ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  27/11/2007
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Διαγράμματα ισχύος και ροπής
Διαβάστηκε από 11505 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:27/11/2007
Όπως φαίνεται και στο διάγραμμα η μέγιστη ισχύς επιτυγχάνεται στο πιο ψηλό σημείο της γραμμής. Σε αυτό η μέγιστη ισχύς είναι 118 ίπποι και επιτυγχάνονται στις 4.250 σ.α.λ.

Ισχύς και ροπή

Σε όλες σχεδόν τις δοκιμές ενός αυτοκινήτου που γίνονται από ένα περιοδικό, αλλά και στις ανακοινώσεις των κατασκευαστών, εμφανίζεται η τιμή της μέγιστης ισχύος, της μέγιστης ροπής και, φυσικά, οι στροφές λειτουργίας, όπου οι τιμές αυτές αποδίδονται. Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα, το οποίο παρατηρούν οι περισσότεροι, θεωρώντας δεδομένη τη σαφήνειά του. Ωστόσο, πολλοί είναι αυτοί που δεν μπορούν να καταλάβουν τι εκφράζουν τα διαγράμματα αυτών των στοιχείων, στους πίνακες που παρουσιάζονται.
Πώς εμφανίζεται η ισχύς
Το ζητούμενο ενός αυτοκινήτου είναι να μπορεί να επιταχύνει και να διατηρεί την ταχύτητά του κάτω από όλες τις συνθήκες. Ο κινητήρας είναι το βασικό εξάρτημα, ο παράγοντας "ενέργεια", σε συνάρτηση με τις στροφές περιστροφής του, που καταλήγει στα ελαστικά, δίνοντας την απαραίτητη ώθηση. Για το μέγεθος της ισχύος (παραγωγή ενέργειας στη μονάδα του χρόνου) θεωρούμε πως ένας κινητήρας σε συγκεκριμένες στροφές παράγει πάντα την ίδια ισχύ (π.χ στις 3.200 σ.α.λ. αποδίδει 120 ίππους). Όπως φαίνεται σε ένα διάγραμμα ισχύος, ο κινητήρας έχει ένα συγκεκριμένο φάσμα λειτουργίας και η μέγιστη ισχύς επιτυγχάνεται στο πιο ψηλό σημείο της γραμμής. Για να γίνει πιο κατανοητό, στο συγκεκριμένο διάγραμμα η μέγιστης ισχύς των 115 ίππων επιτυγχάνεται στις 5.500 σ.α.λ. Οι ίπποι εμφανίζονται στην αριστερή πλευρά του διαγράμματος και οι στροφές του κινητήρα στο κάτω μέρος.
Τι είναι η ροπή;
Η ροπή είναι ένα μέγεθος που μεταβάλλεται συνέχεια στα διάφορα στάδια μεταξύ κινητήρα και τροχού. Αν αποτυπωθούν οι τιμές της ροπής σε ένα σύστημα αξόνων, λαμβάνεται υπ όψιν η τυπική καμπύλη ροπής, που φαίνεται στο σχήμα. Όπως παρατηρείτε, τα μέγιστα επίπεδα ροπής εμφανίζονται σε ένα συγκεκριμένο εύρος στροφών. Πιο αριστερά από αυτό το σημείο, δηλαδή στις πιο χαμηλές στροφές, η καμπύλη είναι μικρότερη, όπως και η ροπή φυσικά, ενώ το ίδιο συμβαίνει και μετά τη μέγιστη εμφάνισή της. Στο διάγραμμα, η μέγιστη ροπή των 178 Νm (δεξιά του διαγράμματος) εμφανίζεται στις 3.750 σ.α.λ. Ένας κινητήρας έχει τέλεια λειτουργία, όταν η ροπή καλύπτει όλο το φάσμα των στροφών και η καμπύλη γραμμή ανεβαίνει προς τα πάνω, με ένα σταθερό ρυθμό (στο συγκεκριμένο διάγραμμα εμφανίζονται διακοπές στην καμπύλη μεταξύ 2.000 και 2.500 σ.α.λ.).
Διάγραμμα Ροπής
Τα διαγράμματα δείχνουν με το πιο ρεαλιστικό τρόπο τις τιμές μέτρησης του κινητήρα. Η καμπύλη ροπής φανερώνει και την ομαλή λειτουργία του μηχανικού συνόλου.