|
ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ | Τιμές με Leasing |
LIVE: κίνηση στους δρόμους |
Το μέλλον των κινητήρων | |||
| |||
ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ | |||
![]() | |||
| Πολλά γκάζια με λίγη βενζίνη. Ακούγεται ως ουτοπικό, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό, αφού η τάση της εποχής προστάζει όλο και περισσότερους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες. Ο πόλεμος μεταξύ ατμόσφαιρας και turbo ξέσπασε και η πλάστιγγα γέρνει προς τον δεύτερο… | ||
![]() | |||
![]() | ||
Η ιταλική εταιρεία «κατεβαίνει» στο στίβο των μικρών υπερτροφοδούμενων κινητήρων με δύο τεχνολογίες, αφενός τους T-jet κινητήρες και αφετέρου τους κινητήρες Multiair. Οι πρώτοι αποτελούν ουσιαστικά εξέλιξη του κινητήρα FIRE 1.4 16V MPI και έχουν δύο επίπεδα μέγιστης ισχύος. Στη βάση με 120 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. (η ροπή ανέρχεται στα 190 Nm στις 1.750 σ.α.λ.) και στην κορυφή με 150 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. με τη ροπή στα 206 Nm στις 2.250 σ.α.λ.. Μάλιστα σε αυτή την έκδοση υπάρχει λειτουργία overboost, όπου η ροπή ανέρχεται στα 230 Nm στις 3.000 σ.α.λ.. Βάση αποτελεί ο 4κύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1.368 κ.εκ. με διάμετρο 72 χλστ. και διαδρομή 84 χλστ. Αλλαγές βέβαια έχουν γίνει στο εσωτερικό προκειμένου να «αντέξει» στις δυνάμεις που ασκούνται (κυλινδροκεφαλή κραμάτων αλουμινίου, κορμός από χυτοσίδηρο). Και στις δύο περιπτώσεις η υπερτροφοδοσία εξασφαλίζεται από έναν υπερσυμπιεστή με σταθερή γεωμετρία που κατευθύνεται από τον Κόμβο Ελέγχου του Κινητήρα μέσω μιας βαλβίδας πίεσης του υπερσυμπιεστή που ρυθμίζει τον ενεργοποιητή waste gate και μία βαλβίδα shut-off (Dump valve). Οι δύο εκδόσεις συνδυάζονται με 5άρι(120 ίπποι) και 6άρι (150 ίπποι) κιβώτιο. Κατασκευάζονται στο εργοστάσιο του Termoli της Ιταλίας. Πέρα όμως από τους κινητήρες T-Jet, η Fiat πρόσφατα παρουσίασε την τεχνολογία Multiair. Πιο συγκεκριμένα, έχοντας στόχο να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατός έλεγχος του ανοίγματος των βαλβίδων, ώστε να εξασφαλίζεται ο απόλυτος έλεγχος της μάζας του αέρα εισαγωγής ανεξάρτητα για κάθε ένα κύλινδρο, αλλά και σε κάθε φάση λειτουργίας του κινητήρα, η Fiat Powertrain Technologies (FPT) εξέλιξε μία τεχνολογία ηλεκτρο-υδραυλικής μεταβλητής ενεργοποίησης των βαλβίδων εισαγωγής. Αυτοί οι κινητήρες ονομάζονται Multiair. Το σύστημα επενεργεί στις βαλβίδες εισαγωγής με τη βοήθεια εμβόλων που κινούνται από μηχανικά έκκεντρα και είναι συνδεδεμένα με τις βαλβίδες μέσω υδραυλικών θαλάμων, οι οποίοι ελέγχονται από σωληνοειδείς βαλβίδες. Όταν αυτές είναι κλειστές, το λάδι που υπάρχει μέσα στους υδραυλικούς θαλάμους συμπεριφέρεται σαν ένα συμπαγές σώμα και μεταφέρει στις βαλβίδες εισαγωγής τις κινήσεις των εκκέντρων του εκκεντροφόρου, τις οποίες ακολουθούν οι βαλβίδες όπως στα συμβατικά συστήματα. Όταν ανοίγουν οι σωληνοειδείς βαλβίδες, οι βαλβίδες εισαγωγής στους κυλίνδρους δεν ακολουθούν πλέον τις κινήσεις των εκκέντρων και κλείνουν με διαφορετικό «πρόγραμμα», ανάλογα με τις απαιτήσεις της οδήγησης. Πως μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη; Η μέγιστη ισχύς αυξάνεται μέχρι 10%, η ροπή στις χαμηλές βελτιώνεται μέχρι 15%, ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνεται μικρότερη κατανάλωση και εκπομπές CO2. ![]() | ||
Η Ford από την πλευρά της δεν διαθέτει ακόμη στις τάξεις της ένα μικρό υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μένει αμέτοχη στις εξελίξεις. Αντίθετα, έχει ανακοινώσει πως μια νέα γενιά υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων άμεσου ψεκασμού θα μπει άμεσα στην παραγωγή. Πρόκειται για μία σειρά τετρακύλινδρων και εξακύλινδρων μηχανικών συνόλων, τα οποία χαρακτηρίζονται από υψηλές ιπποδυνάμεις, 20-30% χαμηλότερη κατανάλωση -σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά σύνολα- και 15% λιγότερες εκπομπές CO2. Αυτοί θα βασίζονται στην τεχνολογία Ecoboost. ![]() | ||
Την τάση της υπερτροφοδότησης δεν θα μπορούσε να μην ακολουθήσει και η GM. Έτοιμος λοιπόν είναι ένας 1.400άρης turbo κινητήρας που θα αποδίδει 140 ίππους και θα έχει 200 Nm ροπής, για τον οποίο όμως πλήρη στοιχεία δεν υπάρχουν. Μέχρι στιγμής επίσημο είναι, ότι η χωρητικότητά του θα είναι 1.399 κ.εκ., θα είναι 4κύλινδρος με 2ΕΕΚ, κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και θα έχει άμεσο ψεκασμό καυσίμου. Θα τοποθετηθεί στο Opel Astra το 2010 και στο Chevrolet Cruze το 2011, δηλαδή στην πλατφόρμα Delta II της GM. ![]() | ||
Ο 1.6 turbo Ecotec της Opel είναι ένας από τους πιο «πουσαρισμένους» 1.600άρηδες της αγοράς. Τετρακύλινδρος, με διάμετρο 79 χλστ. και διαδρομή 81,5 χλστ., συμπίεση 8.8:1, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, 2ΕΕΚ, χρονισμό με ιμάντα, κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο και 5 έδρανα βάσης αποδίδει 192 ίππους στις 5.850 σ.α.λ. και η ροπή του ανέρχεται στα 230 Nm στις 1.980-5.850 σ.α.λ. Μάλιστα, χάρη στο σύστημα overboost μπορεί να αυξήσει προσωρινά τη ροπή του στα 266 Nm. Το βάρος του δεν ξεπερνά τα 131 κιλά, δηλαδή είναι 15 μόλις κιλά βαρύτερος από την ατμοσφαιρική έκδοση. Όσον αφορά στη μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης του υπερσυμπιεστή, αυτή φθάνει στα 1,3 bar. Όπως βέβαια είναι επιβεβλημένο, διαθέτει βελτιωμένη ροή του αέρα εισαγωγής και των καυσαερίων, ενώ ενισχυμένα είναι τα «εσώψυχά» του συγκριτικά με την ατμοσφαιρική έκδοση. Φοριέται στο Opel Corsa OPC, ενώ για τους αριθμολάτρες να αναφερθεί ότι επιταχύνει το μοντέλο στα 100 χ.α.ω από στάση σε 7,2 δευτερόλεπτα και η μέση κατανάλωσή του είναι 7,9 l/100km. Φυσικά ό ίδιος κινητήρας στην πιο συμβατική του εκδοχή αποδίδει 160 ονομαστικούς ίππους και εφοδιάζει τόσο το Astra όσο και το νέο Insignia. Στο πρώτο τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 8,2 δευτερόλεπτα και η μέση κατανάλωση αγγίζει τα 7,7 λίτρα. Αντίστοιχα το Insignia χρειάζεται 8,7 δευτ. για τα 0-100 χλμ./ώρα ενώ η μέση κατανάλωση ανέρχεται επίσης σε 7,7 λίτρα. ![]() | ||
Ο 1.6 THP EP6DTS (4κύλινδρος, άμεσου ψεκασμού) αποτελεί προϊόν συνεργασίας του γκρουπ PSA και της BMW. Πρόκειται για έναν από τους πιο “ζωντανούς” κινητήρες της κατηγορίας, ο οποίος αποδίδει στην αγριεμένη εκδοχή του(εκτός από την κλασσική των 150 ίππων) 175 εργοστασιακούς ίππους χάρη στην χρήση της τουρμπίνας (twin-scroll), η οποία δουλεύει στα 0,8 bar. Η ροπή του ανέρχεται στα 240 Nm και είναι σταθερή από τις 1.600 έως τις 5.000 σ.α.λ., ενώ στη λειτουργία overboost αυτή «ανεβαίνει» στα 260 Nm. Η διάμετρος και η διαδρομή του είναι 77x85.8 χλστ. Ο αριθμός των μοντέλων στα οποία τοποθετείται μεγάλος, μερικά από αυτά είναι τα Mini Cooper S, Peugeot 207 και 308. Τέλος, να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο μοτέρ παίρνει το βραβείο του καλύτερου κινητήρα της χρονιάς στην κατηγορία του (1.400 έως 1.800 κ.εκ.) από το 2007. ![]() | ||
Η γαλλική εταιρεία εκπροσωπείται σε αυτήν την κατηγορία με τον 1.2 TCE (Turbo Efficiency Control). Αυτός συνδυάζει την κατανάλωση ενός κινητήρα 1,2 λίτρων, την ισχύ ενός 1.400άρη και τη ροπή ενός 1.6. Βασίζεται στον 1.200άρη D4F, που χρησιμοποιούσε το Clio II, με 1.149 κ.εκ και υπετροφοδότη. Το turbo είναι κατασκευασμένο από τη Mitsubishi και έχει μικρή τουρμπίνα για άμεση απόκριση και μικρό όγκο καυσαερίων, ενώ η λειτουργία «overpower» επιτρέπει την αύξηση της ισχύος και της ροπής του κινητήρα για ένα λεπτό. Ειδική μνεία αξίζει στο σχεδιασμό της κυλινδροκεφαλής με έμβολα που στο πάνω μέρος τους είναι κοίλα, βοηθώντας το στροβιλισμό του εισερχόμενου αέρα και άρα βελτιστοποιώντας την ταχύτητα καύσης στο εσωτερικό των κυλίνδρων. Για την αποφυγή ανάπτυξης υψηλών θερμοκρασιών που μπορεί να προκαλέσουν προανάφλεξη στον κύλινδρο, τα στελέχη των βαλβίδων εξαγωγής είναι μερικώς γεμισμένα με νάτριο, για απαγωγή της θερμότητας. Πέραν από τον εναλλάκτη θερμότητας αέρα-αέρα, στον TCE έχει τοποθετηθεί και ψυγείο λαδιού για την αποτελεσματικότερη ψύξη του κυκλώματος λίπανσης, που ψύχει και λιπαίνει και την τουρμπίνα. Τέλος για να εξασφαλιστεί η ποιότητα της καύσης, ως προς την ακρίβεια και την ομοιογένεια του μείγματος, τα μπουζί έχουν ηλεκτρόδιο ιριδίου και πλατίνας. Ο 1.2 TCE κατασκευάζεται στο Ντουβρίν της Γαλλίας, ενώ η Renault επένδυσε 80 εκ. ευρώ για την εξέλιξη και παραγωγή του. Φοριέται στα Renault Clio και Twingo GT. Εκτός από το «μικρό» TCe των 1.2 λίτρων , η γκάμα των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων της Renault εμπλουτίστηκε προσφάτως με ένα νέο, μεγαλύτερης χωρητικότητας και απόδοσης, τον TCe των 1,4 λίτρων, ο οποίος ακολουθεί την ίδια «τεχνολογική φιλοσοφία». Αυτός τοποθετείται στο νέο Renault Grand Scenic, έχει χωρητικότητα 1.397 κ.εκ. και αποδίδει 130 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. Η ροπή του ανέρχεται στα 190 Nm στις 2.250. Σύντομα θα τοποθετεί και στο μικρομεσαίο μοντέλο της φίρμας, το Renault Megane. ![]() | ||
Last, but not least. Στο άκουσμα των λέξεων downsizing και μικροί τούρμπο κινητήρες, η πρώτη εταιρεία που μας έρχεται στο νου είναι η Volkswagen, αφού με την παρουσίαση του Golf GT των 170 ίππων το 2005 στο σαλόνι αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, τάραξε τα νερά στην αυτοκινητοβιομηχανία και προκάλεσε το «τσουνάμι» που ακολούθησε. Δικαιολογημένα λοιπόν ο 1.4 TSI Twincharger (ή ΕΑ111)απέσπασε τον τίτλο του καλύτερου κινητήρα της χρονιάς για το 2009. Χαρακτηριστικό του GT των 1,4 λίτρων ήταν η διπλή υπερπλήρωση (τεχνολογία γνωστή ήδη από τη δεκαετία του ’80 με την αγωνιστική Lancia Delta S4), δηλαδή η ταυτόχρονη λειτουργία τούρμπο και μηχανικού υπερσυμπιεστή (τύπου Roots). Στις χαμηλές στροφές δράση αναλάμβανε ο κομπρέσορας, ενώ καθώς οι στροφές ανέβαιναν, «απεμπλεκόταν» από τον στροφαλοφόρο άξονα (ήταν γεφυρωμένος με ιμάντα) και αναλάμβανε η τουρμπίνα. Η μέγιστη πίεση μπορούσε να φτάσει μέχρι τα 2,5 bar, την ώρα που ένας κανονικός τούρμπο κινητήρας αγγίζει το πολύ τα 1,3 bar. Βέβαια, συγκριτικά με τον twincharger, πιο διαδεδομένα είναι τα κινητήρια σύνολα των 1,4 λίτρων με μονό τούρμπο. Βάση τους αποτελεί ο ατμοσφαιρικός τετρακύλινδρος κινητήρας του VW γκρουπ των 1.390 κ.εκ., στο οποίο όμως έχουν γίνει οι απαραίτητες επεμβάσεις (μπλοκ, έμβολα, ελατήρια, κυλινδροκεφαλή) προκειμένου να αντέξει στις μεγαλύτερες δυνάμεις που ασκούνται. Αυτός διατίθεται με πλήθος επιλογών ιπποδυνάμεων. Στη βάση «τοποθετείται» με 122 ίππους και ανάλογα με την πίεση της τουρμπίνας διατίθεται με 140, 150, 160 ίππους. Κοινός παρανομαστής παντού είναι ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου στον θάλαμο καύσης, ένα σημείο που συμβάλλει δραστικά στη μείωση της κατανάλωσης. Η επιτυχία του συγκεκριμένου μοτέρ είναι αναγνωρισμένη. Ενδεικτικά αναφέρουμε, πως «φοριέται» σε πλήθος μοντέλων του Volkswagen γκρουπ, από τα μικρομεσαία Golf, Leon ή Α3, μέχρι και τα Passat και Superb. Για τους τύπους: ένα Golf των 122 ίππων έχει 200 Nm ροπής από τις 1.500 έως τα 4.000 σ.α.λ. και η μέση κατανάλωση είναι 6,2 l/100 km. ![]() | ||
| ||
»Σχολιάστε την είδηση
![]() | ||
![]() | ||
|