ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πώς θα διεκδικήσετε αποζημίωση από κακοτεχνίες και παρανομίες
Διαβάστηκε από 2933αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:3/2/2009
Διεκδικείστε τα χρήματα που δικαιούστε
Η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους είναι λίγο-πολύ γνωστή σε όλους μας. Λακκούβες που τις περισσότερες φορές μοιάζουν με κρατήρες ηφαιστείου, σαμαράκια παράνομα τοποθετημένα,
διαφημιστικές πινακίδες που σου αποσπούν την προσοχή και οδικά έργα που δε φέρουν την απαραίτητη σήμανση συνθέτουν ένα... ειδυλλιακό τοπίο, που μας φέρνει αντιμέτωπους πολλές φορές με τη δικαιοσύνη. Στο θέμα που ακολουθεί σας
παρουσιάζουμε ένα συνοπτικό
"οδηγό κατά της ασυδοσίας", ώστε να γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή πώς θα πρέπει να κινηθείτε.
Ποιος είχε την ευθύνη της συντήρησης των δρόμων; Με βάση το νόμο 3481/2006, ξεκαθαρίστηκε κατά κάποιον τρόπο το θέμα σχετικά με το ποιοι δρόμοι ανήκουν στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ και ποιοι ανήκουν στις Περιφέρειες, στις Νομαρχίες και στους Δήμους.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει κρατήσει στην αρμοδιότητά του την ευθύνη των Εθνικών Αυτοκινητοδρόμων (ΠΑΘΕ κ.λπ) και των μεγάλων κεντρικών δρόμων της Αττικής, όπως είναι η Κηφισίας, η Μεσογείων, η Κατεχάκη, η Λ. Βουλιαγμένης, η Συγγρού, η Κηφισού κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση, μετά από κάποιο ατύχημα μπορείτε να εξακριβώσετε σε τίνος την αρμοδιότητα βρίσκεται ο δρόμος που σας ενδιαφέρει, μέσω χαρτών που διαθέτων οι δημοτικές ή νομαρχιακές Αρχές, ενώ σε δυσκολότερες περιπτώσεις η βοήθεια κάποιου δικηγόρου αποδεικνύεται πολύτιμη.
Περίπτωση 1η
Όταν η λακκούβα… πετάγεται στο δρόμο σας Πρόκειται για την πιο συνηθισμένη περίπτωση, αφού ως χώρα δε στερούμαστε των εκτός δρόμου διαδρομών, ακόμη και αν πρόκειται για το κέντρο των πόλεων. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να καλέσετε την Αστυνομία, ώστε να βεβαιωθεί η ζημιά την οποία υπέστη το αυτοκίνητό σας. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να συμπληρώσετε ένα συγκεκριμένο έντυπο στην αρμόδια Δημοτική Αρχή, ή Νομαρχία ή Περιφέρεια ή στο ΥΠΕΧΩΔΕ, (ανάλογα με το που ανήκει o δρόμος) στο οποίο, καταθέτοντας τα τιμολόγια πληρωμής της ζημιάς, οφείλουν να σας δώσουν τα λεφτά που κατεβάλατε. Ωστόσο, αν και το πλαίσιο που έχει θεσπιστεί από το νόμο 3481/2006 καθορίζει επακριβώς σε τίνος αρμοδιότητα βρίσκεται ο κάθε δρόμος, η διαδικασία εύρεσης του υπεύθυνου αποτελεί ίσως το πιο δύσκολο κομμάτι. Αυτό φυσικά γίνεται γιατί, ενώ οι αρμοδιότητες είναι οριοθετημένες, ο καθένας προσπαθεί να μετατοπίσει τις ευθύνες της αποζημίωσης στον άλλο. Σε περιπτώσεις όπου οι υπέυθυνοι αρνούνται να σας καταβάλλουν τα χρήματα που δικαιούστε, θα πρέπει να καταθέσετε μήνυση μέσω δικηγόρου.
Σαμαράκια
Η ίδια διαδικασία ισχύει για τις περιπτώσεις, όπου έχουν τοποθετηθεί παράνομα σαμαράκια στους δρόμους.
Πότε ένα "σαμαράκι" θεωρείται νόμιμο:
• Όταν απέχει τουλάχιστον 20 μέτρα από στροφή ή διασταύρωση.
• Όταν απέχει το ένα από το άλλο 40-100 μέτρα.
• Η κλίση του δρόμου να μην είναι πάνω από 4%.
• Το μήκος του δρόμου από διασταύρωση σε διασταύρωση να μην ξεπερνά τα 100 μέτρα.
• Όταν από το δρόμο διέρχονται λιγότερα από τριάντα οχήματα την ώρα, αλλά και όταν πρόκειται για δρόμο αποκλειστικά τοπικής κυκλοφορίας.
• Όταν από το δρόμο αυτό δε διέρχεται λεωφορείο του ΟΑΣΑ.
• Όταν δεν έχει μεγαλύτερο ύψος από 5 έως 10 εκατοστά και μήκος 3,5-4 μέτρα.
• Όταν είναι καλυμμένο με έντονο ανακλαστικό χρώμα.
• Όταν συνοδεύεται από την απαραίτητη προειδοποιητική σήμανση.
Περίπτωση 2η
Τι γίνεται στις περιπτώσεις κατασκευαστικών λαθών ή ελλιπούς σήμανσης σε δημόσια έργα;
Κατ' αρχήν σε αυτές τις περιπτώσεις είτε πρόκειται για τραυματισμό, είτε για υλικές ζημιές, είτε για θάνατο, θα πρέπει να καλούμε αμέσως την Αστυνομία, ώστε να καταγραφεί το συμβάν. Μετά θα πρέπει με τη βοήθεια δικηγόρου να κατατίθεται μήνυση, ώστε να υπάρξει ενδεχομένως καταδίκη και πάνω εκεί να στηριχθεί η αγωγή, με την οποία θα ζητάμε την οποιαδήποτε χρηματική αποζημίωση. Αυτή η χρηματική αποζημίωση μπορεί να αφορά στις υλικές ζημιές, στα νοσήλια, στην ψυχική οδύνη σε περιπτώσεις θανάτου ή ακόμα και στην ηθική βλάβη που υπέστη κάποιος από το συμβάν. Οι διαδικασίες μέχρι την αποζημίωση ή τη δικαίωση μπορεί να διαρκέσουν από 4 μήνες έως και 5 χρόνια, ανάλογα με την περίπτωση. Όμως, παράλληλα με την αγωγή, μπορούμε να καταθέσουμε και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, όπου επιδικάζεται ένα μέρος των αξιώσεών μας. Αυτή η διαδικασία είναι σύντομη και αφορά σε περιπτώσεις όπου τα έξοδα από τον τραυματισμό μας είναι πολλά και έχουμε άμεση ανάγκη μέρους των χρημάτων. Επίσης, υπάρχει και η λύση του εξώδικου συμβιβασμού μέσω των ασφαλιστικών εταιρειών, που καλύπτουν τις κατασκευάστριες εταιρείες (αν και δεν θα τη συνιστούσαμε).
Περίπτωση 3η
Tι γίνεται στις περιπτώσεις, όπου απέκτησε κάποιος αναπηρία από ατύχημα;
Όταν κάποιος παθόντας έχει υποστεί βλάβες από ένα αυτοκινητικό ατύχημα, δηλαδή έχει πάθει υλικές ζημιές ή και κάποια προβλήματα στην υγεία του ή στη σωματική του ακεραιότητα, έχει δικαίωμα να ζητήσει αποζημίωση για υλικές ζημιές, για τους μισθούς που έχασε και για την αποκατάστασή του, για την οποία αναγκάστηκε να καταβάλει αρκετά χρήματα (φάρμακα, ειδική διατροφή). Επίσης, έχει δικαίωμα να ζητήσει αποζημίωση για ηθική βλάβη, δηλαδή για την ταλαιπωρία που υπέστη βλέποντας το αυτοκίνητό του τρακαρισμένο, αλλά και για τον ίδιο τον εαυτό του, όταν έχει μείνει στο νοσοκομείο. Επίσης, βασιζόμενος στο άρθρο 931 του Αστικού Κώδικα, μπορεί κάποιος να ζητήσει και να λάβει αποζημίωση, εάν το μέλλον του επηρεάζεται δυσμενώς από την αναπηρία που απέκτησε. Το ύψος αυτής της αποζημίωσης δεν είναι προκαθορισμένο και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες (όπως η ηλικία του θύματος, η οικονομική του κατάσταση κ.τ.λ.).
Περίπτωση 4η
Τι γίνεται στις περιπτώσεις όπου αιτία του ατυχήματος ήταν κάποια διαφημιστική πινακίδα; Σύμφωνα με τις υπ' αριθμόν 909 και 910 αποφάσεις του 2007 του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλά και με την εγκύκλιο 34/23-5-2007 του υφυπουργού Εσωτερικών, αρκετές διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους θεωρούνται παράνομες και η απομάκρυνσή τους είναι πλέον αναγκαία. Επίσης, πρόσφατα υπήρξε καταδικαστική απόφαση σε διαφημιστική εταιρεία, για το θάνατο ενός νέου ανθρώπου στη Λ. Κηφισίας. Όλα αυτά συνηγορούν, στο ότι οι πολίτες που τραυματίζονται είτε επειδή κάποια διαφημιστική πινακίδα τους απέσπασε την προσοχή, είτε επειδή προσέκρουσαν απάνω μετά από ατύχημα, θα πρέπει να διεκδικούν την εκ των υστέρων αποζημίωσή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει, εκτός της νομικής συνδρομής, που κρίνεται απαραίτητη, να έρθετε σε επαφή και με κάποιον πραγματογνώμονα, ο οποίος θα βεβαιώνει την υπαιτιότητα της τοποθέτησης της διαφημιστικής πινακίδας. Από εκεί και πέρα, η διάρκεια της δικαστικής διαμάχης ενδέχεται να κρατήσει για αρκετά χρόνια, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που εμφανίζουν όλες αυτές οι περιπτώσεις.
Τι προβλέπεται για την τοποθέτηση των διαφημιστικών πινακίδων; Στο άρθρο 11 του Κ.Ο.Κ αναφέρεται ότι: 1. Απαγορεύεται κάθε διαφήμιση που πραγματοποιείται με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο στα εκτός κατοικημένης περιοχής τμήματα των χαρακτηρισμένων "εθνικών και επαρχιακών οδών ή αυτοκινητοδρόμων" και σε ζώνη μέχρι 150 μέτρων και από τις δύο πλευρές του άξονα των οδών αυτών και είναι ορατή από τους χρήστες των οδών. Η παραπάνω ζώνη απαγόρευσης περιορίζεται στα 40 μέτρα και από τις δύο πλευρές του άξονα των ανωτέρω τμημάτων εθνικών και επαρχιακών οδών ή αυτοκινητοδρόμων, που διέρχονται μέσα από κατοικημένη περιοχή, αν το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στα τμήματα αυτά είναι ανώτερο των 70 χλμ./ώρα. Σε κλάδους ανισόπεδων κόμβων αυτοκινητοδρόμων και στις περιοχές των σταθμών διοδίων ισχύει η απόσταση των 150 μέτρων από τις δύο πλευρές του άξονα της κατεύθυνσης, ανεξαρτήτως ορίου ταχύτητας.
2. Απαγορεύεται γενικά η τοποθέτηση επιγραφών ή διαφημίσεων ή η εγκατάσταση οποιασδήποτε πινακίδας, αφίσας, διαγράμμισης ή συσκευής σε θέση ή κατά τρόπο που μπορεί να έχει οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις στους χρήστες της οδού ή να επηρεάσει με οιονδήποτε τρόπο την κυκλοφορία. Ιδίως απαγορεύεται η τοποθέτηση ή εγκατάσταση των ανωτέρω σε τέτοιες θέσεις, ώστε να παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων κατακόρυφης σήμανσης ή φωτεινών σηματοδοτών ή να δημιουργείται σύγχυση με πινακίδες σήμανσης ή με κυκλοφοριακή διαγράμμιση ή με άλλη συσκευή ρύθμισης της κυκλοφορίας ή όταν τις καθιστά λιγότερο ορατές ή αποτελεσματικές και ακόμη όταν προκαλεί θάμβωση στους χρήστες της οδού και γενικά αποσπά την προσοχή τους κατά τρόπο, που μπορεί να έχει δυσμενή επίδραση στην οδική ασφάλεια γενικά.
3. Σε οδούς στις οποίες είναι εγκατεστημένοι φωτεινοί σηματοδότες ρύθμισης της κυκλοφορίας, απαγορεύεται η τοποθέτηση έγχρωμων φωτεινών διαφημίσεων ή πινακίδων ή αναγραφών με χρώματα που χρησιμοποιούνται στη φωτεινή σηματοδότηση, σε απόσταση εκατέρωθεν και ύψος μικρότερο των 20 μέτρων από κάθε φανό σηματοδότησης.
Για την απομάκρυνση των διαφημιστικών πινακίδων, σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ, υπεύθυνα όργανα είναι οι Περιφέρειες και η Γενική Γραμματεία Δημόσιων Έργων, με τις δαπάνες να βαραίνουν τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.