Η οδηγική απόλαυση, ίσως, αν είναι όμως έτσι σπορ μπορεί να πει κανείς πως είναι και μία Mercedes E-Class. Μιλάμε για μία τετράθυρη μεγάλη λιμουζίνα. Μπορείς να την πεις σπορτίφ, σπορ όμως δύσκολα τη λες.

Και γι αυτό φταίει το σχήμα της. Αρα είναι το σχήμα που καθορίζει αν ένα αυτοκίνητο είναι σπορ; Πρέπει να είναι τρίθυρο, κουπέ ή κάμπριο; Τότε τι σόι σπορ είναι ένα Ford Focus ST; Μπορεί να μην ταιριάζει το σχήμα του στην περιγραφή, αφού μιλάμε για ένα τρίθυρο χάτσμπακ μικρομεσαίο. Σπορ όμως είναι σίγουρα και το αποδεικνύει στο δρόμο με την υποδειγματική οδική συμπεριφορά του. Τι μένει; 

Μήπως τελικά ο όρος σπορ δεν περιγράφει ένα είδος αυτοκινήτου; Μήπως είναι πιο πολύπλοκο ή μήπως υποκειμενικό; Εσείς τι λέτε όμως; Ποια αυτοκίνητα θεωρείτε σπορ και πoια όχι; Και πως τα χωρίζετε; 

 
  • Στάθης

    Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνήθως δεν φτιάχνουν αμιγώς σπορ αυτοκίνητα, εκτός από λίγες περιπτώσεις, αυτές των ακριβών σπορ αυτοκινήτων, όπως Ferrari, Lamborghini, McLaren, Βugatti κ.λ.π. Οι υπόλοιπες, όσες κατασκευάζουν αυτοκίνητα για τον καθένα μας, φτιάχνουν αυτοκίνητα που συνδυάζουν περισσότερα χαρακτηριστικά και αυτό, κατά τη γνώμη μου, για να έχουν περισσότερες πωλήσεις. Έτσι λοιπόν προκύπτουν αυτά που γράφετε στο άρθρο σας, τα σπορ μοντέλα, που άλλα έχουν την κίνηση μπροστά, άλλα πίσω, άλλα είναι τετρακίνητα, άλλα έχουν μεγάλη ιπποδύναμη, άλλα είναι κάμπριο, άλλα κουπέ κ.λ.π. Έτσι προκύπτουν αυτοκίνητα, που θεωρούμε σπορ, αλλά κανένα από αυτά δεν είναι καθαρόαιμο σπορ δηλαδή να συνδυάζει όλα τα σπορ χαρακτηριστικά, σε ένα αυτοκίνητο, όπως το κάνουν τα καθαρόαιμα πανάκριβα σπορ, που προανέφερα. Ουσιαστικά ένα καθαρόαιμο σπορ, δεν είναι και τόσο κατάλληλο για καθημερινή χρήση, διότι έχει σκληρή ανάρτηση, είναι χαμηλό, έχει μεγάλη ιπποδύναμη, είναι σχετικά ελαφρύ κ.λ.π. Ένα παράδειγμα ενός τέτοιου αυτοκινήτου, σχετικά φθηνού, είναι το Caterham 7, ή Lotus 7.