2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Η Volvo έχει εξελίξει περαιτέρω το σύστημά της δίνοντας βάρος στην αναγνώριση πεζού, αλλά και ατόμου που κινείται με αναπηρικό καρότσι.
Συστήματα αυτόνομου φρεναρίσματος
5.964 Επισκέψεις στο άρθρο (30/1/2013)
Τα αυτοκίνητα απέκτησαν νοημοσύνη και σε κρίσιμες καταστάσεις, όταν ο οδηγός δεν αντιδρά, «αποφασίζουν» να αναλάβουν δράση προκειμένου να σώσουν μια κατάσταση.
Τα συστήματα αυτόνομου φρεναρίσματος έχοντας περάσει πολλά στάδια δοκιμών, αποτελούν πλέον εξοπλισμό ακόμη στην κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων. Έρευνες έδειξαν πως το 90% των ατυχημάτων προκαλούνται από οδηγούς που είναι αφηρημένοι ή για κάποιο λόγο δεν έχουν το βλέμμα τους στο δρόμο. ΣΆ αυτές τις έρευνες βασίστηκαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσοντας συστήματα που αναβαθμίζουν την ενεργητική ασφάλεια.
Πώς λειτουργεί;
Τα περισσότερα συστήματα χρησιμοποιούν αισθητήρες τοποθετημένους στο εμπρόσθιο τμήμα του αυτοκινήτου (στη μάσκα ή στο παρμπρίζ). Πιο σπάνιες –λόγω κόστους- είναι οι περιπτώσεις όπου χρησιμοποιούνται μικροκάμερες. Η αρχή λειτουργίας των συστημάτων είναι ίδια σε όλες τις περιπτώσεις. Το σύστημα παρακολουθεί την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και αν διαπιστώσει ότι αυτή μειώνεται με γρήγορο ρυθμό δίνει εντολή να επέμβουν τα φρένα. Τα συγκεκριμένα συστήματα χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες. Αυτά που ανιχνεύουν την απόσταση από άλλα οχήματα κι αυτά που ανιχνεύουν και την ύπαρξη πεζών.
Σε τι χρησιμεύουν;
Τα συστήματα αυτόνομου φρεναρίσματος, όπως και όλα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, λειτουργούν συμπληρωματικά ως προς τον οδηγό, αφού αυτός είναι ο κύριος υπεύθυνος για τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Η ύπαρξή τους δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μπορούν σε κάθε περίπτωση να αποτρέψουν μια σύγκρουση. Σκοπός τους είναι να μειώσουν τις πιθανότητες ή τις συνέπειες. Σύμφωνα με μελέτη της Ε.Ε., αν το σύστημα καθιερωθεί σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής, μέχρι το 2020, οι θάνατοι από τροχαία θα μειωθούν έως και 50%. Μεγάλη προτεραιότητα έχει δοθεί στην προστασία των πεζών και εκεί θα επικεντρωθούν οι έρευνες τα επόμενα χρόνια.
City Safety (Volvo)
Στο σύστημα της Volvo, η οποία είναι και ο εφευρέτης αυτής της εφαρμογής, o χώρος ανίχνευσης γύρω από το αυτοκίνητο είναι 120 μέτρα για οχήματα που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση και 65 μέτρα για ακινητοποιημένα. Λειτουργεί σε ταχύτητες έως 50 χλμ./ώρα και χρησιμοποιεί laser. Αν ανιχνεύσει ότι επίκειται σύγκρουση τα φρένα προφορτίζονται, ώστε να δράσουν ταχύτερα και αποτελεσματικότερα. Αν ο οδηγός δεν φρενάρει, το σύστημα επεμβαίνει αυτόματα στα φρένα για να μετριαστούν τα αποτελέσματά της σύγκρουσης. Αν η διαφορά ταχύτητας από το προπορευόμενο όχημα είναι μικρότερη από 15 χλμ./ώρα, μπορεί να αποφευχθεί εντελώς η σύγκρουση.
Collision Mitigation Brake System (Honda)
Το CMBS προειδοποιεί τον οδηγό για επικείμενη σύγκρουση σε κάθε είδους συνθήκες. Λειτουργεί με ταχύτητα πάνω από 15 χλμ./ώρα και ανιχνεύει άλλα οχήματα ή αντικείμενα που είναι σταματημένα ή κινούνται κατά μήκος του δρόμου και σε απόσταση 100 μέτρων.
Emergency Brake Assist (Mercedes-Benz)
Το σύστημα της Mercedes-Benz διαθέτει συνδυασμό αισθητήρα και κάμερας. Ο αισθητήρας εντοπίζει τους πιθανούς κινδύνους, αλλά τα στοιχεία που προκύπτουν «διασταυρώνονται» με τα δεδομένα που μεταφέρουν οι κάμερες, οι οποίες προσφέρουν πιο σαφείς εικόνες και είναι σε θέση να ταυτοποιήσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια αντικείμενα και ανθρώπους. Το σύστημα λειτουργεί σε ταχύτητες έως 70 χλμ./ώρα.
Active City Stop (Ford)
Το ανανεωμένο Fiesta διαθέτει το σύστημα Active City Stop. Χρησιμοποιεί αισθητήρα ανίχνευσης αντικειμένων και απόστασης που σαρώνει το δρόμο μπροστά 50 φορές το δευτερόλεπτο για την αποφυγή συγκρούσεων με ταχύτητες μέχρι 15 χλμ./ώρα και μείωση της σφοδρότητάς τους με ταχύτητες μέχρι 30 χλμ./ώρα.
City Emergency Brake (VW)
Το σύστημα παρακολουθεί το χώρο εμπρός από το αυτοκίνητο σε απόσταση μέχρι 10 μέτρων και προειδοποιεί τον οδηγό, με ηχητικό και οπτικό σήμα για τον κίνδυνο πρόσκρουσης. Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει, τον προειδοποιεί με ένα στιγμιαίο φρενάρισμα και αν χρειαστεί, σε τελικό στάδιο, φρενάρει το αυτοκίνητο μειώνοντας έτσι τις συνέπειες μιας σύγκρουσης. Λειτουργεί με ταχύτητα έως 30 χλμ./ώρα.
Smart City Break Support (Mazda)
Λειτουργεί σε ταχύτητες 4 έως 30 χλμ./ώρα. Μέσω αισθητήρα στο παρμπρίζ, υπολογίζει την απόσταση από άλλο αυτοκίνητο ή εμπόδιο και, αν ο οδηγός δεν αντιδράσει, επεμβαίνει στα φρένα. Στο σύστημα περιλαμβάνεται και μια λειτουργία ελεγχόμενης επιτάχυνσης που υπάρχει μόνο στα μοντέλα με αυτόματο κιβώτιο. Όταν ο οδηγός επιταχύνει απότομα την ώρα που το SCBS έχει εντοπίσει μπροστά του ένα εμπόδιο, το σύστημα τον προειδοποιεί ηχητικά και με ένδειξη στο ταμπλό. Την ίδια στιγμή αμβλύνεται η απόδοση του κινητήρα για να σταματήσει η ανεπιθύμητη επιτάχυνση.
Η μέθοδος παρακολούθησης με laser είναι η πιο διαδεδομένη, κοστίζει λίγο και πλέον χρησιμοποιείται ακόμη σε αυτοκίνητα μίνι.