Η πληθώρα των πλεονεκτημάτων της χρήσης του φυσικού αερίου είναι παγκοσμίως καταγεγραμμένη τόσο από επιστήμονες του τομέα της ενέργειας όσο και από φορείς, κράτη και εταιρίες.
Τα νοικοκυριά, τα καταστήματα, οι βιομηχανικές μονάδες, οι βιοτεχνίες, τα εργαστήρια, οι επιχειρήσεις στη χώρα που ήδη χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο έχουν εισέλθει σε μία νέα εποχή. Η συνεχής εξάπλωση και διάδοση της χρήσης του μας επιτρέπουν να είμαστε πολύ αισιόδοξοι. Το φυσικό αέριο είναι απόδειξη ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του ενεργειακού τομέα, μπορούμε να καλύπτουμε απρόσκοπτα τις ανάγκες μας σε καύσιμα, προστατεύοντας το περιβάλλον χωρίς να περιορίζουμε τις δυνατότητές μας και τις επιλογές μας και χωρίς την επιβολή περιορισμών.
Τώρα το φυσικό αέριο και στα ΙΧ
Ωστόσο, τα καλά νέα σχετικά με την πηγή ενέργειας του αύριο δε σταματούν εδώ. Εκτός από την αύξηση του αριθμού των χρηστών του στον επαγγελματικό (φούρνοι, σουβλατζίδικα, ταβέρνες κ.α.) και τον οικιακό τομέα, και τις συνεχείς εξελίξεις της τεχνολογίας που μας προσφέρουν όλο και περισσότερες, οικονομικότερες και καθαρότερες εφαρμογές εκμετάλλευσής του, υπάρχει ακόμα ένα πεδίο με εξαιρετικές προοπτικές. Πρόκειται για τη χρήση του ως καύσιμο κίνησης.
Η κίνηση οχημάτων με φυσικό αέριο αποτελεί την πιο άμεση, πρακτική, ρεαλιστική και με το μικρότερο κόστος εφαρμόσιμη λύση, όπου κατοικεί η πλειοψηφία του πληθυσμού.
Σε ότι αφορά την οικονομία, ο μέσος όρος από έρευνες και μελέτες που έχουν γίνει σε όλον τον κόσμο απέδειξαν ότι ένα όχημα φυσικού αερίου επιτυγχάνει ποσοστό εξοικονόμησης μέχρι 66% σε σχέση με τη χρήση βενζίνης. Με βάση δοκιμές της ADAC (Γερμανικός φορέας αυτοκίνησης), ένα Fiat Panda με καύσιμο CNG κάλυψε απόσταση 720 χλμ. με μόλις 30 ευρώ. Τα υπόλοιπα 241 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στην δοκιμή, μεταξύ αυτών υβριδικά και πετρελαιοκίνητα, δε ξεπέρασαν το όριο των 500 χλμ.
Όχι μόνο οικονομία αλλά και προστασία του περιβάλλοντος
Εξίσου εντυπωσιακές είναι οι επιδόσεις του φυσικού αερίου ως καύσιμο κίνησης και για το περιβάλλον. Οι κινητήρες φυσικού αερίου εκπέμπουν σε σχέση με τη βενζίνη 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, 95% λιγότερο μονοξείδιο του άνθρακα, 80% λιγότερους υδρογονάνθρακες και 30% λιγότερα οξείδια του αζώτου. Ακόμα, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια που προκαλούν το νέφος, μόλυβδο ή βαριά ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μόλυβδου ή βενζολίου. Επιπλέον, οι κινητήρες φυσικού αερίου επιτυγχάνουν σημαντικό περιορισμό της ηχορύπανσης συμβάλλοντας με ακόμα έναν τρόπο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας.
Το φυσικό αέριο προσφέρει και άλλα πλεονεκτήματα: Η τεχνολογία των αυτοκινήτων που κινούνται με αυτό είναι ώριμη, δοκιμασμένη με πολλούς τρόπους και ιδιαίτερα ασφαλής. Προσφέρει επιδόσεις και είναι ιδιαίτερα φιλικό στους κινητήρες. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι το φυσικό αέριο, ουδεμία σχέση δεν έχει με το LPG, γνωστό στη χώρα μας ως υγραέριο, το οποίο κάποιοι συγχέουν λανθασμένα με το φυσικό αέριο – καθώς τα δύο καύσιμα έχουν πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Η αεριοκίνηση στον κόσμο και την Ελλάδα
Η κίνηση οχημάτων με φυσικό αέριο είναι διαδεδομένη σε όλο τον κόσμο. Οι διεθνείς συγκυρίες, οι υψηλές τιμές πετρελαίου και τα περιβαλλοντικά ζητήματα έχουν επιταχύνει τη στροφή προς αυτό, με την αύξηση των δικτύων τροφοδοσίας αλλά και των στόλων αεριοκίνητων οχημάτων. Πολλοί μεγάλοι κατασκευαστές όπως Citroen, Fiat, Honda, Mercedes, Peugeot, Renault, Toyota, και Volvo έχουν ήδη παρουσιάσει οχήματα διπλής τροφοδοσίας (φυσικού αερίου και βενζίνης).
Στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ, η εταιρία που υλοποίησε το έργο της εισαγωγής του φυσικού αερίου στον ενεργειακό χάρτη, έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα και μακροπρόθεσμο στόχο της το άνοιγμα της αγοράς του φυσικού αερίου και στην κίνηση οχημάτων. Η εταιρία, μέσω του FISIKON, έχει ήδη δημιουργήσει την απαραίτητη τροφοδοσία υποδομής ώστε σήμερα το 20% του στόλου λεωφορείων ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ) που κυκλοφορούν στους Ελληνικούς δρόμους, καθώς και πληθώρα απορριμματοφόρων, ταξί και ΙΧ, να κινούνται με καύσιμο το φυσικό αέριο.
Η ενίσχυση της ανάπτυξης της αεριοκίνησης στην Ελλάδα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός δικτύου ανεφοδιασμού με 8 πρατήρια έως τα τέλη του 2013, ενώ για το 2014 έχει προγραμματιστεί η υλοποίηση ακόμα 4-6 πρατηρίων. Στο πλαίσιο του FISIKON, η εταιρία θα προχωρήσει στην εγκατάσταση αντλιών τροφοδοσίας συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) σε πρατήρια υγρών καυσίμων στις μεγάλες πόλεις του εθνικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, Λάρισα και Βόλο.
Το αμέσως επόμενο διάστημα, η βασική υποδομή για την τροφοδότηση φυσικού αερίου κίνησης αναμένεται να εμπλουτιστεί με ένα νέο σταθμό ανεφοδιασμού οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (compressed natural gas ή εν συντομία CNG) στη Θεσσαλονίκη και με άλλους δύο σταθμούς στην Κηφισιά και τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης – ενισχύοντας έτσι σημαντικά τη διεύρυνση της αεριοκίνησης στην Ελλάδα.
Μεγάλο ενδιαφέρον επιδεικνύουν και εταιρίες με στόλους επαγγελματικών οχημάτων, ταξί και φορτηγά για τη χρήση του φυσικού αερίου κίνησης. Τέλος, σε συνεργασία με διάφορους Δήμους στην ελληνική επικράτεια προωθείται η χρήση φυσικού αερίου στην κίνηση δημοσίας χρήσης οχημάτων.
Με το FISIKON, η ΔΕΠΑ θα συμβάλλει στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των ενεργειακών δομών της χώρας, στην ενίσχυση της ανάπτυξης, στην δημιουργία μίας νέας ανοιχτής αγοράς και βέβαια στην προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση πόρων και στον περιορισμό των δαπανών μετακίνησης για ιδιώτες και εταιρίες.