Τι λέει ο καπνός της εξάτμισης για το αυτοκίνητό σου;
Το σύστημα εξαγωγής και κυρίως εξάτμιση μπορεί να βοηθήσει στην έγκαιρη διάγνωση μίας βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία για το αυτοκίνητο σου. Πως; Μα απλά κάνοντας την δουλειά της! Ο καπνός που βγάζει μπορεί να έχει διάφορες αποχρώσεις. Κάθε μία από αυτές έχει και την δική της αιτία.
Μαύρος καπνός = Κακή καύση
Αν η εξάτμιση σου βγάζει μπλε καπνό, τότε σίγουρα ο κινητήρας σου μαζί με καύσιμο καίει και λάδι.
Λευκός καπνός = Yγρασία ή διαρροή αντιψυκτικού υγρού
Εσύ έχεις αντιμετωπίσει κάποιες από τις παραπάνω περιτπώσεις; Πως αντιμετώπισες το πρόβλημα;
Όπως βέβαια γνωρίζεις η εξατμιση είναι το τελευταίο τμήμα του συστήματος εξαγωγής ενός αυτοκινήτου. Εκεί δηλαδή καταλήγουν τα αέρια από την καύση του μείγματος που καίει ο κινητήρας για να λειτουργήσει. Πολλές φορές μέσω του καπνού αυτού μπορεί να γίνει αντιληπτό ένα μηχανικό πρόβλημα που πιθανόν να υπάρχει στον κινητήρα. Ανάλογα λοιπόν το χρώμα που θα αποκτήσουν, ένας εμπειρος μηχνανικός μπορεί να καταλάβει πολλά για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το αυτοκίνητό σου. Ας δούμε όμως τις 3 κύριες αποχρώσεις και τι βλάβες υποδεικνύει η καθεμία.
Μαύρος καπνός = Κακή καύση
Αν δεις από την εξάτμιση σου να βγαίνει μαύρος καπνός, τότε αυτό μπορεί να οφείλεται σε κακή καύση είτε λόγω δυσλειτουργίας στα μπεκ, είτε λόγω βουλωμένης επιστροφής καυσίμου. Επίσης μαύρο καπνό παράγει και η καύση κατάλοιπων στην εξάτμιση ή σε καύση υπερβολικά πλούσιου μίγματος. Αντίθετα στους πετρελαιοκινητήρες ο μαύρος καπνός οφείλεται σε δυσλειτουργία του φίλτρου DPF.
Mπλε καπνός = Καίει λάδια
Συχνό φαινόμενο δυσλειτουργίας του κινητήρα είναι να καίει λάδια. Αυτό σημαίνει, ότι τα λάδια περνούν στο θάλαμο καύσης, με συνέπεια να καίγονται μαζί με τη βενζίνη. Ουσιαστικά πρόκειται για την τρίτη πιο πιθανή αιτία απώλειας λιπαντικών, εφ όσον δεις πως δε διαρρέουν από το κάρτερ ή από το φίλτρο. Για να είσαι ακόμη πιο σίγουρος, ότι αυτό είναι που συμβαίνει στο αυτοκίνητό σου, μπορείς να ελέγξεις τα μπουζί. Αν είναι υγρά και σκούρα, ενώ τα έχεις αλλάξει πρόσφατα, τότε σημαίνει πως ο κινητήρας καίει λάδια. Σε ακραίες περιπτώσεις, που το μπουζί «βρέχεται» από λάδι, δε θα δίνει σπινθήρα, οπότε δε θα δουλεύει και κάποιος κύλινδρος, δηλαδή θα «ρετάρει». Τέλος, πάλι σε ακραίες περιπτώσεις, ένα αποδεικτικό στοιχείο είναι η εκπομπή μπλε καπνού από την εξάτμιση. Στην περίπτωση αυτή, συμβουλέψου κάποιον ειδικό. Αν έχεις προλάβει το φαινόμενο στην αρχή του, αρκεί μία αλλαγή στις «τσιμούχες» του κινητήρα, διαφορετικά θα πρέπει να κάνεις κανονικό ρεκτιφιέ.
Λευκός καπνός = Yγρασία ή διαρροή αντιψυκτικού υγρού
Η αλήθεια είναι ότι ο λευκός καπνός είναι αυτός που θα σημάνει τον μικρότερο συναγερμό. Συνήθως οφείλεται στην υγρασία που παράγεται από μία κρύα εκκίνηση τον χειμώνα. Λευκό καπνό αλλά σε πιο πυκνή σύσταση και χρώμα παράγει και η καύση του ψυκτικού υγρού. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε καμένη φλάντζα της κεφαλής, ή σε κάποιο ρήγμα στην κεφαλή ή και σε κατεστραμμένα χιτώνια των κυλίνδρων.