Είναι οι ταμπλέτες για το αυτοκίνητο; Ταιριάζουν στη μέση του ταμπλό ή στη θέση του πίνακα οργάνων και τελικά μόδα είναι και θα περάσει ή μήπως είναι η επόμενη φάση και πρέπει να τη συνηθίσουμε;
Η νέα Mercedes A-Class δεν είναι το πρώτο μοντέλο που αντικαθιστά τελείως τα αναλογικά όργανα με τους δείκτες, με ψηφιακά. Είναι όμως το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας που κάνει την αλλαγή ολοκληρωτικά.
Ακόμη πιο ριζοσπαστικά, η νέα A-Class αντικαθιστά όλα τα όργανα όχι απλά με ψηφιακές εκδοχές τους, αλλά με ταμπλέτες. Ταιριάζουν όμως οι ταμπλέτες στο ταμπλό;
Κάποιοι θα πουν επιτέλους. Και είναι πολλοί αυτοί που θα βρουν τις ομοιμότητες μεταξύ της τεχνολογίας που χρησιμοποιούμε στο σπίτι, στην δουλειά, στην καθημερινότητά μας, και αυτής που επιτέλους υπάρχει στα αυτοκίνητα. Βλέπεις, όταν το μάτι έχει συνηθίσει σε μεγάλες οθόνες υψηλής ευκρίνειας, όταν ακόμη και τα φθηνότερα κινητά μπορούν να παίζουν ταινίες σαν τηλεοράσεις, όταν η αφή είναι ο de facto τρόπος χειρισμού οποιαδήποτε συσκευής, πως μπορεί να δεις έναν πίνακα με αναλογικά όργανα, βελόνες και λαμπάκια, και να τον θεωρήσεις σύγχρονο.
Για πολλούς η ταμπλέτα στη θέση του πίνακα οργάνων είναι ότι καλύτερο έχει δει το εσωτερικό του αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια. Όχι μόνο η ποιότητα της εικόνας είναι απαράμιλη, αλλά η πληροφόρηση μπορεί να προσαρμόζεται συνεχώς στις ανάγκες του οδηγού, να είναι εργονομική, όμορφη και πλούσια. Δεν υπάρχει σύγκριση στις δυνατότητες ενός τάμπλετ σε σχέση με έναν κλασσικό πίνακα που έχει δύο, τρεις ή τέσσερις βελόνες και ένα σωρό λαμπάκια.
Υπάρχουν βέβαια και οι άλλοι. Αυτοί που βρίσκουν τις οθόνες αυτές παράταιρες. Που δεν τους αρέσει όλος αυτός ο “τετράγωνος” όγκος στο πάνω άκρο του ταμπλό. Αυτοί που θεωρούν πως τα όργανα πρέπει υποτυπωδώς να μοιάζουν με όργανα και όχι με ταμπλέτες κολλημένες πίσω από το τιμόνι. Υπάρχουν και οι ακόμη πιο παραδοσιακοί, που επιμένουν στις βελόνες και τα λαμπάκια γιατί έτσι θεωρούν ότι πρέπει να είναι ένα αυτοκίνητο.
Γίνεται όμως να επιμένουμε σε τεχνολογίες του περασμένου αιώνα, όταν αυτές δεν υπάρχουν πλέον πουθενά αλλού στην καθημερινότητά μας; Γίνεται να επιμένουμε να έχουμε λιγότερη πληροφόρηση ή λιγότερη συνδεσιμότητα, ψυχαγωγία και ασφάλεια στο αυτοκίνητο, όταν στην τσέπη μας ένα κινητό τηλέφωνο τα παρέχει όλα αυτά απλόχερα;
Εσείς τι λέτε; ναι ή όχι στα τάμπλετ στο ταμπλό; Σας χαλάει το σχήμα και θέλετε κάτι ποιο «ειδικό» στο σχέδιο; Ή μήπως επιμένετε απλά σε βελόνες και λαμπιόνια;
Δεν είναι τόσο ζήτημα τεχνολογίας και ομορφιάς όσο ζήτημα εργονομίας. Και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και η σωστή φωτεινότητα της ταμπλέτας σε διάφορες συνθήκες και γωνίες εξωτερικού φωτισμού.
Αλήθεια στα αεροπλάνα δεν υπάρχουν ένα σωρό όργανα; Γιατί εκεί δεν αντικαταστάθηκαν από ταμπλέτες;
Θυμάστε τις ψηφιακές ενδείξεις ταχύμετρου; Γιατί νομίζετε δεν έπιασαν;
Εκ πρωτης οψεος το μονιτορ βοηθαει, σε μια οθονη τα εχεις όλα. Ουσιαστικά όμως μονο προβλήμτα θα φερει και δυστυχως δεν θα αποσυρθει, διοτι οι βιομηχανίες έχουν επενδύσει πολλά χρήματα σε αυτό το "μοντέρνο Φαίνεσθαι". Τι να το κάνεις από τη στιγμή που σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης πρέπει να πάρεις το βλέμμα σου από το δρόμο και να κοιτάξεις το μόνιτορ, προκειμένου να ρυθμίσεις ακόμα και μια αμελητέα παράμετρο. Εν κινήσει μπορεί να βρεις το παραδοσιακό κουμπί ή διακόπτη (όσο φορτωμένο και να είναι το ταμπλό), το ψηφιακό κουμπί εν κινήσει δεν το κεντράρεις εύκολα...και να το πετύχεις πρέπει να ασκήσεις πάνω του και την κατάλληλη δύναμη για να ενεργοποιηθεί.....άστα βράστα. Αν ήταν "φάρμακο" μετά από τα τροχαία που έχουν συμβεί , θα είχε αποσυρθεί, αλλά τώρα...δεν ξέρω. Ωραία η οθόνη για GPS αλλά το να έχει και όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου πάνω του, χωρίς εξωτερικά κουμπιά, το θεωρώ παγίδα θανάτου.
Οι οθόνες, δίνουν πιό αναλυτική πληροφόρηση στον οδηγό, αλλά έχουν και μειονεκτήματα, που δεν αναφέρατε. Ένα σημαντικό μειονέκτημα των οθονών, είναι ότι για να διαβάσεις τις ενδείξεις τους, θα πρέπει να πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο περισσότερη ώρα, από ότι στα αναλογικά όργανα και αυτό διότι ένα αναλογικό όργανο, δεν χρειάζεται να δεις την ακριβή ένδειξη, αλλά στο περίπου που βρίσκεται ο δείκτης και αμέσως καταλαβαίνεις τι περίπου δείχνει, ενώ αν πρέπει να διαβάσεις ένα συγκεκριμένο αριθμό, πρέπει να τον δεις πολύ καλά και αυτό απαιτεί περισσότερο χρόνο. Ο χρόνος βέβαια αυτός είναι μεν σχετικά μικρός, αλλά όταν οδηγάς, δεν επιτρέπεται ούτε στιγμή να μην είναι τα μάτια σου στο δρόμο. Το αποτέλεσμα της παρατήρησης των οθονών, να δείτε που θα είναι η αύξηση των ατυχημάτων, μελλοντικά και αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει στην κατάργηση τους. Ένα δεύτερο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι αν κάποιοι οδηγοί έχουν πρόβλημα στην όραση, το οποίο απαιτεί διαφορετικά γυαλιά για μακρυά και άλλα για κοντά, είναι ένα τεράστιο πρόβλημα, όταν για να δεις την οθόνη θα πρέπει να αλλάζεις και γυαλιά, κάθε φορά. Πέρα όμως από όλα αυτά, υπάρχει άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα, όταν για να δεις μια ένδειξη, θα πρέπει ταυτόχρονα να αγγίζεις την οθόνη αφής για να έλθει η εικόνα που θέλεις. Πως λοιπόν να αγγίζεις την οθόνη και ταυτόχρονα να οδηγείς; Ποιά είναι η διαφορά από τη χρήση του κινητού, όταν οδηγείς; Γιατί η χρήση κινητού είναι απαγορευμένη και όχι και η χρήση της οθόνης του αυτοκινήτου; Η λύση λοιπόν δεν είναι οι οθόνες, αλλά η προβολή των ενδείξεων των οργάνων, δια μέσου του παρμπρίζ, στο βάθος του ορίζοντα, έτσι ώστε να βλέπει ο οδηγός τα πάντα, χωρίς να χρειάζεται να πάρει το βλέμμα του από το δρόμο.
Αν θέλετε ταμπλέτες καθίστε σπίτι και ασχοληθείτε μ’ αυτές!
Αν πάλι θέλετε να οδηγήσετε όπως πρέπει, (με συναίσθημα), διαλέξτε μία ωραία διαδρομή, μπείτε στο αυτοκίνητο και οδηγείστε, αρκεί αυτό να μιλά στην καρδιά, κι αυτό το κάνουν τα ωραία στημένα αυτοκίνητα με στις βελόνες και τα λαμπάκια!
Γιωργος Βενετσανος
11/07/2018, 12:11
Με αυτη την λογικη να μην εχουμε turbo αυτοκινητα και ταμπουρα αντι για δισκοφρενα
Τα μπλέξαμε λιγάκι ή μου φαίνεται; Ποιά λογική;
Θα ήθελα να προσθέσω γιατί να μην υπάρχει η δυνατότητα στον οδηγό να μπορεί να επιλέξει, αν το αυτοκίνητο που πρόκειται να αγοράσει, θα διαθέτει οθόνη, ή αναλογικά όργανα; Αν λοιπόν ο οδηγός δεν μπορεί να επιλέξει αναλογικά όργανα, για μένα είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος να μην αγοράσω αυτοκίνητο, με οθόνη, αλλά κάποιο άλλο, που σημαίνει ότι αν κάποτε κανένα καινούριο αυτοκίνητο δεν θα βγαίνει με αναλογικά όργανα, θα προτιμήσω κάποιο παλιότερης τεχνολογίας, μεταχειρισμένο.
κάπου στη μέση είναι η καλύτερη λύση για μένα.... "μηχανικά" χειριστήρια για τις βασικές λειτουργίες , και στην οθόνη-tablet οι δευτερευουσες λειτουργίες... όσο για τον πίνακα οργάνων η AUDI και η PEUGEOT έδειξαν το δρόμο.... η τεχνολογία είναι δώρο για την ανθρωπότητα αρκεί να υπάρχει μέτρο.
Δεν είναι τόσο ζήτημα τεχνολογίας και ομορφιάς όσο ζήτημα εργονομίας. Και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και η σωστή φωτεινότητα της ταμπλέτας σε διάφορες συνθήκες και γωνίες εξωτερικού φωτισμού. Αλήθεια στα αεροπλάνα δεν υπάρχουν ένα σωρό όργανα; Γιατί εκεί δεν αντικαταστάθηκαν από ταμπλέτες; Θυμάστε τις ψηφιακές ενδείξεις ταχύμετρου; Γιατί νομίζετε δεν έπιασαν;
Εκ πρωτης οψεος το μονιτορ βοηθαει, σε μια οθονη τα εχεις όλα. Ουσιαστικά όμως μονο προβλήμτα θα φερει και δυστυχως δεν θα αποσυρθει, διοτι οι βιομηχανίες έχουν επενδύσει πολλά χρήματα σε αυτό το "μοντέρνο Φαίνεσθαι". Τι να το κάνεις από τη στιγμή που σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης πρέπει να πάρεις το βλέμμα σου από το δρόμο και να κοιτάξεις το μόνιτορ, προκειμένου να ρυθμίσεις ακόμα και μια αμελητέα παράμετρο. Εν κινήσει μπορεί να βρεις το παραδοσιακό κουμπί ή διακόπτη (όσο φορτωμένο και να είναι το ταμπλό), το ψηφιακό κουμπί εν κινήσει δεν το κεντράρεις εύκολα...και να το πετύχεις πρέπει να ασκήσεις πάνω του και την κατάλληλη δύναμη για να ενεργοποιηθεί.....άστα βράστα. Αν ήταν "φάρμακο" μετά από τα τροχαία που έχουν συμβεί , θα είχε αποσυρθεί, αλλά τώρα...δεν ξέρω. Ωραία η οθόνη για GPS αλλά το να έχει και όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου πάνω του, χωρίς εξωτερικά κουμπιά, το θεωρώ παγίδα θανάτου.
Οι οθόνες, δίνουν πιό αναλυτική πληροφόρηση στον οδηγό, αλλά έχουν και μειονεκτήματα, που δεν αναφέρατε. Ένα σημαντικό μειονέκτημα των οθονών, είναι ότι για να διαβάσεις τις ενδείξεις τους, θα πρέπει να πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο περισσότερη ώρα, από ότι στα αναλογικά όργανα και αυτό διότι ένα αναλογικό όργανο, δεν χρειάζεται να δεις την ακριβή ένδειξη, αλλά στο περίπου που βρίσκεται ο δείκτης και αμέσως καταλαβαίνεις τι περίπου δείχνει, ενώ αν πρέπει να διαβάσεις ένα συγκεκριμένο αριθμό, πρέπει να τον δεις πολύ καλά και αυτό απαιτεί περισσότερο χρόνο. Ο χρόνος βέβαια αυτός είναι μεν σχετικά μικρός, αλλά όταν οδηγάς, δεν επιτρέπεται ούτε στιγμή να μην είναι τα μάτια σου στο δρόμο. Το αποτέλεσμα της παρατήρησης των οθονών, να δείτε που θα είναι η αύξηση των ατυχημάτων, μελλοντικά και αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει στην κατάργηση τους. Ένα δεύτερο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι αν κάποιοι οδηγοί έχουν πρόβλημα στην όραση, το οποίο απαιτεί διαφορετικά γυαλιά για μακρυά και άλλα για κοντά, είναι ένα τεράστιο πρόβλημα, όταν για να δεις την οθόνη θα πρέπει να αλλάζεις και γυαλιά, κάθε φορά. Πέρα όμως από όλα αυτά, υπάρχει άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα, όταν για να δεις μια ένδειξη, θα πρέπει ταυτόχρονα να αγγίζεις την οθόνη αφής για να έλθει η εικόνα που θέλεις. Πως λοιπόν να αγγίζεις την οθόνη και ταυτόχρονα να οδηγείς; Ποιά είναι η διαφορά από τη χρήση του κινητού, όταν οδηγείς; Γιατί η χρήση κινητού είναι απαγορευμένη και όχι και η χρήση της οθόνης του αυτοκινήτου; Η λύση λοιπόν δεν είναι οι οθόνες, αλλά η προβολή των ενδείξεων των οργάνων, δια μέσου του παρμπρίζ, στο βάθος του ορίζοντα, έτσι ώστε να βλέπει ο οδηγός τα πάντα, χωρίς να χρειάζεται να πάρει το βλέμμα του από το δρόμο.
Αν θέλετε ταμπλέτες καθίστε σπίτι και ασχοληθείτε μ’ αυτές! Αν πάλι θέλετε να οδηγήσετε όπως πρέπει, (με συναίσθημα), διαλέξτε μία ωραία διαδρομή, μπείτε στο αυτοκίνητο και οδηγείστε, αρκεί αυτό να μιλά στην καρδιά, κι αυτό το κάνουν τα ωραία στημένα αυτοκίνητα με στις βελόνες και τα λαμπάκια!
Γιωργος Βενετσανος 11/07/2018, 12:11 Με αυτη την λογικη να μην εχουμε turbo αυτοκινητα και ταμπουρα αντι για δισκοφρενα Τα μπλέξαμε λιγάκι ή μου φαίνεται; Ποιά λογική;
Θα ήθελα να προσθέσω γιατί να μην υπάρχει η δυνατότητα στον οδηγό να μπορεί να επιλέξει, αν το αυτοκίνητο που πρόκειται να αγοράσει, θα διαθέτει οθόνη, ή αναλογικά όργανα; Αν λοιπόν ο οδηγός δεν μπορεί να επιλέξει αναλογικά όργανα, για μένα είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος να μην αγοράσω αυτοκίνητο, με οθόνη, αλλά κάποιο άλλο, που σημαίνει ότι αν κάποτε κανένα καινούριο αυτοκίνητο δεν θα βγαίνει με αναλογικά όργανα, θα προτιμήσω κάποιο παλιότερης τεχνολογίας, μεταχειρισμένο.
Πίνακας οργάνων είναι πιο ευδιάκριτο σε όλες τις συνθήκες και σε περίπτωση βλάβης είναι πιο οικονομικό σε επισκευή από ότι η οθόνη.
κάπου στη μέση είναι η καλύτερη λύση για μένα.... "μηχανικά" χειριστήρια για τις βασικές λειτουργίες , και στην οθόνη-tablet οι δευτερευουσες λειτουργίες... όσο για τον πίνακα οργάνων η AUDI και η PEUGEOT έδειξαν το δρόμο.... η τεχνολογία είναι δώρο για την ανθρωπότητα αρκεί να υπάρχει μέτρο.
Με αυτη την λογικη να μην εχουμε turbo αυτοκινητα και ταμπουρα αντι για δισκοφρενα
...και τα δύο...