ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  22/12/2009
Σύστημα VTEC
Σύστημα VTEC της Honda
Μεταβλητή δύναμη
Διαβάστηκε από 6731 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:22/12/2009
Το σύστημα VTEC της Honda προσφέρει υψηλή απόδοση ακόμα και από κινητήρες μικρής χωρητικότητας, χάρη στο μεταβλητό χρονισμό και στο βύθισμα των βαλβίδων.
Η ουσία
Σε κάθε τετράχρονο κοινό κινητήρα εσωτερικής καύσης, η χρονική διάρκεια του ανοίγματος των βαλβίδων αλλά και η χρονική στιγμή αυτής εξαρτώνται αποκλειστικά από την περιστροφή των έκκεντρων του εκκεντροφόρου. Έτσι, όταν η περιστροφή του κινητήρα γίνεται αργά (χαμηλές στροφές), η διάρκεια που οι βαλβίδες παραμένουν ανοιχτές είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι στις υψηλές στροφές λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να μην παρουσιάζει ομαλή λειτουργία σε μια από τις δύο αυτές φάσεις περιστροφής του. Λύση στο πρόβλημα αυτό έδωσε η Honda, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία VTEC, κατασκευάζοντας έναν κινητήρα με διαφορετικό χρόνο ανοίγματος βαλβίδων στις υψηλές και χαμηλές στροφές του κινητήρα.
Με την αύξηση των στροφών και με τη βοήθεια της πίεσης του λαδιού, οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής βυθίζονται περισσότερο και σε μεγαλύτερο χρόνο, με αποτέλεσμα την αύξηση της δύναμης.
Λειτουργία VTEC
Στον κινητήρα υπάρχουν δύο εκκεντροφόροι επικεφαλής, ο εισαγωγής και ο εξαγωγής, κάτι που σημαίνει ότι ο κάθε ένας αναλαμβάνει να ανοίξει τις ανάλογες βαλβίδες. Κάθε κύλινδρος διαθέτει τέσσερις βαλβίδες, δύο όπου εισέρχεται το μίγμα καυσίμου και αέρα και ακόμα δύο, απ’ όπου εξέρχονται τα καυσαέρια από το χώρο καύσης. Όταν το αυτοκίνητο κινείται με ήπιους ρυθμούς διατηρώντας χαμηλές στροφές στον κινητήρα, οι βαλβίδες ανοίγουν τόσο όσο χρειάζεται, ώστε να προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση και ομαλή λειτουργία. Όμως, ανάμεσα σε κάθε ζευγάρι έκκεντρων κάθε εκκεντροφόρου υπάρχει ένα τρίτο, το οποίο εδρεύει σε ένα ζύγωθρο (κοκοράκι), βασικό εξάρτημα στη λειτουργία του VTEC. Με την αύξηση των στροφών, ο εγκέφαλος δίνει την εντολή στον κινητήρα και με τη βοήθεια της πίεσης του λαδιού, ένας πείρος ασφαλίζει τα ζύγωθρα των βαλβίδων µε το ενδιάμεσο. Επειδή το μεσαίο έκκεντρο είναι σχεδιασμένο για τις υψηλές στροφές, είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να δίνει μεγαλύτερο χρόνο ανοίγματος και μεγαλύτερη διαδρομή στις βαλβίδες. Αυτό έχει ως συνέπεια, το μεσαίο ζύγωθρο να κινεί τα άλλα δύο και να ανοίγουν τις βαλβίδες, ενώ τα άλλα δύο έκκεντρα απλώς να ακολουθούν. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται κατά πολύ το έργο του κινητήρα, αφού "ελευθερώνεται" η εισαγωγή και η εξαγωγή του. Όπως είναι λογικό, ανάλογα αυξάνεται και η κατανάλωση σε αυτές τις στροφές.
120 ίπποι στο λίτρο
Ένα από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα είναι ο κινητήρας του Honda S2000. Μέσα από ένα ατμοσφαιρικό μηχανικό σύνολο με χωρητικότητα 2,0 λτ., αποδίδει 240 εργοστασιακούς ίππους χωρίς τη βοήθεια υπερτροφοδότη, δηλαδή 120 ίππους στα 1.000 κ.εκ., ενώ παράλληλα η λειτουργία του κάτω από τις 6.000 σ.α.λ. είναι ομαλή. Από εκεί και πάνω μπαίνει σε λειτουργία το σύστημα VTEC, το οποίο προσφέρει αρκετά αυξημένη απόδοση μέχρι τις 9.000+ στροφές λειτουργίας, όπου επεμβαίνει και ο περιοριστής (κόφτης).