6 Φωτογραφίες »
Τα φώτα των αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο λαμπερά με αποτέλεσμα να ενοχλούν τους γύρω οδηγούς αν δεν είναι σωστά ρυθμισμένα.
- Τα xenon από τα αλογόνου είναι 50% ισχυρότερα
- Τα LED είναι ακόμα πιο ισχυρά με λάμπες που τραβάνε ελάχιστο ρεύμα
- Λάθος ρύθμιση & βρώμικα φανάρια θαμπώνει τους άλλους οδηγούς
- Υπάρχουν έξυπνα LED που αλλάζουν το που φωτίζουν για να μην τυφλώνουν τους άλλους οδηγούς
Από τα απλά αλογόνου, στα xenon και τώρα στα πανίσχυρα LED
Τα φώτα δίνουν στα αυτοκίνητα το πρόσωπό τους. Μέσα από τη μικροαρχιτεκτονική των «Δίοδων Έκχυσης Φωτός» (κοινώς των LED), οι σχεδιαστές μπορούν να δώσουν εντελώς ξεχωριστό στιλ για τα φωτιστικά σώματα. Ωστόσο, σε νυχτερινή διαδρομή στην επαρχία, κάποια νέα LED φώτα εξελίσσονται γρήγορα σε αιτία για γκρίνια από την αντίθετη κυκλοφορία. Μάλιστα, σε έρευνα που έγινε στη Γερμανία από εταιρεία που κατασκευάζει φακούς οράσεως, το 80% των οδηγών δήλωσε ότι νιώθει συνεχώς τυφλωμένος από φώτα xenon και LED.
Τα μάτια μας θεωρούνται κορυφαίοι μηχανισμοί προσαρμογής σε διαφορετικά επίπεδα φωτισμού. «Από τον εκτυφλωτικό ήλιο στο απόλυτο σκοτάδι της νύχτας, με επαρκή χρόνο ανάμεσα, κι όμως προσαρμοζόμαστε ρυθμίζοντας ανάλογα την ευαισθησία του ματιού», μας εξηγεί ο καθηγητής Χανς-Γίργκεν Γκράιν από το Σλέσβιχ-Χόλσταϊν. Όταν οδηγούμε νύχτα ανοίγουν οι κόρες των οφθαλμών μας για να μπορέσουν να παγιδεύσουν όσο το δυνατόν περισσότερο φως. Αν έρθει από απέναντι ένα αυτοκίνητο με πολύ δυνατά φώτα «…τότε έχουμε μια στιγμιαία, ξαφνική υπερφόρτωση της οπτικής κοιλότητας με φως». Τα μάτια μας δυσκολεύονται να εξισορροπήσουν τη διαφορά ανάμεσα στο σκοτεινό περιβάλλον και την πολύ έντονη αλλά μικρή σε μέγεθος πηγή των φώτων από το απέναντι αυτοκίνητο. Αποτέλεσμα: «Τυφλωνόμαστε» και όντως όχι από την ομορφιά που έχουν τα LED. Οι πιο ευαίσθητοι βέβαια είναι οι πιο ηλικιωμένοι άνθρωποι. Ένας νεότερος οδηγός χρειάζεται 3 με 4 δευτερόλεπτα για να επανέλθει από το θάμπωμα αυτό. Σε πιο ηλικιωμένους οδηγούς ο χρόνος αυτός μπορεί εύκολα να διπλασιαστεί.
Στα τυφλά: Ένας νέος άνθρωπος που τυφλώθηκε από φώτα θέλει τρία με τέσσερα δευτερόλεπτα για να δει πάλι καλά.
Τα μάτια μας θεωρούνται κορυφαίοι μηχανισμοί προσαρμογής σε διαφορετικά επίπεδα φωτισμού. «Από τον εκτυφλωτικό ήλιο στο απόλυτο σκοτάδι της νύχτας, με επαρκή χρόνο ανάμεσα, κι όμως προσαρμοζόμαστε ρυθμίζοντας ανάλογα την ευαισθησία του ματιού», μας εξηγεί ο καθηγητής Χανς-Γίργκεν Γκράιν από το Σλέσβιχ-Χόλσταϊν. Όταν οδηγούμε νύχτα ανοίγουν οι κόρες των οφθαλμών μας για να μπορέσουν να παγιδεύσουν όσο το δυνατόν περισσότερο φως. Αν έρθει από απέναντι ένα αυτοκίνητο με πολύ δυνατά φώτα «…τότε έχουμε μια στιγμιαία, ξαφνική υπερφόρτωση της οπτικής κοιλότητας με φως». Τα μάτια μας δυσκολεύονται να εξισορροπήσουν τη διαφορά ανάμεσα στο σκοτεινό περιβάλλον και την πολύ έντονη αλλά μικρή σε μέγεθος πηγή των φώτων από το απέναντι αυτοκίνητο. Αποτέλεσμα: «Τυφλωνόμαστε» και όντως όχι από την ομορφιά που έχουν τα LED. Οι πιο ευαίσθητοι βέβαια είναι οι πιο ηλικιωμένοι άνθρωποι. Ένας νεότερος οδηγός χρειάζεται 3 με 4 δευτερόλεπτα για να επανέλθει από το θάμπωμα αυτό. Σε πιο ηλικιωμένους οδηγούς ο χρόνος αυτός μπορεί εύκολα να διπλασιαστεί.
Δεν υπάρχει νομοθεσία για LED & xenon στην Ευρώπη
Δεν υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία κόντρα στα LED και xenon φώτα που μπορεί να τυφλώνουν. Οι νόμοι στην Ευρώπη είναι συνήθως αρκετών δεκαετιών και ασχολούνται κυρίως με την ελάχιστη φωτεινότητα που πρέπει να παρέχει το κάθε φως. Πρόκειται για νόμους που βγήκαν την εποχή που λανσαρίστηκαν οι λάμπες αλογόνου. Από την πρώτη γενιά H1 έως την Η4 και την Η7 που κατασκευάζεται μέχρι και σήμερα, τα μεγέθη του παραγόμενου φωτός έχουν αυξηθεί σημαντικά. Αν η Η4 έφτανε τα 1.000 Lumen ήρθε η H7 να ανέβει στα 1.500 Lumen ενώ στη δεκαετία του `90 ήρθαν τα xenon με 3.200 Lumen. Σε αντίθεση με την τεχνολογία αλογόνου και το λαμπτήρα με νήμα στο εσωτερικό του, φτάσαμε στο φως με γυάλινο κάλυμμα στο βολβό και με περίπλοκους μηχανισμούς έκλυσης αερίων, οι οποίοι φέρνουν το αέριο xenon σε φωτιστική μορφή. Τα φώτα αυτά ήταν ακριβά τόσο στην αγορά όσο και στη συντήρηση. Τα σημερινά LED εμφανίστηκαν αρχικά ως λύση για το τρίτο φως πίσω μέχρι να έρθει η Audi το 2007 και να τα υιοθετήσει και για τη χαμηλή σκάλα.
Σελίδα 2 | Γιατί τυφλώνουν; Λύση με τα «έξυπνα» LED |