Η νοθεία στα καύσιμα είναι μία μάστιγα με προεκτάσεις οικονομικές και κοινωνικές. Στην εποχή της ενεργειακής κρίσης, το «ανεβο-κατέβασμα» των τιμών αγχώνει τον μέσο κάτοχο περισσότερο από ποτέ και τον ωθεί να αναζητά τις λύσεις εξοικονόμησης. Ταυτόχρονα «βοηθά» τον επιτήδειο να προσφέρει .. «φτήνια» (που προκαλεί προβλήματα).
Στην αγορά της υγραεριοκίνησης (lpg) υπάρχουν (όλο και λιγότερα, μα υπαρκτά) φαινόμενα κερδοσκοπίας. Επιτήδειοι παίζουν με το τι βάζουμε στο ρεζερβουάρ μας (χωρίς να νοιάζονται για τις συνέπειες στην τσέπη, στην ανεμελιά αλλά και στην υγεία μας)! Πουλάνε βιομηχανικό υγραέριο για υγραέριο κίνησης, επιφανειακά γλιτώνοντάς μας κάποια ευρώ μα ουσιαστικά μειώνοντας κατά πολύ την απόδοση του κινητήρα (και δημιουργώντας κοστοβόρες φθορές). Πως όμως, όσοι είμαστε κάτοχοι ή υποψήφιοι για εγκατάσταση LPG kit στο αυτοκίνητο μας, μπορούμε να το αντιληφθούμε και ποια είναι μια εγγυημένη λύση αντιμετώπισης;
Αντί για υγραέριο κίνησης, πουλάνε βιομηχανικό (που κάνει για… τηγάνισμα)!
Η νοθεία καυσίμων δεν είναι κάτι το πρωτόγνωρο για τη χώρα μας, τραβώντας -κατά περιόδους- το ενδιαφέρον του κοινού και της πολιτείας, η οποία προσπαθεί ανεπιτυχώς να αντιμετωπίσει αυτό το αντι-κοινωνικό φαινόμενο.
Αξίζει να σημειώσουμε πως, το LPG, παραμένει η ιδανικότερη λύση απέναντι στην ακρίβεια των ορυκτών καυσίμων της βενζίνης και του diesel, όντας σταθερά το οικονομικότερο καύσιμο της αγοράς. Αυτό από μόνο του, αποτελεί ακράδαντο επιχείρημα για πολλούς που θέλουν ή έχουν προχωρήσει στην ανάλογη μετατροπή του οχήματός τους και έχουν δει την fast track απόσβεση της κίνησης τους στην τσέπη τους!
Βιομηχανικό το νοθευμένο υγραέριο - Στο 20% του συνόλου
Μιλώντας για τα ελληνικά δεδομένα, οι έρευνες έχουν δείξει πως στη χώρα μας περίπου 65.000 μετρικοί τόνοι υγραερίου που κυκλοφορεί στην αγορά (πάνω από το 20% δηλαδή) είναι χαμηλότερης ποιότητας, ήτοι βιομηχανικό.
Γιατί όμως τόσο πολύ; Λόγω της χαμηλότερης φορολογίας είναι η απάντηση, αφού το κίνησης έχει περίπου 430 ευρώ ΕΦΚ (ειδικό φόρο κατανάλωσης) ο μετρικός τόνος, ενώ το βιομηχανικό μόλις 60 ευρώ. Εκτός όμως από τη χαμηλότερη φορολογία, το βιομηχανικό LPG είναι και χαμηλότερης ποιότητας, εμπεριέχοντας λιγότερο προπάνιο (κάτι που επηρεάζει αρνητικά την απόδοση του κινητήρα) και υψηλότερες θειούχες ενώσεις που βλάπτουν το περιβάλλον (και κατ΄ επέκταση την υγεία όλων μας).
Πως θα το καταλάβεις ΑΝ την …πατήσεις
Όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα καύσιμα, το νοθευμένο υγραέριο είναι περιορισμένης απόδοσης με τον κινητήρα να «ζορίζεται» να προσφέρει τα μέγιστα. Πολλές φορές, λόγω της χαμηλότερης ποιότητας, η καύση είναι πολύ πιο αδύναμη και «φτωχή» κάτι το οποίο φαίνεται και στις στροφές του κινητήρα (ακόμα και από το ρελαντί). Από την άλλη, το βιομηχανικό υγραέριο παρουσιάζει μειωμένη αυτονομία σε σχέση με το κανονικό υγραέριο κίνησης.
Η καλύτερη προστασία πάντα είναι η πρόληψη. Ο κάτοχος ενός LPG αυτοκινήτου θα πρέπει να επιλέγει το πρατήριο στο οποίο θα ανεφοδιάζεται. Μια αξιόπιστη επιλογή είναι αυτή του επώνυμου πρατηρίου, που υπόκειται σε συχνούς ελέγχους και έχει την εποπτεία της «μαμάς» εταιρείας (μάρκας καυσίμων)!
Συν τοις άλλοις, στα επώνυμα πρατήρια παραδίδεται πάντα η απόδειξη, η οποία εκδίδεται αυτόματα και για εφοριακούς λόγους, αλλά και για τον κρατικό μηχανισμό επαλήθευσης και ελέγχου. Σε ότι αφορά το εν λόγω σύστημα, οι κρατικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί κάνουν αυτόματο και με ακρίβεια, cross check, του κυκλώματος διακίνησης του LPG κίνησης, περιορίζοντας ακόμα περισσότερο περιπτώσεις παρατυπίας.
Κρατική + Ιδιωτική πρωτοβουλία περιορίζουν τη νοθεία
Τα «γρανάζια» του κρατικού μηχανισμού, όπως είναι γνωστόν τοις πάσι, δεν είναι τόσο γρήγορα, προστατεύοντας μη επαρκώς τους καταναλωτές. Για το λόγο αυτό, οι ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου των καυσίμων θα όφειλαν να αναλάβουν με σχεδιασμό δικών τους μέτρων πρόληψης και… άμυνας!
Προς το παρόν, γνωρίζουμε, μόνο ένα τέτοιο παράδειγμα (αναφερόμαστε στον κλάδο του LPG). Η Coral Gas, η οποία εφαρμόζει στο υγραέριο που διαθέτει και διανέμει στα πρατήριά της, την πρωτοποριακή καινοτομία του συστήματος μοριακού ιχνηθέτη.
Έχουμε ξανα-αναφερθεί σε αυτό, μα αξίζει να το γνωρίζουν όλοι. Ο μοριακός ιχνηθέτης αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα ποσοτικού και ποιοτικού ελέγχου του υγραερίου κίνησης (LPG), που εφαρμόζεται σε ολόκληρη τη διαδικασία της διανομής έως και την αντλία του πρατηρίου.
Ο ιχνηθέτης τοποθετείται σε ελάχιστη ποσότητα (miligram / τόνο) χωρίς να μπορεί να αλλοιωθεί, ούτε να αφαιρεθεί, αλλά να μπορεί να ελεγχθεί επιτόπου με ειδικά συστήματα δίνοντας πληροφορίες για το εάν το καύσιμο έχει νοθευτεί και πόσο.
Φυσικά, ο έλεγχος απαραίτητος και σε αυτή την περίπτωση. Έτσι κινητά συνεργεία της δημοφιλούς εταιρείας, διεξάγουν συνεχείς δειγματοληπτικούς ελέγχους (ανά την Ελλάδα) ώστε να εγγυώνται την 100% καθαρότητα του υγραερίου κίνησης Coral Gas.