Ο Προαστιακός, στις τρεις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, απέδειξε, ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς μπορούν να μεταφέρουν το κοινό άνετα, γρήγορα κι αξιόπιστα.
Ο προαστιακός «συνεχίζει» και σε άλλες πόλεις
3.238 Επισκέψεις στο άρθρο (20/5/2013)
Η λειτουργία του Προαστιακού σε τρεις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας έδειξε, ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς μπορούν να ενώσουν άνετα, γρήγορα και προπαντός αξιόπιστα τα αστικά κέντρα με την περιφέρεια.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τους αρμόδιους φορείς, η Θεσσαλονίκη διαθέτει εδώ κι έξι χρόνια Προαστιακό, χωρίς να παρουσιάζει ιδιαίτερα προβλήματα, αλλά να χρειάζεται αναβάθμιση.Το δίκτυο του αποτελείται από δύο γραμμές. Η μία είναι ηλεκτροκίνητη προς Λάρισα κι η άλλη πετρελαιοκίνητη προς Έδεσσα. Μάλιστα, διανύει την απόσταση Θεσσαλονίκη –Λάρισα μέσα σε περίπου 1 ώρα και 36 λεπτά. Από την άλλη η γραμμή Θεσσαλονίκη-Έδεσσα είναι μονή και πετρελαιοκίνητη. Παρόλο που είχε ανακαινιστεί πριν από μερικά χρόνια, θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Το δρομολόγιο τώρα διανύεται σε περίπου 1 ώρα και 35 λεπτά.Επιπλέον, η λειτουργία του Προαστιακού Θεσσαλονίκης αναμένεται στο μέλλον να εμπλουτιστεί με νέες γραμμές προς Σέρρες ενώ υπάρχει σχεδιασμός και για γραμμή προς τη Χαλκιδική, η οποία δεν προχωρά.Ο Προαστιακός της Θεσσαλίας από την άλλη, δεν είναι ακόμα γεγονός, αλλά σύντομα θα δημοπρατηθεί το έργο και θα ηλεκτροκινηθεί όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της κεντρικής Ελλάδας (Βόλος-Λάρισα-Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα).Σε πρώτη φάση, τον Ιούλιο ξεκινά η δημοπράτηση για την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της βασικής γραμμής από την Λάρισα μέχρι τον Βόλο. Το μήκος της γραμμής είναι περίπου 60χλμ. Το έργο αφορά τη βελτίωση και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου, καθώς και της λειτουργικότητας σταθμών και στάσεων.Σε δεύτερη φάση θα γίνει το έργο ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης για το οποίο υπάρχει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Το έργο αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, θα λειτουργήσει το 2016, καθώς θεωρείται εφικτό και υπάρχουν οι πόροι.Σε αντίθετη διάμετρο κινείται ο Προαστιακός της Πάτρας, καθώς όχι μόνο κατόρθωσε να είναι βιώσιμος, αλλά είναι κι ο μοναδικός μέχρι σήμερα που αποφέρει κέρδη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν και νεότερος από όλους. Η διαδρομή εκτείνεται από τον ¶γιο Ανδρέα μέχρι τον ¶γιο Βασίλειο. Σήμερα, δικαιώνεται η επιλογή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αξιοποιήσει την παλιά «Τρικουπική» γραμμή, ως αστικό σιδηρόδρομο, αφού πλέον κάθε μέρα μεταφέρονται περίπου 8.000 επιβάτες.Επόμενος στόχος είναι να καταστεί η γραμμή πλήρως λειτουργική από την Κάτω Αχαϊά ως τον Ψαθόπυργο. Τα χρήματα που απαιτούνται, υπολογίζονται μέχρι 4 εκατ. ευρώ και θα εξευρεθούν από περιφερειακά προγράμματα.Αντιθέτως, η Αθήνα υστερεί ως προς τον Προαστιακό, καθώς πέρα από τις επεκτάσεις προς Κιάτο, εκκρεμούν ακόμα οι συνδέσεις και επεκτάσεις προς Χαλκίδα και Λαύριο. Τέλος, ενώ έχουν δαπανηθεί στον προαστιακό σιδηρόδρομο της Αττικής, εκατοντάδες εκατ. ευρώ, μετακινούνται καθημερινά μόνο 30.000 επιβάτες.Δυστυχώς οι αστοχίες κι οι αβλεψίες, όπως παραδέχονται και πηγές του υπουργείου, έχουν αποτελέσει τροχοπέδη για την ανάπτυξη και καθιέρωση του Προαστιακού, ως μέσου καθημερινής μετακίνησης. Όμως τα έργα βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση κι αν εντατικοποιηθούν, θα βοηθήσουν τις μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα και Βόλο) να «ανασάνουν» κυκλοφοριακά.