Πλήρη… αιφνιδιασμό προκαλεί στην αγορά και τον κλάδο η χτεσινή απόφαση του νέου υπουργού Μεταφορών, κ. Γ. Ραγκούση, να μην υπογράψει το Προεδρικό Διάταγμα του προκατόχου του, κ. Δ. Ρέππα με το οποίο καθορίζονταν το άνοιγμα των Ταξί. Πλέον προωθείται η πλήρης απελευθέρωση του κλάδου.
Ο νέος υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Γιάννης Ραγκούσης, αποφάσισε τελικά να μην υπογράψει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα που του εστάλη από το Συμβούλιο της Επικρατείας που είχε επεξεργαστεί ο προκάτοχος του, κ. Δ. Ρέππας και αφορούσε στο άνοιγμα της αγοράς των Ταξί.Συγκεκριμένα, ο νέος υπουργός τόνισε μεταξύ άλλων πως: «… η αγορά είναι έτοιμη για το επόμενο βήμα, την πλήρη απελευθέρωση της».Η συγκεκριμένη εξέλιξη φέρνει τα πάνω- κάτω στον κλάδο καθώς ο κ Ραγκούσης δεν είχε την παραμικρή επαφή επί του θέματος με τους υπευθύνους του. Παράλληλα αξίζει να σημειώσουμε πως το Προεδρικό Διάταγμα που είχε προετοιμάσει ο προηγούμενος υπουργός Μεταφορών, ήταν απόλυτα σύμφωνο με τα αιτήματα των εκπροσώπων του κλάδου των Ταξί.Τι προβλέπει η πλήρης απελευθέρωσηΜια από τις βασικές διαφορές της πλήρους απελευθέρωσης του κλάδου σε σχέση με τα όσα προβλέπονταν στο Προεδρικό Διάταγμα του κ. Ρέππα, είναι πως πλέον δεν πρόκειται να υπάρξει κάποιος αλγόριθμος βάσει του οποίου θα περιορίζεται ο αριθμός των αδειών Ταξί σε κάποια περιοχή. Έτσι στο πλαίσιο του νόμου 3919/2011 που αφορά στην «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» που ετέθη σε ισχύ από τις 2 Ιουλίου, οποιοσδήποτε το επιθυμεί, μπορεί να καταθέσει αίτηση για την έκδοση μιας νέας άδειας Ταξί σε οποιαδήποτε περιοχή.Στο Προεδρικό Διάταγμα Ρέππα, αυτό δεν μπορούσε να γίνει καθώς από τα στοιχεία δεν προέκυπτε η δυνατότητα έκδοσης νέων αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς ο αριθμός των αδειών θεωρούνταν ικανοποιητικός και με αυτόν τον τρόπο, το επάγγελμα εξακολουθούσε να παραμένει κλειστό.Σε δηλώσεις του ο κ. Ραγκούσης ανέφερε πως το παράβολο που θα κληθούν να καταβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι θα είναι ανταποδοτικό αλλά και παράλληλα, εξαιρετικά χαμηλό. Το κόστος του θα έχει ανακοινωθεί σε ένα τρίμηνο περίπου.Φυσικά οι μεγάλοι χαμένοι σε αυτή την υπόθεση είναι όσοι έχουν ήδη αγοράσει άδειες Ταξί με κόστος έως και 200.000 ευρώ. Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Ραγκούσης ανέφερε πως αυτές είναι στρεβλώσεις που παρατηρούνται στην αγορά και οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν κάποια στιγμή καθώς μπορούν να εμποδίζουν την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος.Οι νέες προϋποθέσεις που θέτει η ΠολιτείαΟ υπουργός Μεταφορών ξεκαθάρισε πως «είναι έξω από τις προθέσεις του υπουργείου ο καθορισμός του αριθμού των Ταξί που θα κυκλοφορούν σε κάθε περιοχή. Η αγορά, με αυτορύθμιση, θα κρίνει πόσα Ταξί αντέχει η κάθε περιοχή».Πάντως κύκλοι του υπουργείου διευκρινίζουν πως η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς θα γίνει με συγκεκριμένους κανόνες που δεν θα επιτρέπουν στον οποιονδήποτε να χρησιμοποιεί το επάγγελμα ως ευκαιριακή απασχόληση.Μεταξύ άλλων εξετάζεται η θέσπιση ακόμα και χρηματικής εγγύησης για την παραμονή του ενδιαφερόμενου στο επάγγελμα για ελάχιστο χρονικό διάστημα (π.χ. 3-5 έτη), ο έλεγχος του ποινικού μητρώου του, η είσοδος στον κλάδο με καινούργιο αυτοκίνητο τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας κ.ά.Οι πρώτες αντιδράσεις του κλάδουΑπό τις πρώτες αντιδράσεις τους, οι φορείς της αγοράς έδειξαν πλήρως αιφνιδιασμένοι από την νέα πρωτοβουλία του υπουργείο και το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) δεν έχει ακόμα καθορίσει την στάση του. Σε δηλώσεις του πάντως, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, κ. Ε. Λυμπερόπουλος, τόνισε πως «… σε αυτή την κυβέρνηση περισσεύει η ασυνέπεια και η μη συνέχεια» ενώ κατηγόρησε τον κ. Ραγκούση πως «εξυπηρετεί συμφέροντα» ενώ κατέληξε δηλώνοντας χαρακτηριστικά πως «… θα χορέψουμε μαζί με την κυβέρνηση τον χορό του Ζαλόγγου».Αντίστοιχες ήταν οι δηλώσεις του κ. Π. Σκέντζου, προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί ο οποίος τάχθηκε κατά των αλλαγών που προωθεί ο κ. Ραγκούσης ενώ από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης μιλούν για κυβερνητική παλινωδία.