Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  5/7/2005
Ημερομηνία δημοσίευσης: 5/7/2005
ΠΛΑΙΣΙΟ - ΑΜΑΞΩΜΑ
Βιονικό πρωτότυπο της Μercedes
Η σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία είναι πλέον ικανή να χρησιμοποιήσει ακόμα περισσότερα στοιχεία από τη φύση για τη μελέτη και την κατασκευή πειραματικών μοντέλων. Και όταν λέμε "φύση", εννοούμε οτιδήποτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιώσει τμήματα του αυτοκινήτου προς όφελος της μείωσης βάρους του, της αεροδυναμικής του κ.ο.κ. Τελευταίο δείγμα της τάσης αποτελεί η μελέτη για ένα όχημα μεταφοράς ατόμων που παρουσίασε η Mercedes και το αποκαλεί Bionic car.
Βιονικό
Οι καινοτομίες ξεκινούν από τη δομή του αμαξώματος. Αυτό που ενδιέφερε τους σχεδιαστές ήταν να μειωθεί το βάρος χωρίς το όχημα να υπολείπεται σε στρεπτική ακαμψία. Στο αμάξωμα έχει γίνει χρήση μερών, για τη σχεδίαση των οποίων μελετήθηκε ενδελεχώς η κατασκευή του σκελετού των θηλαστικών. Έτσι δημιουργήθηκε ένα χωροδικτύωμα χωρίς κολλήσεις και βίδες όπου τα μέρη ανάλογα με το σημείο όπου βρίσκονται, τα φορτία που δέχονται και τις στρεβλώσεις, έχουν διαφορετική διατομή και σχήμα. Με αυτό τον τρόπο επιτεύχθηκε μείωση βάρους κατά ένα 1/3 από ένα συμβατικό όχημα ανάλογου μεγέθους χωρίς να επηρεαστεί η στρεπτική ακαμψία.
Το ψάρι
Παίρνοντας ως πρότυπο την υδροδυναμική ενός τροπικού ψαριού (boxfish), οι ιθύνοντες αρχικά κατασκεύασαν ένα μοντέλο υπό κλίμακα του οποίου ο αεροδυναμικός συντελεστής ήταν 0,095. Εξελίσσοντας το αρχικό μοντέλο ώστε να καταλήξουν σε πιο συμβατή μορφή, ο συντελεστής αυξήθηκε μεν αλλά το τελικό 0,19 εξακολουθεί να εκπλήσσει και μέσω της μειωμένης αεροδυναμικής αντίστασης το όχημα οδηγείται σε μικρότερη κατανάλωση.
Κατανάλωση- ρύποι
Η μείωση του βάρους και η αεροδυναμική μειώνουν την κατανάλωση, κάτι στο οποίο συμβάλλει και ο κινητήρας πετρελαίου των 140 ίππων, που δεν διαθέτει διαχείριση για τον περιορισμό των ρύπων με αποτέλεσμα να έχει κατά 30% λιγότερη κατανάλωση από αντίστοιχο όχημα -4,3 λίτρα ανά 100 χλμ. και 2,8 λίτρα ανά 100 χλμ. με ταχύτητα 90 χλμ./ώρα. Η μείωση των ρύπων επιτυγχάνεται μέσω του συστήματος SCR (επιλεκτική καταλυτική μείωση ρύπων) που σε συνδυασμό με την προσθήκη του Adblue (ψεκασμός διαλύματος ουρίας στην εξάτμιση) "ρίχνει" κατά 80% την εκπομπή οξειδίων του αζώτου.
φωτό α
φωτό β
(φωτό γ)
Με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης -άρα και των ρύπων- ο αεροδυναμικός συντελεστής έπρεπε να μειωθεί. Χάρη στην υδροδυναμική ενός τροπικού ψαριού (φωτό α) επιτεύχθηκε αρχικά συντελεστής 0,095 (φωτό β) και στην τελική του μορφή (φωτό γ) 0,19.