«¶λλα μου λεν’ τα μάτια σου και άλλα η καρδιά σου…»
Διαβάστηκε από 40297αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:20/4/2010
Η πραγματική απόδοση ενός αυτοκινήτου μπορεί να διαφέρει από την απόδοση που ανακοινώνει ο
κατασκευαστής. Για τον εντοπισμό της, αναλαμβάνει το "μηχανάκι της αλήθειας" ή, αλλιώς, δυναμόμετρο στο οποίο μετράμε σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα.
Η αποδιδόμενη ισχύς είναι ένας νευραλγικής σημασίας παράγοντας, που επηρεάζει τον υποψήφιο αγοραστή και ίσως λειτουργεί και ψυχολογικά αρκετές φορές. H πιο συνηθισμένη μέτρηση της ισχύος από τους κατασκευαστές αναφέρεται σε kW (αφού παράγεται έργο από τη λειτουργία του κινητήρα), ενώ όλοι οι κατασκευαστές αναφέρουν και τους ίππους (1 kW = 1,36 hp ή 1hp = 0,73 kW), με όλους μας να επικεντρωνόμαστε σε εκείνους όταν μιλάμε για απόδοση. Η πραγματική απόδοση ενός κινητήρα δεν περνάει απαρατήρητη από κανέναν, μαζί με άλλα επιμέρους στοιχεία. Η πραγματική ισχύς μπορεί να φανεί μόνο με τη δυναμομέτρηση, την οποία πραγματοποιούμε εμείς στο περιοδικό σε σχεδόν κάθε μοντέλο. Μέσω εκείνης μπορούμε να δούμε την πραγματική ισχύ και ροπή, καθώς και τις στροφές ανά λεπτό, όπου εκείνες οι τιμές αποδίδονται, προκειμένου να κάνουμε μια σύγκριση σε σχέση με τις εργοστασιακές μετρήσεις. Στην πλειοψηφία τους τα αυτοκίνητα εμφανίζουν από μικρή έως αισθητά μεγαλύτερη ισχύ (στη μικρή κατηγορία φτάνει έως και τους 17 παραπάνω ίππους), ενώ λίγα είναι εκείνα με σημαντικά χαμηλότερη ιπποδύναμη από την πραγματική, όπως θα παρατηρήσετε και στους σχετικούς πίνακες. Ας δούμε λοιπόν τις αποκλίσεις μεταξύ εργοστασιακών και ονομαστικών ίππων στα αυτοκίνητα της μικρής κατηγορίας.
Πώς γίνεται η μέτρηση ιπποδύναμης Η μέτρηση της ιπποδύναμης που πραγματοποιούμε σε κάθε δοκιμαζόμενο αυτοκίνητο γίνεται σε ειδικό δυναμόμετρο δύο τύμπανων της Bosch. Το αυτοκίνητο πατάει τους κινητήριους τροχούς του ανάμεσα στους δύο κυλίνδρους και η διαδικασία ξεκινά με το δοκιμαστή οδηγό, ο οποίος εισάγει τις παραμέτρους στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του δυναμόμετρου. Η ταχύτητα που γίνεται η δυναμομέτρηση είναι πάντα εκείνη που από τον κατασκευαστή προσεγγίζει το 1:1 του κιβωτίου ταχυτήτων. Η μέτρηση ξεκινά αφού όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας και με την 1η ταχύτητα επιλεγμένη. Αφού οι τροχοί ξεκινήσουν να γυρνάνε στα τύμπανα, ο δοκιμαστής επιλέγει την κατάλληλη σχέση και πραγματοποιεί τη μέτρηση με εκείνη αποκλειστικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κάθε μέτρηση επαναλαμβάνεται 3 φορές, προκειμένου να μειωθούν τυχόν αποκλίσεις από μέτρηση σε μέτρηση.