Στον αγώνα της οικονομίας, ποιος παίρνει «πρωτάθλημα»;
Η κρίση της τελευταίας δεκαετίας στην Ελλάδα έχει θέσει την οικονομική μετακίνηση πρωταρχικό στόχο κάθε αγοραστή. Με την απελευθέρωση του diesel στις μεγάλες πόλεις το 2012 η πλειοψηφία της αγοράς στράφηκε προς αυτό. Τα σκάνδαλα με τους ρύπους όμως γρήγορα άλλαξαν τις ισορροπίες, φέρνοντας ξανά στην πρωτιά των πωλήσεων τη βενζίνη.
Τα τελευταία χρόνια, αρχίζει και κερδίζει έδαφος και το φυσικό αέριο. Ο λόγος είναι προφανής και ξεκάθαρος. Μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων και πολύ χαμηλοί ρύποι.
Με τις σημερινές τιμές των καυσίμων τι οικονομία προκύπτει; Ένα κιλό φυσικού αερίου (το φυσικό αέριο τιμολογείται ανά κιλό και όχι λίτρο) ισοδυναμεί ενεργειακά με 1,30 λίτρα πετρελαίου κίνησης. Πρακτικά για κάθε 1.000 χιλιόμετρα που διανύουμε, θα χρειαστούμε 66 λτ. πετρελαίου και 43 κιλά φυσικού αερίου. Χρηματικά αυτό σημαίνει μισά λεφτά (υπολογισμός με μέση τιμή πώλησης μηνός Ιανουαρίου):
Πετρέλαιο κίνησης: 88,11 ευρώ
Φυσικό αέριο: 41,71 ευρώ
Παράλληλα το φυσικό αέριο συγκριτικά με το diesel εκπέμπει λιγότερους ρύπους CO2 κατά 10-15% και περίπου 80% λιγότερους υδρογονάνθρακες και βλαβερά οξείδια του αζώτου (NOx), ενώ ένας τυπικός κινητήρας φυσικού αερίου λειτουργεί με σημαντικά χαμηλότερο θόρυβο από τους αντίστοιχους πετρελαιοκινητήρες.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα CNG (compressed natural gas) μοντέλα της αγοράς είναι διπλού καυσίμου, δηλαδή βενζινοκίνητα που τους έχει προστεθεί εργοστασιακό κιτ φυσικού αερίου. Συνεπώς όταν τελειώσει το φυσικό αέριο την κίνηση την αναλαμβάνει η βενζίνη.
Η οικονομία λοιπόν του αερίου είναι τεράστια, καθώς το κόστος μετακίνησης είναι κάτω από το μισό, σε σχέση με το πετρέλαιο, ενώ δεν έχεις και να ανησυχείς και για τους ρύπους. Ποια όμως τα μειονεκτήματα του φυσικού αερίου;
Αρχικά, το φυσικό αέριο (CNG) δεν υγροποιείται εύκολα και έτσι πωλείται για χρήση πεπιεσμένο και ως αέριο, καταλαμβάνοντας περισσότερο όγκο ανά μονάδα βάρους με αποτέλεσμα την ανάγκη μιας δεύτερης δεξαμενής (συνήθως στην θέση της ρεζέρβας) που μειώνει ελαφρώς τον χώρο αποσκευών.
Και τι γίνεται με τα πρατήρια; Ο μύθος λέει πως η εύρεση του φυσικού αερίου είναι το βασικό του μειονέκτημα. Αυτή τη στιγμή συνολικά υπάρχουν 11 πρατήρια στην Ελλάδα, με 6 εντός Αττικής, 2 στη Θεσσαλονίκη και από ένα σε Λαμία, Βόλο και Λάρισα (τα περισσότερα είναι 24ωρα), που καλύπτουν όλο το οδικό δίκτυο στον βασικότερο εθνικό άξονα της χώρας, ενώ μέσα στο 2018, τα συνολικά πρατήρια αναμένεται να τριπλασιαστούν, καλύπτοντας το σύνολο της Ηπειρωτικής Ελλάδας.
Και επειδή τα πάντα κινούνται γύρω από την οικονομία για το τέλος αφήσαμε τη διαφορά στο κόστος αγοράς. Όπως είπαμε όλα τα εργοστασιακά μοντέλα φυσικού αερίου (ή τροποποιημένα) είναι κατασκευασμένα πάνω στα βενζινοκίνητα μοντέλα και κοστίζουν περίπου 1.000 ευρώ παραπάνω, με την απόσβεση αυτού του ποσού να γίνεται σε μόλις ένα χρόνο.
Από την άλλη, για να αποκτήσεις ένα πετρελαιοκίνητο, θα πληρώσεις περίπου 2.000 ευρώ περισσότερα, ενώ απόσβεση αυτών των χρημάτων θα κάνεις σε περίπου 5 χρόνια.
Εσείς λοιπόν βλέποντας όλα τα δεδομένα θα προτιμούσατε να αγοράσετε το ίδιο αυτοκίνητο με κινητήρα πετρελαίου ή με CNG; Τι θα μπορούσε να συμβεί ώστε να σας κάνει να αλλάξετε άποψη;