Από όλους τους λόγους που τα ηλεκτρικά μοντέλα βρίσκουν αντίσταση στην αγορά, ο πρώτος είναι η αυτονομία. Από τη μία οι αγοραστές «καμένοι» από τις καταναλώσεις των συμβατικών που στα χαρτιά έκαιγαν αέρα και στην πράξη ήθελαν βυτιοφόρο δίπλα τους, είναι μάλλον δύσπιστοι.
Από την άλλη, η εμπειρία από ηλεκτροκινητήρες που έχουμε οι περισσότεροι είναι από κάτι ηλεκτρικά σκουπάκια μπαταρίας, που μετά από λίγη χρήση «πέθαιναν» και τρέχαμε να προλάβουμε να ρουφήξουν τα ψίχουλα πριν «ξεψυχήσουν» με τις τελευταίες στροφές του μοτέρ σε αργή κίνηση.
Οπότε το να φοβάσαι ότι από τη μία ο κατασκευαστής λέει 300 και έχεις πραγματικά 150, και από την άλλη τα τελευταία 50 να είναι σε αργές στροφές, είναι μάλλον λογικό. Δεν είναι όμως αλήθεια. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν και καλές πραγματικές αυτονομίες, αλλά και λειτουργούν μέχρι να αδειάσουν όπως και όταν ήταν φορτισμένα.
Οι μεγαλύτερες πραγματικές αυτονομίες έχουν μετρηθεί στα ηλεκτρικά Hyundai Kona και Kia e-Niro, που ξεπέρασαν τα 400 χιλιόμετρα πριν χρειαστούν φόρτιση. Από κοντά η Jaguar I-Pace, ενώ μια ανάσα πιο κάτω, στα 370 χλμ βρίσκονται τα διάφορα μοντέλα της Tesla με τη μεγάλη μπαταρία.
Πιο χαμηλά στα 320 χλμ. βρίσκεται το νέο Audi e-Tron ενώ η BMW i3 ξεπερνά τα 265 χλμ. αυτονομίας. Σε αυτή την κατηγορία βρίσκονται τα μικρότερα, από πλευράς μπαταρίας Kona αλλά και το Renault Zoe, μοντέλα με πιο αστικό προορισμό στη χρήση οπότε και οι κατασκευαστές πιστεύουν πως με μία φόρτιση οι περισσότεροι οδηγοί τους θα βγάζουν όλη την εβδομάδα πήγαινε-έλα σπίτι-δουλειά-σπίτι.
Εσάς όμως σας ικανοποιούν οι αυτονομίες αυτές; Σας βγάζουν από την ανησυχία ότι θα μείνετε στη μέση του δρόμου; Και τελικά αφού συγκρίνονται με την αυτονομία ενός συμβατικού, μήπως είναι ώρα να αφήσουμε την αυτονομία στην άκρη και να δούμε τι άλλο μας δημιουργεί πρόβλημα να τα αποδεχτούμε; Τι λέτε;
Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανταποκρίνονται ικανοποιητικά σε δύο αντιδιαμετρικές κατηγορίες. Στα αυτοκίνητα πόλης, όπου η σχετικά περιορισμένη αυτονομία τους δεν είναι πρόβλημα (αρκεί να υπάρχει η δυνατότητα ολονύκτιας φόρτισης), και σε δυνατά και ακριβά αυτοκίνητα «επίδειξης οικολογικού προφίλ».
Στη δεύτερη κατηγορία γίνεται (προφανώς) και η μεγαλύτερη τεχνολογική πρόοδος, από την οποία θα ευνοηθούν αργά ή γρήγορη (μάλλον γρήγορα) και οι άλλες κατηγορίες.
Ήδη αυτά που ανακοινώθηκαν για την Porsche Taycan είναι εντυπωσιακά:
Φόρτιση με 800V, που επιτρέπει τη χρήση φορτιστή ισχύος 270kW που προσθέτει σε 5 λεπτά ενέργεια για διαδρομή 100km, και ανάκτησης του 90% της ενέργειας φρεναρίσματος με μέγιστη ισχύ επιβράδυνσης 265kW (οπότε τα τεράστια δισκόφρενα βρίσκονται εκεί μάλλον για ψυχολογικούς λόγους). Το «οικολογικό κερασάκι» είναι ότι η παραγωγή του αυτοκινήτου σύμφωνα με την Porsche θα γίνεται χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος με CO2, καθώς η ενέργεια του αντίστοιχου τμήματος θα προέρχεται από γεννήτριες βιοκαυσίμου με συμπαραγωγή θερμότητας.
Το μεγάλο πρόβλημα με την αυτονομία είναι ότι μειώνεται σημαντικά με την αύξηση της ταχύτητας. Άρα αν κάποιος είναι φαν της υψηλής ταχύτητας θα έχει πρόβλημα, πόσο μάλλον αν αφαιρέσει τον περιοριστή της ταχύτητας για να εκμεταλλευτεί τη μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου του.
Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανταποκρίνονται ικανοποιητικά σε δύο αντιδιαμετρικές κατηγορίες. Στα αυτοκίνητα πόλης, όπου η σχετικά περιορισμένη αυτονομία τους δεν είναι πρόβλημα (αρκεί να υπάρχει η δυνατότητα ολονύκτιας φόρτισης), και σε δυνατά και ακριβά αυτοκίνητα «επίδειξης οικολογικού προφίλ». Στη δεύτερη κατηγορία γίνεται (προφανώς) και η μεγαλύτερη τεχνολογική πρόοδος, από την οποία θα ευνοηθούν αργά ή γρήγορη (μάλλον γρήγορα) και οι άλλες κατηγορίες. Ήδη αυτά που ανακοινώθηκαν για την Porsche Taycan είναι εντυπωσιακά: Φόρτιση με 800V, που επιτρέπει τη χρήση φορτιστή ισχύος 270kW που προσθέτει σε 5 λεπτά ενέργεια για διαδρομή 100km, και ανάκτησης του 90% της ενέργειας φρεναρίσματος με μέγιστη ισχύ επιβράδυνσης 265kW (οπότε τα τεράστια δισκόφρενα βρίσκονται εκεί μάλλον για ψυχολογικούς λόγους). Το «οικολογικό κερασάκι» είναι ότι η παραγωγή του αυτοκινήτου σύμφωνα με την Porsche θα γίνεται χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος με CO2, καθώς η ενέργεια του αντίστοιχου τμήματος θα προέρχεται από γεννήτριες βιοκαυσίμου με συμπαραγωγή θερμότητας.
Το μεγάλο πρόβλημα με την αυτονομία είναι ότι μειώνεται σημαντικά με την αύξηση της ταχύτητας. Άρα αν κάποιος είναι φαν της υψηλής ταχύτητας θα έχει πρόβλημα, πόσο μάλλον αν αφαιρέσει τον περιοριστή της ταχύτητας για να εκμεταλλευτεί τη μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου του.
...μπορούνε και καλύτερα συνολικά, άσχετα την κατηγορία, κ.τ.λ.