Πηγή Μπέικου, ΕΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

Ανεβαίνοντας στο Τρίκορφο, ΕΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

Στα βράχια στο Παγγαίο

2602 Επισκέψεις στο άρθρο

Τα «ακιδογραφήματα» ή «βραχογραφίες» του Παγγαίου, σχεδιάσματα ζωγραφισμένα επάνω στον σκληρό γρανίτη ή τον σκληρό ασβεστόλιθο εξακολουθούν να σου δίνουν κίνητρα να δεις την Καβάλα από κοντά.

 
Οι εν λόγω βραχογραφίες πρωτοπαρατηρήθηκαν και μελετήθηκαν από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης κ. Νικόλαο Μουτσόπουλο στο Νότιο και Νοτιοδυτικό Παγγαίο από το 1966. 
 
Τι είναι όμως αυτές οι βραχογραφίες; Δεν αποτελούν αποκλειστικό προνόμιο του Παγγαίου. Βρέθηκαν ακιδογραφήματα και στη Φωλιά αλλά και στα βουνά της Λεκάνης (Κρυονέρι Καβάλας). Πρόκειται για πανάρχαιες απεικονίσεις, κυρίως ειδών της πανίδας που υπήρχε στην περιοχή, αλλά και ανθρώπινων μορφών.

Επειδή στο Παγγαίο όλες οι βραχογραφίες, είτε βρίσκονται στο νότιο Παγγαίο, (όπως λ.χ. γύρω από το παλιό Χορτοκόπι) είτε στο Δυτικό Παγγαίο, παρουσιάζουν έναν ενιαίο τύπο, έχουν δηλαδή την ίδια μορφή, αυτό σημαίνει ότι φτιάχτηκαν από έναν λαό και μάλιστα με μια τεχνική (της διάνοιξης οπών πάνω στον σκληρό βράχο, που στο τέλος ενώνονται μεταξύ τους και σχηματίζουν γραμμές). Μέχρι και σήμερα ακόμη τη χρησιμοποιούν οι ποιμένες του Παγγαίου για να χαράζουν τα ονόματά τους.

Η χρονολόγηση των χαραγμάτων αυτών βέβαια είναι ακόμη πιο δύσκολη, αφού δεν έχει γίνει καν έστω κι απλή καταγραφή τους. Πάντως γίνεται γενικά δεκτό από όσους ασχολήθηκαν με το αντικείμενο (Μουτσόπουλος, Χρήστος Παπουτσάκης), ότι οι παλιότερες ανάγονται στην όψιμη εποχή του χαλκού (γύρω δηλαδή στην 3η χιλιετία π.Χ.), ενώ οι νεότερες φθάνουν μέχρι και τους πρώτους Χριστιανικούς χρόνους.

Ο λαός που σχεδίασε τα ακιδογραφήματα του Παγγαίου ήταν ποιμένες. Ζούσαν επάνω στο όρος σε κατάσταση αρκετά πρωτόγονη, ακόμη κι όταν πλέον στα παράλια του βορείου Αιγαίου οι πόλεις της νότιας Ελλάδος είχαν αρχίσει να ιδρύουν τις αποικίες τους. Ασκούσαν το κυνήγι και χρησιμοποιούσαν άλογα. 

Έτσι σχεδίασαν, φυσικά, ζώα, πολλά ζώα, σαν αυτά που κυνηγούσαν στο Παγγαίο. Ελάφια, ζαρκάδια, μικρά ζώα αλλά και λύκους που επιτίθενται σε ελάφια, αλεπούδες, τσακάλια, σκύλους), όλα τα ζωγράφισαν μαζί με τα όπλα του κυνηγιού, (κυρίως τόξα και δόρατα), φίδια και μερικές φορές, ανθρώπους πάνω σε άλογα να κρατάνε το δόρυ. Στο παλιό Χορτοκόπι βλέπεις τα ωραιότερα αριστουργήματα από ακιδογραφήματα.

Με δεδομένο λοιπόν το μέγα σχετικά πλήθος τέτοιων ακιδογραφημάτων σΆ ολόκληρο το Παγγαίο καθώς και το γεγονός ότι αυτά αποτελούν μερικά από τα πιο πρώιμα πολιτισμικά στοιχεία του, αποτελεί πρόκληση να πας και να τα επισκεφτείς από κοντά. 

26 Μαρτίου 2017 ο ΕΟΣ Καβάλας πραγματοποεί στο Παγγαίο:
Ανάβαση από Εικοσιφοίνισσα στην κορυφή Τρίκορφο.
Υπεύθυνος: Γιάννης Γκίκας
Τα πιο σημαντικά που θα δεις σε αυτήν την υπέροχη ανάβαση:
  • Ο αυχένας "Κεντίκι" από όπου φαίνεται το χωριό της Νικήσιανης
  • Η σπηλιά "Ασκητότρυπα" στη βάση της κάθετης ορθοπλαγιάς
  • Η διασταύρωση όπου πρέπει να στρίψεις δεξιά, ακολουθώντας την ανηφορική πορεία του μονοπατιού.
 
  • Η διασταύρωση στη βάση της ορθοπλαγιάς του Τρίκορφου μετά το δάσος. Αριστερά η πηγή  "Μπέικος" ή "Κεντρίτσα"  ενώ  δεξιά είναι το Τρίκορφο
  • Η βρύση του "Μπέικου" (Κεντρίτσα)
  • Η κορυφή Τρίκορφο
  • Το καταφύγιο "Χατζηγεωργίου"