Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  20/9/2005
Ημερομηνία δημοσίευσης: 20/9/2005
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κινητήρας VW 1,4 λ. 170 PS 69
Αρχή λειτουργίας:
Κομπρέσορας για δύναμη στις χαμηλές, υπερσυμπιεστής για δύναμη στις υψηλές στροφές.Πρόκειται για μία διάταξη ενός υπερσυμπιεστή καυσαερίων (τούρμπο) και ενός μηχανικού συμπιεστή τύπου Roots. Ο σκοπός είναι στο χαμηλό φάσμα στροφών του κινητήρα, όπου τα καυσαέρια δεν έχουν αρκετή ενέργεια να περιστρέψουν την τουρμπίνα (ώστε να συμπιέσουν τον εισερχόμενο αέρα), να λειτουργεί ο μηχανικός συμπιεστής, ο οποίος παίρνει κίνηση από τον στροφαλοφόρο άξονα. Συνδυασμένοι οι δύο συμπιεστές παρέχουν μόνιμα πίεση στην εισαγωγή από το ρελαντί έως και τον κόφτη. Η επιλογή του συμπιεστή γίνεται με βάση τις στροφές του κινητήρα, ενώ ο έλεγχος γίνεται από ένα κλαπέτο που γυρίζει τη ροή στον εκάστοτε συμπιεστή ή τη μοιράζει και στους δύο (στις μεσαίες στροφές όπου συλλειτουργούν), ενώ στις υψηλές στροφές ο κομπρέσορας απομονώνεται από ένα συμπλέκτη. Το αποτέλεσμα είναι 170 ίπποι/6.000 σ.α.λ., ροπή 240 Nm/1.750-4.500 σ.α.λ. και -κυρίως- μία γραμμική απόδοση εφάμιλλη ατμοσφαιρικού κινητήρα με χωρητικότητα 2,3 λίτρων, αλλά με κατανάλωση μόλις 80% αυτού (7,2 λτ./100 χλμ.). Αναφέρουμε πως η επίδοση των 121 ίππων/λτ. αποτελεί ρεκόρ για τα 4κύλινδρα μοτέρ παραγωγής. Η εν λόγω τεχνολογία της εταιρείας EATON σχεδιάστηκε για τους κινητήρες FSI της VW, όπου μπορεί να αποδώσει οικονομικά λόγω της υψηλής σχέσης συμπίεσης που επιτρέπει ο άμεσος ψεκασμός. Για τις ανάγκες της εφαρμογής ο κινητήρας βελτιώθηκε ως προς τις αντοχές του (ενίσχυση του μπλοκ) ώστε να "υπομένει" τις -έως και 21,7 bar- πιέσεις.
Ο μηχανικός συμπιεστής τύπου Roots παίρνει κίνηση από τον στροφαλοφόρο μέσω ιμάντα (1) και γραναζώματος πολλαπλασιασμού (2) και λειτουργεί στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, όπου οι κοχλίες (3) συμπιέζουν τον εισερχόμενο αέρα.
Τοποθετήθηκαν νέα μπεκ με 6 ακροφύσια, ώστε να αντεπεξέ-ρχονται στις μεγάλες μεταβολές της ανάγκης για καύσιμο.

Η τουρμπίνα πάνω στην πολλαπλή εξαγωγής. Διακρίνονται το κλαπέτο ελέγχου αέρα (1) και η βαλβίδα ανακούφισης της πίεσης (wastegate)(2).