Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  4/1/2005
Ημερομηνία δημοσίευσης: 4/1/2005
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Μετρήσεις Auto Τρίτη
Το Auto Τρίτη όταν δοκιμάζει ένα αυτοκίνητο εκτός άλλων πραγματοποιεί επτά διαφορετικές μετρήσεις με τη βοήθεια των κατάλληλων οργάνων. Αυτές είναι: α) Μέτρηση ιπποδύναμης και ροπής, β) επιτάχυνσης από στάση, γ) επιτάχυνσης εν κινήσει (ρεπρίζ), δ) απόσταση ακινητοποίησης, ε) επίπεδα θορύβου και ζ) μέτρηση εσωτερικών χώρων. Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με τις πέντε βασικές μετρήσεις που αφορούν την ενεργητική ασφάλεια ενός οχήματος.
Μέτρηση ιπποδύναμης και ροπήςΤο αυτοκίνητο τοποθετείται στο ιδιόκτητο δυναμόμετρο, που είναι συσκευή μέτρησης ακριβείας και δίνει στοιχεία για τη μέγιστη ιπποδύναμη και ροπή καθώς και τις στροφές στις οποίες αυτές αποδίδονται καθώς και τις καμπύλες ισχύος και ροπής σε όλο φάσμα των στροφών του κινητήρα. Το αυτοκίνητο τοποθετείται με τους κινητήριους τροχούς να πατάνε σε ένα ζεύγος κυλιομένων τυμπάνων και ασφαλίζεται. Κατόπιν γίνεται η απαραίτητη σύνδεση της συσκευής με τον κινητήρα για να γίνει η καταγραφή των στοιχείων. Στη συνέχεια το αυτοκίνητο “επιταχύνει” μέχρι την “τελική του ταχύτητα” και όλα τα στοιχεία εμφανίζονται στην οθόνη της συσκευής μέτρησης.
Επιτάχυνση από στάση
Σε αυτή τη μέτρηση καταγράφεται ο χρόνος που χρειάζεται το αυτοκίνητο για να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα. Για την ακριβή μέτρηση της ταχύτητας και του χρόνου χρησιμοποιείται ο 5ος τροχός (της εταιρείας Peiseler) και για να μην υπάρχουν παρανοήσεις όλα τα αυτοκίνητα υπόκεινται στη διαδικασία με γεμάτο ρεζερβουάρ και δύο άτομα ως επιβάτες. Η διαδικασία είναι "βασανιστική" για το αυτοκίνητο, καθώς η εκκίνηση περιλαμβάνει -αναγκαστικά- έντονο σπινάρισμα και ταχύτατες αλλαγές ταχυτήτων στον κόφτη. Εκτός από το χρόνο για τα 0-100 χλμ./ώρα υπολογίζονται επίσης οι χρόνοι και οι ταχύτητες εξόδου από τα 400 και 1.000 μέτρα.
Επιτάχυνση εν κινήσει
Πρόκειται για στοιχεία που δεν δίνονται τις περισσότερες φορές από τους κατασκευαστές αλλά είναι απολύτως χρήσιμα για να διαπιστωθεί το επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας που παρέχει το εκάστοτε μοντέλο. Κατά τη μέτρηση τοποθετείται ο 5ος τροχός και η χρονομέτρηση γίνεται με επιλεγμένη την 4η (ή 5η στα 6τάχυτα) σχέση στο κιβώτιο από τα 60 έως τα 100 χλμ./ώρα και με 5η (ή 6η στα 6τάχυτα) σχέση από τα 80 έως τα 120 χλμ./ώρα. Πραγματοποιούνται -όπως και στο 0-100 χλμ./ώρα- δύο σετ μετρήσεων (ένα ανά κατεύθυνση) και εφόσον δεν υπάρχουν αποκλίσεις μεγαλύτερες από +/- 1% προκύπτει ο μέσος όρος. Στα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ο επιλογέας βρίσκεται στη θέση D και οι επιταχύνσεις γίνονται με kickdown.
Μέτρηση απόστασης ακινητοποίησης
Σε αυτή τη δοκιμασία γίνεται μέτρηση της απόστασης που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο για να ακινητοποιηθεί από ταχύτητα 100 χλμ./ώρα. Ο δοκιμαστής με ταχύτητα λίγο επάνω από τα 100 χλμ./ώρα βάζει "νεκρά" και κατόπιν χρησιμοποιεί όλη τη διαδρομή του μεσαίου πεντάλ. Ο 5ος τροχός μετρά την απόσταση που διάνυσε το αυτοκίνητο μέχρι την ακινητοποίηση. Πραγματοποιούνται 2 σετ των 2 επιβραδύνσεων ανά κατεύθυνση με ενδιάμεσο διάλειμμα των 15 λεπτών για να επανέρθουν τα φρένα σε σωστή θερμοκρασία και κατόπιν το αποτέλεσμα προκύπτει από το μέσο όρο.
ISO 9001
Οι μετρήσεις του Auto Τρίτη είναι πιστοποιημένες κατά ISO 9001, δηλαδή είναι σύμφωνες με ένα σύνολο πρότυπων προδιαγραφών, η συμμόρφωση προς τις οποίες διασφαλίζει την ποιότητα και ακρίβεια των μετρήσεων. Αξίζει να αναφερθεί ότι η εγκατάσταση του συστήματος ποιότητας ISO 9001 σημαίνει ότι η διαδικασία των μετρήσεων βρίσκεται υπό συνεχή έλεγχο και μετά τη χορήγηση της πιστοποίησης.