Δες τώρα ποια είναι τα 4 φίλτρα που έχει το αυτοκίνητό σου, κάθε πότε πρέπει να αλλαχθούν και ποια μπορείς να αλλάξεις μόνος σου. Τι κάνει το φίλτρο DPF που έχουν τα diesel και γιατί κοστίζει η αλλαγή του;
Ο ρόλος των φίλτρων σε ένα αυτοκίνητο είναι πολύ πιο σημαντικός από ό,τι έχουν πολλοί οδηγοί στο μυαλό τους, καθώς ολόκληρη η λειτουργία του κινητήρα «περνάει» μέσα από αυτά, ενώ συμβάλλουν και στη σωστή κατανάλωση καυσίμου. Ουσιαστικά, διασφαλίζουν την καθαρή λειτουργία του κινητήρα, απομακρύνοντας τα βλαβερά στοιχεία που επιβαρύνουν τον αέρα, την καμπίνα, τα λάδια και τα καύσιμα του αυτοκινήτου.
Με βάσει και τις νέες τεχνολογίες μάλιστα, έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να παρέχουν υψηλής ποιότητας φιλτράρισμα και αποτελεσματική προστασία κατά των αλλεργιών και των ρύπων, προλαμβάνοντας παράλληλα, την πρόωρη φθορά των κινητήρων.
Για το λόγο αυτό, τα νέα φίλτρα της αγοράς είναι εξατομικευμένα και αποτελούνται από ίνες κυτταρίνης, συνθετικές ίνες ή ένα συνδυασμό διαφορετικών στρωμάτων με προσαρμοσμένες ιδιότητες, ανάλογα και με την εφαρμογή τους.
Σε κάθε αυτοκίνητο απαιτείται το φιλτράρισμα του καυσίμου, του αέρα, της καμπίνας αλλά και των λιπαντικών του κινητήρα.
1. Το φίλτρο καυσίμου αποτρέπει την είσοδο σκουπιδιών στο σύστημα και προστατεύει την τρόμπα βενζίνης στα βενζινοκίνητα οχήματα, ενώ στα πετρελαιοκίνητα γίνεται και διαχωρισμός νερού πολλαπλών σταδίων, για την προστασία των σύγχρονων συστημάτων ψεκασμού πετρελαίου.
Όσον αφορά την κατάσταση του φίλτρου, μεγαλύτερη «απειλή» αποτελεί το ίδιο το καύσιμο και η ποιότητά του, οπότε και θα πρέπει να προσέχουμε σε ποια πρατήρια ανεφοδιάζουμε το αυτοκίνητό μας.
2. Το φίλτρο αέρα προστατεύει τον κινητήρα, διατηρώντας σε καλή κατάσταση το σύστημα αέρος, το οποίο και επιβαρύνεται από το περιβάλλον στο οποίο κινείται το αυτοκίνητο. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, τα αυτοκίνητα που κινούνται συχνά σε χωματόδρομους, θα πρέπει να αλλάζουν πιο συχνά το φίλτρο αέρος, αφού επιβαρύνεται περισσότερο από το χώμα και τη σκόνη.
3. Το φίλτρο καμπίνας προστατεύει τον οδηγό μέσα στο αυτοκίνητο, από τη σκόνη, τα σωματίδια αιθάλης και την αλλεργική γύρη, η οποία -για παράδειγμα- μπορεί να οδηγήσει σε δάκρυσμα των ματιών και επικίνδυνο φτέρνισμα. Η σημασία του λοιπόν, είναι μεγάλη, αν αναλογιστούμε ότι ακόμη κι ένα απλό φτέρνισμα με 50 χλμ., σημαίνει ότι οδηγούμε «τυφλοί» για τα επόμενα 13 μέτρα.
Η κατάσταση του φίλτρου καμπίνας δε, επηρεάζεται από την εξωτερική ατμόσφαιρα, αφού σε αυτό συσσωρεύονται και συγκρατούνται όλοι οι ρύποι πριν εισέλθουν στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, μέσω του κλιματιστικού.
4. Το φίλτρο λαδιού «θωρακίζει» τον κινητήρα του αυτοκινήτου, καθαρίζοντας τα λάδια της μηχανής από κάθε βρωμιά που μπορεί να επιπλέει σε αυτά. «Εχθροί» του λοιπόν, είναι το χώμα, τα εκάστοτε μικροσκοπικά μεταλλικά κομμάτια ή πετραδάκια και γενικά κάθε λογής ακαθαρσίες που καταφέρνουν να εισβάλλουν σε αυτά. Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή τους συνίσταται και σε κάθε αλλαγή των λαδιών του αυτοκινήτου.
Το κόστος των φίλτρων δεν είναι πολύ μεγάλο, αλλά αν δεν εκμεταλλευτείτε κάποιες από τις προσφορές των συνεργείων, μπορεί να σας κοστίσει περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Κι αυτό γιατί, η αλλαγή τους, είναι μια αρκετά απλή διαδικασία, την οποία και θα μπορούσε να κάνει κανείς μόνος του.
Επίσης, αντί για την αντικατάσταση του φίλτρου, μπορείτε να εξοικονομήσετε χρήματα, καθαρίζοντάς το. Για παράδειγμα, για τον καθαρισμό του φίλτρο αέρα, χρειάζεστε μόνο ένα κατσαβίδι (αν το καπάκι δεν ανοιγοκλείνει μόνο με κλιπ) και αέρα με πίεση για τον καθαρισμό, που μπορείτε να βρείτε και σε οποιοδήποτε πρατήριο. Προσέξτε μόνο να μην το σκίσετε κατά τον καθαρισμό και να το ξανά τοποθετήσετε όπως ήταν, από τη σωστή πλευρά.
Τα φίλτρα στο αυτοκίνητο για την καλύτερη συντήρησή του, πρέπει να αλλάζονται κάθε 10.000 χλμ ή μία φορά το χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε την προστασία του κινητήρα μας. Πιο αναλυτικά, τα καλά φίλτρα συμβάλλουν στα εξής:
Φίλτρο αέρος. Φροντίζει να προστατεύεται η καλή λειτουργία του κινητήρα και να αποφεύγονται βλάβες στο σύστημα αέρα.
Φίλτρο λαδιού. Πρέπει να γίνεται με κάθε αλλαγή λαδιών για να προστατεύεται ο κινητήρας.
Φίλτρο βενζίνης. Προστατεύει το σύστημα καυσίμου, και δεν επιτρέπει να περνάνε σκουπίδια, αλλά και να χαλάει η τρόμπα βενζίνης.
Φίλτρο καμπίνας. Αναλαμβάνει να μην εισέρχονται μυρωδιές στο χώρο του αυτοκινήτου, κάτι για το οποίο συνιστώνται και τα φίλτρα με ενεργό άνθρακα, η απόσμηση (σ.σ. την βιοαποικοδόμιση των ουσιών που προκαλούν την δυσοσμία) του κυκλώματος κλιματισμού και το συμπλήρωμα με φρέον.
Στα πετρελαιοκίνητα οχήματα, υπάρχει και το φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων, γνωστό ως DPF, το οποίο αποτελεί ουσιαστικά η νέα τεχνολογία στα φίλτρα, που τους επιτρέπει όχι μόνο να κατακρατούν τα σωματίδια αλλά φροντίζουν και να τα καταστρέφουν, πριν αυτά διαρρεύσουν στο περιβάλλον, με πολύ αρνητικές συνέπειες στον ανθρώπινο οργανισμό.
Με δεδομένη και τη χρησιμότητά του, όμως, το φίλτρο αυτό είναι τις περισσότερες φορές αρκετά ακριβό για να αντικατασταθεί. Η περίοδος αντικατάστασης δεν είναι φυσικά ίδια για όλα τα μοντέλα που έχουν DPF, η μακροβιότητά τους, όμως, εξασφαλίζεται κυρίως μέσω της σωστής συντήρησης του κινητήρα, αλλά και της καλής ποιότητας καυσίμου.
Επομένως, ο έλεγχός του είναι ο πιο σημαντικός από όλα τα φίλτρα, αφού αν το προλάβετε, ο καθαρισμός του συμφέρει γιατί κοστίζει λιγότερο από την αγορά νέου και παρέχει τα ίδια ποιοτικά και ποσοτικά αποτελέσματα. Συνήθως καλύπτεται μάλιστα, από γραπτή εγγύηση φραγής, που δεν παρέχεται σχεδόν σε καμία αγορά νέου φίλτρου.
Το φίλτρο καμπίνας είναι ένα ζωτικής σημασίας ανταλλακτικό οποιουδήποτε αυτοκινήτου, καθόσον προστατεύει και εγγυάται την υγεία των επιβατών στο εσωτερικό του. Ο σκοπός του είναι να καθαρίζει τον εισερχόμενο αέρα, απομακρύνοντας τους ρύπους οι οποίοι είναι δυνατόν να προκαλέσουν βλάβες. Αυτό όσο αυτονόητο και αν φαντάζει, βοηθάει τον οδηγό και τους επιβάτες να μένουν σε κατάσταση εγρήγορσης, αλλά και αποτρέπει την συσσώρευση μικροβίων υπεύθυνων για ναυτία, πονοκεφάλους, τσούξιμο στα μάτια και αλλεργικές αντιδράσεις.
Τα φίλτρα καμπίνας χρειάζονται αλλαγή ιδανικά δύο φορές τον χρόνο (Μάρτιο και Οκτώβριο) και η μη αντικατάσταση τους επιφέρει την είσοδο αέρα χαμηλής ποιότητας, ο οποίος αθροιστικά με το πέρασμα του χρόνου οδηγεί στην συγκέντρωση μικροοργανισμών (σε πολλές περιπτώσεις είναι επιβλαβείς για την υγεία).