ΠΑΙΔΙΚΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ

Παιδικά καθίσματα

Τα παιδικά καθίσματα είναι ασφάλεια

Το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, καθώς είναι αυτό που την κακιά ώρα θα κρατήσει το παιδί σας δεμένο με ασφάλεια στη ζωή. Ας δούμε ορισμένες βασικές συμβουλές για μια σωστή επιλογή.

 

Τα τροχαία ατυχήματα είναι η Νο1 αιτία θανάτου παιδιών ηλικίας 1 έως 14 ετών. Εύκολα, λοιπόν, καταλαβαίνει κανείς πόσο σημαντικό ζήτημα είναι να προμηθευτούμε το καλύτερο δυνατό κάθισμα που μπορούμε να αγοράσουμε, αλλά και να προσέχουμε ώστε να το προσαρμόζουμε στο αυτοκίνητό μας σωστά. Ανάλογα με την ηλικία και το βάρος του παιδιού μας, υπάρχει και η σχετική κατηγορία καθισμάτων. Υπολογίστε, δηλαδή, πως μέχρι το παιδί να φτάσει 12 χρόνων, μία ηλικία μέχρι την οποία ο νόμος επιβάλει τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας, θα χρειαστεί να αγοράσετε 2-3 ή και περισσότερα καθίσματα.


•    Το καθισματάκι θα πρέπει πάντα να συμβαδίζει με το βάρος του παιδιού. Όλα τα παιδικά καθισματάκια αυτοκινήτου έχουν σχεδιαστεί και εγκριθεί με βάση αυτή την παράμετρο. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς τα παιδικά καθίσματα ταξινομούνται σε κατηγορίες ανάλογα με την ηλικία και το βάρος του παιδιού.

•    Yπάρχουν καθισματάκια που ανήκουν σε περισσότερες της μίας ομάδας και τα οποία μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

•    Ανάλογα με τη δυνατότητα προσανατολισμού που έχει το παιδικό κάθισμα κατά την τοποθέτηση στο αυτοκίνητο μπορούμε να διακρίνουμε τις κατηγορίες: Καθίσματα στραμμένα προς τα πίσω, καθίσματα διπλής κατεύθυνσης, καθίσματα στραμμένα προς τα εμπρός και booster καθίσματα.

•  Το πρότυπο ISO 13216 καθορίζει τον τρόπο τοποθέτησης παιδικών συστημάτων συγκράτησης στα οχήματα με τη χρήση υποδοχέων ISOfix. Το ISOfix είναι ένα εναλλακτικό σύστημα εγκατάστασης του παιδικού καθίσματος από αυτό με τη χρήση της ζώνης του αυτοκινήτου. Στην Ευρώπη υπάρχει από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. 

Οι υποδοχείς ISOfix είναι 2 μεταλλικά σημεία που βρίσκονται στις δύο πίσω θέσεις της καμπίνας του αυτοκινήτου και πιο συγκεκριμένα στη σχισμή ανάμεσα στην πλάτη και το οριζόντιο μέρος του καθίσματος. Στα πιο καινούρια αυτοκίνητα υπάρχουν σημάνσεις ή πλαστικοί οδηγοί που καθιστούν τους μεταλλικούς υποδοχείς ευδιάκριτους. Επίσης αρκετά νέα μοντέλα διαθέτουν υποδοχείς ISOfix και στο κάθισμα του συνοδηγού.

Από τις αρχές του 2006 και μετά, η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων διαθέτουν στις 2 πίσω θέσεις υποδοχείς ISOfix. Είναι αρκετά πάντως τα μοντέλα αυτοκινήτων που έχουν κατασκευαστεί και πριν το 2006 και διαθέτουν υποδοχείς ISOfix.

Οι ζώνες ασφαλείας και τα υπόλοιπα συστήματα παθητικής ασφάλειας (αερόσακοι, πλευρικές κουρτίνες κ.ά.) το ίδιο. Ο λόγος που αναπτύχθηκε το ISOfix είναι ότι σύμφωνα με έρευνες σε όλο τον κόσμο, μόλις 3 στους 10 γονείς τοποθετούν και χρησιμοποιούν σωστά το παιδικό κάθισμα. Πολλές δυσκολίες στο δέσιμο με τη ζώνη είναι το μήκος της, το ύψος του σημείου που ξεκινά, η θέση της υποδοχής κουμπώματος και άλλα. Ειδικοί επιστήμονες σε συνεργασία με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων κατέληξαν στο ISOfix ως ένα φτηνό και εύκολο στη χρήση σύστημα, το οποίο δεν απαιτεί τη χρήση της ζώνης. Νέες έρευνες δείχνουν ότι το ποσοστό σωστής τοποθέτησης των παιδικών καθισμάτων με ISOfix έχει ανέβει στο 96%.

•    Προτού αγοράσουμε το παιδικό κάθισμα θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι είναι συμβατό με το αυτοκίνητό μας. Τα καθισματάκια που είναι συμβατά με όλα σχεδόν τα μοντέλα αυτοκινήτων χαρακτηρίζονται ως Universal, σε αντίθεση με όσα χαρακτηρίζονται ως Restricted, Semi - Universal και Vehicle Specific και τα οποία προορίζονται για πιο συγκεκριμένα μοντέλα.

•    Όλα τα εγκεκριμένα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παιδικά καθισματάκια πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα που περιγράφονται στους σχετικούς κανονισμούς. Σύμφωνα με αυτούς κατηγοροποιούνται, ελέγχεται η συμβατότητα τους με τα οχήματα, όπως επίσης και οι επιδόσεις τους σε δοκιμές ασφαλείας που περιλαμβάνουν μετωπικές και οπίσθιες συγκρούσεις. Συνεπώς αναζητούμε την ένδειξη στην πορτοκαλί ετικέτα έτσι ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου που πρόκειται να αγοράσουμε πληροί τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. 

TIPS

•    Εφόσον επιλέξουμε να τοποθετήσουμε το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου στη θέση του συνοδηγού, θα πρέπει απαραίτητα να απενεργοποίησουμε τον αντίστοιχο αερόσακο.

•    Τηρούμε κατά γράμμα τις οδηγίες τοποθέτησης του καθίσματος που δίνει ο κατασκευαστής και δεν πετάμε ποτέ το σχετικό φυλλάδιο. Μπορεί όταν χρειαστεί να επανατοποθετήσουμε το καθισματάκι να μην θυμόμαστε επακριβώς τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε. Μία λανθασμένη τοποθέτηση μπορεί να έχει επικίνδυνα επακόλουθα για την ασφάλεια του παιδιού μας.

•    Ορισμένα καθισματάκια που υποστηρίζουν το σύστημα ISOfix αποσπώνται από τη βάση στήριξης (ιδιαίτερα τα καθισματάκια των ομάδων 0 και 0+). Θα πρέπει όμως να τονιστεί ότι το σύστημα ISOfix του ενός καθίσματος δεν είναι κατ ανάγκη συμβατό με το κάθισμα άλλη ομάδας ακόμα και του ίδιου κατασκευαστή. Εφόσον θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τη βάση ISOfix συνδυαστικά με περισσότερα του ενός καθίσματα, θα πρέπει να έχουμε βεβαιωθεί εκ των προτέρων για τη μεταξύ τους συμβατότητα.

•    Προσέχουμε το παιδί να μην έρχεται σε σωματική επαφή με τα μεταλλικά μέρη του καθίσματος τα οποία μπορεί να υπερθερμανθούν κατά την έκθεση του αυτοκινήτου στον ήλιο και να του προκαλέσουν εγκαύματα. Ας προτιμήσουμε την κάλυψη του καθίσματος με κάποιο ύφασμα όταν το αμάξι είναι σταθμευμένο, έτσι ώστε να περιορίσουμε το φαινόμενο υπερθέρμανσης του καθίσματος.

Ζώνες ασφαλείας

Οι ζώνες ασφαλείας του παιδικού καθίσματος πρέπει να έχουν προσαρμοστεί κατάλληλα για το παιδί. Θα πρέπει να είναι τόσο σφιχτές ώστε να μην επιτρέπουν να βάλουμε πάνω από ένα ή δύο δάχτυλα μεταξύ της ζώνης και του στήθους του παιδιού.
Επίσης, το ύψος της ζώνης να είναι ρυθμισμένο στο ύψος του ώμου του παιδιού.
Προσέχουμε πάντα οι ζώνες ασφαλείας να μην έχουν συστραφεί αλλά να είναι τεντωμένες. Ελέγχουμε για την ορθή ασφάλιση τους ακόμα και αν έχουμε ακούσει το χαρακτηριστικό ήχος ασφάλισης (κλικ). Αποφεύγουμε το παιδί να είναι ντυμένο με ογκώδη ρούχα όταν κάθεται στο καθισματάκι, έτσι ώστε να αισθάνεται πιο άνετα.

•    Χρησιμοποιούμε το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου για όλες ανεξαιρέτως τις διαδρομές. Θα πρέπει να τονιστεί ότι ένα μεγάλο μέρος των ατυχημάτων γίνονται στις λεγόμενες... κοντινές διαδρομές.

•    Ρυθμίζουμε κατάλληλα την ανάκληση έτσι ώστε το κεφαλάκι του παιδιού να μην πέφτει μπροστά όταν κοιμάται. Ορισμένα μοντέλα δίδουν τη δυνατότητα ρύθμισης της ανάκλησης όταν το παιδί κάθεται ήδη, ενώ αλλά απαιτούν τη ρύθμισή της προτού βάλουμε το παιδί στο κάθισμα. Στην πράξη βολεύουν τα πρώτα.

•    Μετά την ολοκλήρωση της τοποθέτησης, ας προσπαθήσουμε να μετακινήσουμε το καθισματάκι πιάνοντας το από τα σημεία που συγκρατείται με το αυτοκίνητο. Μία σωστή τοποθέτηση δεν θα πρέπει να επιτρέπει τη μετακίνηση του πάνω από δύο εκατοστά ανά κατεύθυνση.

•    Όταν το κεφαλάκι του παιδιού εξέχει από τη πλάτη του καθίσματος, τότε θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι έχει έρθει η ώρα της αλλαγής του, αν και αυτό εξαρτάται και από το ύψος των γωνιών του καθίσματος, σχετικά με το πόσο άνετα κάθεται το παιδί. Εφόσον έχουμε διαπιστώσει φθορές ή έχει προηγηθεί σύγκρουση του αυτοκινήτου (ακόμα και αν το παιδί δεν βρισκόταν στο κάθισμα κατά τη σύγκρουση), θα πρέπει να αλλάξουμε το καθισματάκι (ακόμα και αν δεν είναι απαραίτητο από πλευράς σωματικής ανάπτυξης του παιδιού).

•   Το 80% των καθισμάτων που δένουν με τις ζώνες, τοποθετούνται λάθος. Σε αυτά με βάσεις ISOfix, το ποσοστό είναι στο 6%.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ