Διαβάστηκε από 37458αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:2/12/2008
για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που σχετίζονται με τα αυτοκίνητα
Τον περασμένο Μάιο, ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, ο κ. Σουφλιάς, ανακοίνωσε τις προτάσεις του Υπουργείου για την εφαρμογή μιας νέας περιβαλλοντικής πολιτικής. Μεταξύ των προτάσεων αυτών υπήρχαν τρία ζητήματα που σχετίζονται με τα αυτοκίνητα και τα οποία άπτονται της πρόθεσης του Υπουργείου να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση στα αστικά κέντρα. Αυτά ήταν:
Α) Αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει κάθε αυτοκίνητο. Ανάλογα, λοιπόν, με τις εκπομπές ρύπων τους, τα αυτοκίνητα χωρίζονται σε 4 κατηγορίες, οι οποίες ορίζουν και το ποσόν των τελών κυκλοφορίας (δείτε τον παρακάτω πίνακα).
Β) Με βάση αυτές τις κατηγορίες, ορίστηκαν οι όροι που θα ισχύσουν για την είσοδο ενός αυτοκινήτου στο δακτύλιο, ο οποίος θα αποκτήσει παράλληλα διευρυμένα χωροταξικά όρια (δείτε τον παρακάτω πίνακα).
Γ) Για πρώτη φορά, από επίσημα κρατικά χείλη, αναφέρθηκε η περίπτωση απόσυρσης των παλαιάς τεχνολογίας οχημάτων.
Οι προτάσεις του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ
"Πράσινα" τέλη κυκλοφόριας
Κατηγορία
Εκπομπές ρύπων
Κόστος (ευρώ)
Κλάση Α
Οχήματα με μηδενικές ή πολύ χαμηλές εκπομπές CO2 (έως 130 γραμ./χλμ.)
0
Κλάση Β
Οχήματα με μέτριες εκπομπές CO2*
150
Κλάση Γ
Οχήματα με υψηλές εκπομπές CO2*
250
Κλάση Δ
Οχήματα με πολύ υψηλές εκπομπές CO2*
350
Μέτρα εισόδου στο δακτύλιο
Κατηγορία
Εκπομπές ρύπων
Είσοδος στο δακτύλιο
Κλάση Α
Οχήματα χαμηλών εκπομπών*
Ελεύθερα
Κλάση Β & Γ
Καταλυτικά οχήματα (μετά το 1993)
Με "μονά-ζυγά"
Κλάση Δ
Συμβατικά οχήματα (πριν από το 1993)
Μόνο Σαββατοκύριακα
*Τα όρια αυτών των κατηγοριών δεν έχουν οριστεί
Σε ποιο σημείο βρίσκονται σήμερα οι προτάσεις; Από το Μάιο μέχρι σήμερα, λοιπόν, έχουν περάσει 6 μήνες και εμείς ήλθαμε σε επικοινωνία με τους αρμόδιους των προτάσεων, για να δούμε εάν και σε ποιο βαθμό έχουν προχωρήσει. Οι προτάσεις, λοιπόν, αυτές βρίσκονται αυτή τη στιγμή προς επεξεργασία από επιτροπή που αποτελείται από στελέχη των συναρμόδιων Υπουργείων Μεταφορών, Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ, όπως μας δήλωσε ο Καθηγητής του Ε.Μ.Π. Ιωάννης Ζιώμας, Συντονιστής της Ομάδας Εργασίας του Εθνικού Σχεδίου Αντιμετώπισης της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης, η οποία συνέταξε τις προτάσεις αυτές. Σύμφωνα με τον κ. Ζιώμα, θα πρέπει να αναμένουμε εξελίξεις και αποφάσεις μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2009. Στην ερώτησή μας για το πώς καθορίστηκαν οι κατηγορίες των εκπομπών ρύπων, βάσει των οποίων ορίστηκαν οι κλάσεις φορολόγησης, ο κ. Ζιώμας μας δήλωσε, ότι το χαμηλό όριο των 130 γραμ./χλμ. καθορίστηκε με βάση το αντίστοιχο όριο που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για το μέσο όρο των εκπομπών ρύπων του στόλου των νέων μοντέλων των αυτοκινητοβιομηχανιών από το 2012. Για τις υπόλοιπες κατηγορίες ο κ. Ζιώμας μας δήλωσε, ότι αυτές ήταν απλά μια κατευθυντήρια γραμμή της ομάδας εργασίας και πως δεν αποκλείεται να δούμε ακόμη και 5 ή 6 κλάσεις, ανάλογα με τα συμπεράσματα της υπουργικής επιτροπής. Για τις προτάσεις αυτές μιλήσαμε ακόμη και με τον κ. Αλέξανδρο Βραχνό, Πρόεδρο της Πράσινης Επιτροπής του Υπουργείου Μεταφορών. Ο κ. Βραχνός λοιπόν μας επιβεβαίωσε, ότι οι προτάσεις αυτές βρίσκονται σήμερα προς επεξεργασία από την υπουργική επιτροπή, τονίζοντάς μας όμως ότι θα πρέπει να αξιολογηθούν καλύτερα, ώστε να συνάδουν με την ελληνική πραγματικότητα, αφήνοντας να εννοηθεί ότι τελικά ίσως δούμε πιο ελαστικά μέτρα. Είναι σημαντικό εδώ να σημειώσουμε, ότι σύμφωνα με πληροφορίες μας, η οικονομική κρίση των ημερών ίσως αναβάλει την εφαρμογή των αποφάσεων της επιτροπής για το 2010 ή και αργότερα.
Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς ανακοίνωσε τον περασμένο Μάιο μια σειρά από προτάσεις, που στόχο έχουν να οδηγήσουν σε μείωση των εκπομπών ρύπων του στόλου των εν κυκλοφορία αυτοκινήτων. Οι προτάσεις αυτές βρίσκονται σήμερα προς εξέταση από ειδική επιτροπή των συναρμόδιων Υπουργείων.
Οι εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς