Είναι δυνατόν δύο αυτοκίνητα που μοιράζονται το μεγαλύτερο ποσοστό των μηχανικών τους μερών να διαφέρουν τόσο, ώστε το ένα να μοστράρει ως το καλύτερο της κατηγορίας, ενώ το άλλο να είναι πολύ πιο πίσω του; Ας δούμε πως το κάνει η CUPRA.
Πως γίνεται ενώ μοιράζονται τόσα μέρη, τα μοντέλα της CUPRA να ξεχωρίζουν;
Όταν η SEAT ανακοίνωσε πως η γρήγορη γραμμή της θα γίνει ξεχωριστή μάρκα, πολλοί απόρρησαν, και άλλοι αμφέβαλαν. Εξάλλου μια μάρκα που ξεκινάει να παράγει σπορ αλλά προσιτά μοντέλα, σε μια εποχή που η ηλεκτροκίνηση απειλεί τόσο τα σπορ, όσο και τα προσιτά αυτοκίνητα, ίσως δεν βρήκε την καλύτερη στιγμή. Ή όχι;
Βλέπεις η Cupra έκανε άνετα αυτό που κάνει η AMG για τη Mercedes ή η Abarth για τη Fiat. Δηλαδή αναλαμβάνει να λανσάρει με δικά της σήματα, υπάρχοντα μοντέλα της SEAT, στις κορυφαίες τους εκδόσεις. Όμως η CUPRA, αντίθετα με τις άλλες δύο μάρκες, έχει και δικά της μοντέλα. Αποκλειστικά δικά της. Όπως το Formentor.
Για όποιον δεν έχει δει, και δεν έχει προσέξει το Formentor στο δρόμο, καλό είναι να προσέχει λίγο παραπάνω. Ένα από τα ομορφότερα crossover, φαρδύ, χαμηλό, επιθετικό και premium, σπορ αλλά και πρακτικό και με τιμή που δεν ξεφεύγει από τον ανταγωνισμό. Βάλε δίπλα του άλλα SUV του ομίλου, είτε μιλάμε για SEAT, Skoda ή VW. Δεν υπάρχει τίποτα σαν το Formentor. Και η εμπορική του πορεία το μαρτυρά.
Όμως το Formentor είναι ένα συμβατικό μοντέλο, και κάποιοι θα πουν «εύκολο» να «ρίξεις» στον «εσωτερικό» ανταγωνισμό που είναι μάλλον συντηριτικός και πιθανώς χωρίς εξάρσεις, ή ενδιαφέρον να ξεχωρίσει τόσο όσο θέλει η CUPRA.
Ωραία, τότε πάμε στα δύσκολα. Στα ηλεκτρικά. Το Born εμφανώς κάνει χρήση της ίδιας πλατφόρμας και των ίδιων μηχανικών μερών με το VW ID.3. Μάλιστα μοιράζεται με το ηλεκτρικό VW και μερικά από τα βασικά του μειονεκτήματα, όπως η έλλειψη εμπρός χώρου αποσκευών, συνηθισμένη σε άλλα πισωκίνητα ηλεκτρικά, και τα εκνευριστικά χειριστήρια και το αργό σύστημα ψυχαγωγίας. Όμως παρότι το VW «σκαλώνει» σε αυτά τα αρνητικά που τελικά το καθορίζουν, το Born μπορεί και ξεχωρίζει.
Βασικό συστατικό η σχεδίαση, αφού το Born έχει κάνει προσπάθεια να μη μοιάζει με λευκή συσκευή, ενώ και στο εσωτερικό, το CUPRA είναι «ζεστό» σαν αυτοκίνητο, και όχι σαν αίθουσα αναμονής αεροδρομίου. Είναι εμφανές πως όταν ένα αμάξι σε κάνει να νοιώθεις όμορφα όταν είσαι μέσα, και όταν το κοιτάς, συγχωρείς πολλά.
Όμως η CUPRA έβαλε και άλλο ένα συστατικό στη συνταγή του Born, την οδηγική εμπειρία. Η VW έχει φυσικά άλλο κοινό από την CUPRA, όμως τελικά η οδήγηση ενός ηλεκτρικού πρέπει να κάνει τον οδηγό να νοιώθει πρώτον ότι οδηγεί, και δεύτερον, ότι περνάει ωραία.
Τι άλλα μαθήματα θα πρέπει να πάρουν οι μάρκες του ομίλου από την CUPRA για να κάνουν και τα δικά τους μοντέλα το ίδιο ενδιαφέροντα; Και τελικά τι άλλο κάνουν καλά οι Ισπανοί και ξεχωρίζουν;