Ένα ταξίδι με μια προϊστορική πεντηκόντορο από το Βόλο στην αρχαία Κολχίδα, μια ορχήστρα από την Παραγουάη που ανακυκλώνει την ελπίδα και ερμηνεύει την "ωδή στη χαρά" με ...τενεκεδένια βιολιά, οι επτά σονάτες για πιάνο που έγραψε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Τερεζίν της Τσεχίας ο κρατούμενος συνθέτης Βίκτωρ Ούλμαν, ένα ντοκιμαντέρ για ένα άλλο επικό ντοκιμαντέρ (Shoah) "για το μεγαλύτερο κακό της σύγχρονης εποχής", τα σημάδια του ουρανού στην Αμοργό, τα προσφυγόπουλα της Συρίας που ζουν στο Λίβανο, είναι μερικές μόνο από τις "εικόνες του 21ου αιώνα" που επέλεξαν να βραβεύσουν κοινό και κριτικοί στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που ολοκληρώνεται στη Θεσσαλονίκη.
Σε μια φορτισμένη από τα τραγικά γεγονότα ανά τον κόσμο βραδιά - την τελευταία με την ιδιότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ - ιδρυτή του Δημήτρη Ειπίδη, το 18ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, ολοκλήρωσε μάλλον αμήχανα την πρώτη "ενήλικη" διοργάνωση του. Την βραδιά της τελετής λήξης παρουσίασε η Μάγια Τσόκλη.
Στον ολιγόλεπτο χαιρετισμό του ο αποχωρών Δημήτρης Εϊπίδης (παραιτήθηκε προ τριμήνου από τη θέση ενώ εκκρεμεί η τοποθέτηση νέου διοικητικού αλλά και καλλιτεχνικού διευθυντή στο Φεστιβάλ) τόνισε πως "θα συνεχίσω να στηρίζω το φεστιβάλ" ενώ η πόλη και οι κινηματογραφόφιλοι ευχαρίστησαν τον κ.Εϊπίδη με μια ανθοδέσμη που του πρόσφερε επί σκηνής μια "εκπρόσωπος των σινεφίλ της πόλης".
Τα βραβεία
Οι ταινίες: "Argo Navis" των Σουζάνε Μπάουζινγκερ και Στέλιου Ευσταθόπουλου (Ελλάδα, Γερμανία) -για ελληνική παραγωγή και "Η ορχήστρα της ανακύκλωσης- Μια συμφωνία του ανθρώπινου πνεύματος" των Μπραντ Όλγκουντ και Γκράχαμ Τάουνσλι από την Παραγουάη - για ξένη παραγωγή, έλαβαν τα βραβεία κοινού (για ταινίες διάρκειας άνω των 45 λεπτών)
Το εβραϊκό ολοκαύτωμα - "το μεγαλύτερο κακό της σύγχρονης εποχής" όπως χαρακτηρίστηκε, μονοπώλησε τη θεματική των δύο ταινιών που έλαβαν τα βραβεία (για ταινίες κάτω των 45 λεπτών) Τα βραβεία έλαβαν αντίστοιχα οι ταινίες "Viktor Ullmann: Βιογραφία μίας ηχογράφησης" των Ιωάννη Γρηγορόπουλου και Μιχάλη Αριστείδου (για ελληνική παραγωγή) και "Κλοντ Λανζμάν: Φαντάσματα του Shoah του Άνταμ Μπενζίν (για ξένη παραγωγή).
Διαφορετική γνώμη είχε η πενταμελής κριτική επιτροπή (με κριτικούς κινηματογράφου από την Τουρκία, την Ολλανδία, την Πολωνία, την Κροατία και την Ελλάδα) της FIPRESCI που απένειμε τα βραβεία της: Για ελληνική παραγωγή στην ταινία Τα σημάδια του ουρανού σε σκηνοθεσία της Μάρως Αναστοπούλου και για ξένη παραγωγή στην ταινία "Αυτό που έκανε" σε σκηνοθεσία του Γιόνας Πόερ Ράσμουσεν (Δανία).
Το προσφυγικό ζήτημα και το εξαιρετικά ευαίσθητο πορτρέτο των προσφυγόπουλων που αναγκάζονται να διαφύγουν από τη βία του εμφυλίου πολέμου στη Συρία για τον γειτονικό Λίβανο ευαισθητοποίησε την κριτική επιτροπή της Διεθνούς Αμνηστίας που απένειμε το βραβείο της στο ντοκιμαντέρ "Εδώ εξορία: Ημερολόγια από παιδιά πρόσφυγες" σε σκηνοθεσία Μάνι Γ. Μπεντσελάχ (Λίβανος, Ελβετία, Μεγάλη Βρετανία).
Στην ταινία του Λούι Ψυχογιού "Ραγδαίος αφανισμός|" (ΗΠΑ) από την ενότητα "Περιβάλλον" του φεστιβάλ, απένειμε η επιτροπή της WWF ενώ το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες», που απένειμε για πρώτη φορά φέτος η Βουλή των Ελλήνων, απονεμήθηκε στην ταινία "LUDLOW, οι Έλληνες στους πολέμους του άνθρακα", σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού (αφορά στην εν πολλοίς άγνωστη , βίαιη και αιματηρή σελίδα του εργατικού κινήματος της Αμερικής και τη συμβολή των Ελλήνων μεταναστών σ αυτή, το 1914 στο Κολοράντο) με το σκεπτικό πως «η ταινία φωτίζει, με σπάνιο αρχειακό υλικό, μια άγνωστη πτυχή της ιστορίας του εργατικού κινήματος της Αμερικής, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο ρόλο των Ελλήνων μεταναστών».
Το βραβείο τέλος "Docs in Progress 2016" της Αγοράς του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (χορηγία της εταιρίας post-production 2|35 Inc και μεταφράζεται σε υπηρεσίες post production αξίας 15.000 ευρώ) απονεμήθηκε στην ταινία "Αμάλ"/Amal που σκηνοθετεί ο Μοχάμεντ Σιάμ (Αίγυπτος/ Γερμανία) και αφορά στην πορεία ζωής μιας έφηβης Αιγύπτιας με φόντο την Αιγυπτιακή επανάσταση και τις μεταλλάξεις στη ζωή της και παράλληλα τη ζωή της χώρας.
Οι προβολές στις έξι αίθουσες του φεστιβάλ συνεχίζονται κανονικά και τη Δευτέρα 21/ Μαρτίου.