Προκειμένου να επιτευχθεί μέγιστη αποδοτικότητα σε όλο το εύρος λειτουργίας του κινητήρα, οι αυτοκινη-τοβιομηχανίες δημιούργησαν τα συστήματα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων.
Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, οι βαλβίδες εισαγωγής είναι υπεύθυνες για την είσοδο του αέρα στον θάλαμο καύσης και οι βαλβίδες εξαγωγής για την έξοδο των καυσαερίων. Όσο οι στροφές λειτουργίας του κινητήρα βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, ο χρόνος που οι βαλβίδες παραμένουν ανοιχτές επαρκεί για την σωστή πλήρωση-εκκένωση του θαλάμου καύσης. Είναι εύκολα αντιληπτό, όμως, ότι καθώς οι σ.α.λ. αυξάνονται, αυτός ο χρόνος μειώνεται με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται αποδοτική καύση στον μέγιστο βαθμό. Αντίθετα, αν η κίνηση των βαλβίδων ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί αποδοτικά στις υψηλές στροφές, θα υπάρχει πρόβλημα στις χαμηλές στροφές λειτουργίας.
Η λύση σε αυτό το πρόβλημα ονομάζεται μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων και κατά καιρούς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δημιουργήσει μηχανισμούς που λύνουν το συγκεκριμένο πρόβλημα με διαφορετικό τρόπο. Αλλοι κατασκευαστές προτίμησαν να αυξήσουν τον χρόνο που οι βαλβίδες παραμένουν ανοιχτές όταν ο κινητήρας ξεπερνά ένα όριο σ.α.λ., ώστε η ροή να διαρκεί περισσότερο. Αλλοι προτίμησαν να αυξήσουν το βύθισμα των βαλβίδων, ώστε να αυξηθεί η εισερχόμενη-εξερχόμενη μάζα, ενώ άλλοι συνδύασαν και τις δύο μεθόδους. Έφτασε οι στιγμή να αποκαλύψουμε τον τρόπο λειτουργίας των δημοφιλέστερων συστημάτων μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων!