Τι υποδομές περιμένετε να δείτε πριν σκεφτείτε να αγοράσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Ανέκδοτο η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα;
11.283 Επισκέψεις στο άρθρο (23/10/2017)
Και καλά το ψώνισες το ηλεκτρικό; Που το φορτίζεις; Πόσο πληρώνεις τη φόρτιση; Πόση ώρα το φορτίζεις και τελικά τι σου στοιχίζει; Είναι δυνατόν χωρίς να ξέρεις το κόστος και τον τρόπο χρήσης να πεις πως θα πας σε ηλεκτροκίνητο;
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ακούγεται όλο και πιο συχνά ως η λογική εξέλιξη, το επόμενο βήμα της αυτοκίνησης. Οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν δείξει ή ακόμη και λανσάρει ένα ή δύο μοντέλα, και όλοι περιμένουμε να δούμε αν θα «πιάσουν» αν θα «περπατήσουν» και αν θα επικρατήσουν.
Όμως τίποτε από αυτά δεν θα συμβεί αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αρχίζουμε να τα αγοράζουμε εμείς οι ίδιοι πρώτα. Πως όμως θα τα αγοράσεις όταν δεν ξέρεις πως θα τα χρησιμοποιείς και πόσο θα σου στοιχίζουν;
Με αυτονομία γύρω στα 200 χιλιόμετρα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καλύπτουν ήδη μεγάλες αποστάσεις και διαρκούν πάνω από μία μέρα εντός πόλης. Τουλάχιστον στα χαρτιά. Γιατί βάλε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο σταμάτα-ξεκίνα στην κίνηση και τα 200 χιλιόμετρα γίνονται λιγότερα. Πολύ λιγότερα. Τόσο λιγότερα που θα πρέπει να μπορείς να «ανεφοδιαστείς» τουλάχιστον όσο απλά, γρήγορα και εύκολα όσο και με ένα συμβατικό. Όμως «βενζινάδικα» για ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υπάρχουν.
Η υποτυπώδης υποδομή προβλέπει πρίζες φόρτισης σε σημεία όπου παρκάρεις. Και επειδή η Ελλάδα δεν είναι χώρα με ελεγχόμενη στάθμευση όπως η υπόλοιπη Ευρώπη, αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να μπουν πρίζες σε όλα τα πεζοδρόμια των πόλεων. Πόσο πιθανό είναι αυτό;
Αν στις άλλες χώρες και στα πάρκινγκ υπάρχουν σήμερα πέντε δέκα πρίζες, και διστάζουν να επενδύσουν για να τοποθετήσουν παραπάνω, ποιος θα έρθει στην Ελλάδα να βάλει πρίζες στους δρόμους, ανεξέλεγκτα, όπως ανεξέλεγκτα γίνεται και η στάθμευση;
Και πώς θα γίνεται η φόρτιση; Θα έχεις δικό σου καλώδιο; Και πως θα πληρώνεις; Θα είναι οι πρίζες «έξυπνες» να αναγνωρίζουν το σειριακό αριθμό του αυτοκινήτου και να χρεώνουν αντίστοιχα; Αν δεν έχεις κάρτα και έχεις μετρητά; Στην Ελλάδα όπου το πλαστικό χρήμα είναι ακόμη στη βρεφική του ηλικία, ποιος θα δοκιμάσει να έχει ένα όχημα που φορτίζει μόνο με κάρτα;
Και στο χωριό; Εκεί τι υποδομές θα υπάρχουν; Και πότε θα γίνουν ώστε να μπορεί το ηλεκτρικό να πάει εκδρομή στις γιορτές, και να γυρίσει;
Είναι και πάλι η Ελλάδα, λόγω ιδιαιτερότητας, εκτός πραγματικότητας στα ηλεκτρικά; Υπάρχει περίπτωση να αλλάξει ο τρόπος στάθμευσης και να γίνουμε περισσότερο ευρωπαίοι σε αυτόν τον τομέα ώστε και οι υποδομές να γίνουν πιο εφικτές;
Και τελικά με τόσες άγνωστες παραμέτρους είναι δυνατόν κανείς να αγοράσει ηλεκτρικό σήμερα; Βλέπετε εσείς κάτι να αλλάζει άμεσα ώστε να δείτε την ηλεκτροκίνηση πιο πιθανή; Τι λέτε;
Βρισκόμαστε τουλάχιστον μια εικοσαετία αν όχι παραπάνω από το να γίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματικότητα στην Ελλάδα και όχι μόνο. Η μεγάλη τιμή αγοράς, η μικρή αυτονομία, η μεγάλη διάρκεια φόρτισης και οι μέχρι στιγμής ανύπαρκτες υποδομές, είναι μεγάλα εμπόδια. Πιο εφικτή θεωρώ την χρήση κυψελών υδρογόνου που μπορούν εύκολα να αλλάξουν με γεμάτες σε εναν σταθμό ανεφοδιασμού, παρά την φόρτιση με καλώδιο....σε καθε περίπτωση είμαστε πολύ μακριά ακόμα από την ευρεία χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων...
Η φόρτιση με καλώδιο δεν είναι πρόβλημα, ούτε χρείαζεται πλήρης φόρτιση για να κάνεις ανεφοδιασμό στη μέση του ταξιδιού. Στην Ευρώπη τα συνήθη σημεία φόρτισης (εκτός του σπιτιού) βρίσκονται σε Σούπερ Μάρκετ, Νοσοκομεία, ιδιωτικοί/ δημόσιοι χώροι στάθμευσης, ακόμα και στο δρόμο. Ο καθένας μπορεί να φορτίσει με μία απλή κάρτα. Σε λίγο δεν θα χρειάζεται ούτε καλώδιο, έφαρμόζεται ήδη η τεχνολογία με Wireless Power Transfer και τα μελλοντικά αυτοκίνητα θα εφοδιάζονται με ασύρματο σύστημα φόρτισης (από το έδαφος), είτε εν στάση, είτε εν κινήση (dynamic Wireless Power Transfer). Υπάρχουν ήδη ευρωπαικά προγράμματα που δοκιμάζουν αυτές τις τεχνολογίες σε πραγματικές συνθήκες και η αυτοκινητοβιομηχανία συμμετέχει με πειραματικά αυτοκίνητα.
Στην Ελλάδα έχουμε άλλου είδους δομές... σώφρον είναι να λύσουμε άλλα προβλήματα για τους περισσότερους που είναι πιο σημαντικά... και να μπορούμε να μην ξεφεύγουμε στην ετεροχρονιση, σε σχέση με τους υπολοίπους... π.χ. να είμαστε πίσω 30 χρόνια από τους υπολοίπους και όχι περισσότερα...
Βρισκόμαστε τουλάχιστον μια εικοσαετία αν όχι παραπάνω από το να γίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματικότητα στην Ελλάδα και όχι μόνο. Η μεγάλη τιμή αγοράς, η μικρή αυτονομία, η μεγάλη διάρκεια φόρτισης και οι μέχρι στιγμής ανύπαρκτες υποδομές, είναι μεγάλα εμπόδια. Πιο εφικτή θεωρώ την χρήση κυψελών υδρογόνου που μπορούν εύκολα να αλλάξουν με γεμάτες σε εναν σταθμό ανεφοδιασμού, παρά την φόρτιση με καλώδιο....σε καθε περίπτωση είμαστε πολύ μακριά ακόμα από την ευρεία χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων...
Η φόρτιση με καλώδιο δεν είναι πρόβλημα, ούτε χρείαζεται πλήρης φόρτιση για να κάνεις ανεφοδιασμό στη μέση του ταξιδιού. Στην Ευρώπη τα συνήθη σημεία φόρτισης (εκτός του σπιτιού) βρίσκονται σε Σούπερ Μάρκετ, Νοσοκομεία, ιδιωτικοί/ δημόσιοι χώροι στάθμευσης, ακόμα και στο δρόμο. Ο καθένας μπορεί να φορτίσει με μία απλή κάρτα. Σε λίγο δεν θα χρειάζεται ούτε καλώδιο, έφαρμόζεται ήδη η τεχνολογία με Wireless Power Transfer και τα μελλοντικά αυτοκίνητα θα εφοδιάζονται με ασύρματο σύστημα φόρτισης (από το έδαφος), είτε εν στάση, είτε εν κινήση (dynamic Wireless Power Transfer). Υπάρχουν ήδη ευρωπαικά προγράμματα που δοκιμάζουν αυτές τις τεχνολογίες σε πραγματικές συνθήκες και η αυτοκινητοβιομηχανία συμμετέχει με πειραματικά αυτοκίνητα.
Στην Ελλάδα έχουμε άλλου είδους δομές... σώφρον είναι να λύσουμε άλλα προβλήματα για τους περισσότερους που είναι πιο σημαντικά... και να μπορούμε να μην ξεφεύγουμε στην ετεροχρονιση, σε σχέση με τους υπολοίπους... π.χ. να είμαστε πίσω 30 χρόνια από τους υπολοίπους και όχι περισσότερα...