Γιατί τα καινούργια μοντέλα πρέπει να είναι ελαφρύτερα από τους προκατόχους τους, παρότι μεγαλύτερα σε διαστάσεις και πιο «φορτωμένα» σε εξοπλισμό;
Κατά κανόνα, οι περισσότερες καινούργιες προτάσεις, που έρχονται στην αγορά είναι ελαφρύτερες από εκείνες που αντικαθιστούν. Σε ότι αφορά στις mainstream επιλογές, το VW Golf 7ης γενιάς, που λάνσαρε την σοφιστικέ πλατφόρμα MQB του ομίλου VW, παρότι πιο άκαμπτο και στιβαρό από πριν έχασε περί τα 100 κιλά. Αρκετά κιλά έχασε και το νέο Opel Αstra, που κατάφερε να απαλλαγεί από 120-200 κιλά συνολικά. Όλα τα νέα Peugeot, που έχουν λανσαριστεί είναι και αυτά 80-100 κιλά ελαφρύτερα από τους προκατόχους του.
Είναι προφανές πως οι κατασκευαστές προσπαθούν να κρατήσουν το βάρος όσο γίνεται πιο χαμηλά. Τα αρνητικά του βάρους δεν έχουν να κάνουν μόνο με το προφανές, δηλαδή ότι κλέβει επιδόσεις από τον κινητήρα και αυξάνει την κατανάλωση, αλλά κυρίως με τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Σχετικά με τις επιδόσεις τα πράγματα είναι λίγο πολύ απλά: Οι κατασκευαστές ψάχνουν τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις με τη λιγότερη δυνατή κατανάλωση. Και το βάρος σε συνδυασμό με την αεροδυναμική τους χαλάνε τα σχέδια.
Το βάρος όμως επηρεάζει τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Μεγαλύτερο βάρος σημαίνει μεγαλύτερη αδράνεια (απλή φυσική). Η μεγαλύτερη αδράνεια με τη σειρά της αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος, κάνει την αλλαγή στην κατεύθυνση νωχελική και απότομη, και δυσκολεύει την ανάρτηση να κρατήσει το αυτοκίνητο στην τροχιά του. Δυσχεραίνει επίσης την άνεση αφού αναγκάζει σε πιο σκληρές ρυθμίσεις ώστε να μειώνονται οι κλίσεις στις στροφές.
Με μία λέξη το βάρος στα αυτοκίνητα είναι εχθρός. Ο μόνος περιοριστικός παράγοντας είναι το κόστος, αφού τα ελαφριά υλικά, όπως το αλουμίνιο, είναι ακριβά και απαιτούν ειδικές τεχνικές κατασκευής και επισκευής. Από την άλλη τα ανθρακονήματα, το τιτάνιο και το μαγνήσιο είναι ακόμη πιο ακριβά και «δύσκολα» στην ευρεία χρήση για αυτό και τα συναντάμε κυρίως σε ακριβά υπεραυτοκίνητα. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο οι κατασκευαστές όμως καταφέρνουν το ζητούμενο, που είναι η μείωση του βάρους χωρίς όμως εκπτώσεις σε θέματα αντοχής, ασφάλειας και ακαμψίας.
Εσείς τι λέτε; Είναι καλό που τα νέα αυτοκίνητα είναι ελαφρύτερα; Θα επιλέγατε ένα βαρύ αυτοκίνητο με δυνατό κινητήρα ή ένα ελαφρύ με λιγότερα άλογα, αλλά ανάλογες του πρώτου επιδόσεις;
Ο σημαντικότερος, κ.τ.λ. λόγος είναι η μείωση κόστους των κατασκευαστών... πως βαρύτερες κατασκευές κάνουν το 0-100 σε πάρα πολύ ανταγωνιστικούς χρόνους, όπως και 100-0 επίσης;;; Εδώ δεν ισχύουν οι νόμοι της φυσικής άραγε;;; Σε μία ορθή γωνία 90' από τη φυσική, με ποιό όχημα μπαίνεις με περισσότερα χιλιόμετρα, με το βαρύτερο ή το ελαφρύτερο;
Το ελαφρύτερο αυτοκίνητο πλεονεκτεί σ' όλα τα σημεία, εκτός από ένα. Κατ' αρχήν εννοείται ότι η ελάφρυνση δεν θα έχει γίνει σε βάρος της παθητικής του ασφάλειας, δηλαδή το ελαφρύτερο θα είναι και αυτό "πεντάστερο" πχ. Αυτό σήμερα είναι δυνατόν χάρη στους ελαφρύτερους τούρμπο κινητήρες, τη χρήση ανθεκτικότερου ατσαλιού και τη συνεχιζόμενη έρευνα για τη βελτιστοποίηση της χρήσης του. Εξάλλου όσα αξεσουάρ ήταν να αποκτήσουν ηλεκτρικούς κινητήρες, ήδη τους απέκτησαν και τα νέα αξεσουάρ όντας περισσότερο ηλεκτρονικά, πρακτικά δεν προσθέτουν βάρος. Υπάρχει όμως ένα σημείο όπου το βαρύτερο αυτοκίνητο πλεονεκτεί. Σε μία σύγκρουση με άλλο όχημα (όχι με σταθερό εμπόδιο όπως στα τεστ), το βαρύτερο αυτοκίνητο θα υποστεί μικρότερη επιβράδυνση από ένα ελαφρύτερο. Αυτό μπορεί κάποιος να το καταλάβει και χωρίς μαθηματικά, αν σκεφτεί μια σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων με σημαντική διαφορά βάρους. Το μικρό όχημα θα αναπηδήσει έντονα προς τα πίσω, ενώ το βαρύτερο απλά θα ανακόψει την πορεία του. Θεωρώντας ότι και τα δύο οχήματα είναι πεντάστερα, είναι φανερό ότι οι επιβάτες του βαρύτερου θα ταρακουνηθούν λιγότερο από τους επιβάτες του ελαφρύτερου. Προφανώς όμως, αυτό το πλεονέκτημα δεν αντισταθμίζει όλα τα άλλα ενός ελαφρύτερου οχήματος.
Ο σημαντικότερος, κ.τ.λ. λόγος είναι η μείωση κόστους των κατασκευαστών... πως βαρύτερες κατασκευές κάνουν το 0-100 σε πάρα πολύ ανταγωνιστικούς χρόνους, όπως και 100-0 επίσης;;; Εδώ δεν ισχύουν οι νόμοι της φυσικής άραγε;;; Σε μία ορθή γωνία 90' από τη φυσική, με ποιό όχημα μπαίνεις με περισσότερα χιλιόμετρα, με το βαρύτερο ή το ελαφρύτερο;
Το ελαφρύτερο αυτοκίνητο πλεονεκτεί σ' όλα τα σημεία, εκτός από ένα. Κατ' αρχήν εννοείται ότι η ελάφρυνση δεν θα έχει γίνει σε βάρος της παθητικής του ασφάλειας, δηλαδή το ελαφρύτερο θα είναι και αυτό "πεντάστερο" πχ. Αυτό σήμερα είναι δυνατόν χάρη στους ελαφρύτερους τούρμπο κινητήρες, τη χρήση ανθεκτικότερου ατσαλιού και τη συνεχιζόμενη έρευνα για τη βελτιστοποίηση της χρήσης του. Εξάλλου όσα αξεσουάρ ήταν να αποκτήσουν ηλεκτρικούς κινητήρες, ήδη τους απέκτησαν και τα νέα αξεσουάρ όντας περισσότερο ηλεκτρονικά, πρακτικά δεν προσθέτουν βάρος. Υπάρχει όμως ένα σημείο όπου το βαρύτερο αυτοκίνητο πλεονεκτεί. Σε μία σύγκρουση με άλλο όχημα (όχι με σταθερό εμπόδιο όπως στα τεστ), το βαρύτερο αυτοκίνητο θα υποστεί μικρότερη επιβράδυνση από ένα ελαφρύτερο. Αυτό μπορεί κάποιος να το καταλάβει και χωρίς μαθηματικά, αν σκεφτεί μια σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων με σημαντική διαφορά βάρους. Το μικρό όχημα θα αναπηδήσει έντονα προς τα πίσω, ενώ το βαρύτερο απλά θα ανακόψει την πορεία του. Θεωρώντας ότι και τα δύο οχήματα είναι πεντάστερα, είναι φανερό ότι οι επιβάτες του βαρύτερου θα ταρακουνηθούν λιγότερο από τους επιβάτες του ελαφρύτερου. Προφανώς όμως, αυτό το πλεονέκτημα δεν αντισταθμίζει όλα τα άλλα ενός ελαφρύτερου οχήματος.