Τι λένε γνωστά στελέχη του κλάδου για τη σχετική υπουργική απόφαση και το ζήτημα των «γυρισμένων χιλιομέτρων» στα μεταχειρισμένα οχήματα.
Ικανοποιημένοι εμφανίζονται ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ και γενικά οι εκπρόσωποι των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ από τις αλλαγές που επήλθαν με τη σχετική υπουργική απόφαση και την επακόλουθη ενημερωτική εγκύκλιο, αναφορικά με το ζήτημα των «γυρισμένων χιλιομέτρων» στα μεταχειρισμένα οχήματα.
Εκπρόσωποι των ΚΤΕΟ επισημαίνουν, μιλώντας στο Autotriti, ότι με τις αποφάσεις αυτές επέρχεται διαφάνεια πλέον στον εντοπισμό περιπτώσεων αλλοίωσης των χιλιομέτρων των μεταχειρισμένων οχημάτων που πωλούνται στην ελληνική αγορά.
Επίσης τονίζουν ότι, με την κατάργηση της προσθήκης τεκμαρτών χιλιομέτρων αίρονται οι ανισότητες και αδικίες που επέφερε το μέτρο.
Ο γενικευμένος υπολογισμός των τεκμαρτών χιλιομέτρων δεν λάμβανε υπΆ όψην αρκετές περιπτώσεις (π.χ. ακινησία) με αποτέλεσμα είτε να προστίθενται πλασματικά χιλιόμετρα είτε λιγότερα (π.χ. σε οχήματα που εξυπηρετούν εταιρικούς σκοπούς και κινούνται διαρκώς).
Παράλληλα, η προσθήκη τεκμαρτών χιλιομέτρων ήταν ουσιαστικά μία παράνομη επέμβαση, όπως τονίζουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, και εφόσον μάλιστα γινόταν με κρατική άδεια, υπήρχε ο κίνδυνος να «νομιμοποιηθεί» η επέμβαση στον χιλιομετρητή ακόμη και από τους επιτήδειους της αγοράς.
Γενικά, οι εκπρόσωποι του κλάδου εκτιμούν ότι οι αλλαγές που επήλθαν, λειτουργούν αποτρεπτικά για όσους αλλοίωναν τα πραγματικά διανυθέντα χιλιόμετρα, αλλά και ενημερωτικά για τους υποψήφιους αγοραστές.
Δυστυχώς, όμως, όπως επισημαίνεται, συνεχίζεται η αδιαφάνεια στα μεταχειρισμένα οχήματα που εισάγονται από ξένη χώρα και παραμένει σε εκκρεμότητα το ζήτημα.
Διαβάστε αναλυτικά τι εκτιμούν οι εκπρόσωποι 2 γνωστών ιδιωτικών ΚΤΕΟ, οι οποίοι απάντησαν στις ερωτήσεις του ρεπορτάζ μας:
Προς τη σωστή κατεύθυνση οι αλλαγές, αναμένονται εγκύκλιοι για ΤΑΧΙ, ρυμουλκούμενα και εισαγωγής!
Κωνσταντίνος Βήκας Γενικός Διευθυντής της AUTECO, Πρόεδρος Δ.Σ. Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ)
Εφόσον το μέλημα του νομοθέτη είναι η πλήρης ενημέρωση και η προάσπιση των συμφερόντων των πολιτών και όχι η επιπλέον τιμωρία του τελικού θύματος – νέου ιδιοκτήτη μεταχειρισμένου, η σχετική νομοθετική εξέλιξη ακύρωσης της επιταγής διόρθωσης των χλμ. είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για τους εξής λόγους:
Α) Ο αριθμός των χιλιάδων χιλιομέτρων που προβλέπονταν με τεκμαρτό τρόπο υπολογισμού δημιουργούσε ανισότητες και αδικίες, όπως π.χ. σε περιπτώσεις οχημάτων που είτε είχαν τεθεί σε ακινησία είτε οι ιδιοκτήτες κατοικοεδρεύουν σε ακριτικές περιοχές. Αντίθετα, επιδοτούσε τις περιπτώσεις οχημάτων, που λόγω επαγγέλματος κυρίως, διανύουν πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις. Σε κάθε περίπτωση δημιουργούσε ανισορροπία και εν τέλει ανωμαλία, πλήττοντας παράλληλα το αίσθημα περί κοινού δικαίου.
Β) Η εκ νέου αλλοίωση των ενδείξεων χιλιομέτρων ουσιαστικά νομιμοποιεί το «έγκλημα» δίχως παράλληλα να επιφέρει αποτέλεσμα επί της ουσίας.
Γ) Σε πολλές περιοχές της χώρας δεν υπάρχουν πιστοποιημένοι επισκευαστές χιλιομετρητών, ενώ παρατηρήθηκαν και φαινόμενα αισχροκέρδειας εις βάρος των ιδιοκτητών οχημάτων αφού σε μερικές περιπτώσεις μια απλή επέμβαση σε 10Ά λεπτά της ώρας κοστολογήθηκε έως και 300¤.
Είναι γεγονός πλέον και παραμένει σε ισχύ η πλήρης καταγραφή της ιστορικότητας χιλιομέτρων σε κάθε εκδιδόμενο δελτίο ΚΤΕΟ. Γεγονός που θα καταστήσει άκυρη και άνευ ουσίας πλέον κάθε αντίστοιχη ενέργεια αλλοίωσης. Αρα ναι, αναμένεται να εξαλείψει το φαινόμενο αυτό.
Παραμένουν σε εκκρεμότητα και αναμένουμε σύντομα σχετικές εγκυκλίους για τις εξής περιπτώσεις:
Η λήψη στοιχείων ΤΑΧΙ από το ΥΜΕ να γίνεται βάσει αριθμού πλαισίου και όχι πινακίδας, καθώς η πινακίδα ακολουθεί τον ιδιοκτήτη και όχι το όχημα.
Να μην απαιτείται η καταγραφή χιλιομέτρων στα ρυμουλκούμενα, παρά μόνο στα ρυμουλκά. Τα ρυμουλκούμενα δεν φέρουν μηχανικά συστήματα και εννοείται κοντέρ.
Ο τρόπος αντιμετώπισης των περιπτώσεων εμφανών λαθών καταγραφής χιλιομέτρων σε προηγούμενους ελέγχους στα ΚΤΕΟ λόγω ανθρώπινου λάθους.
Τα μεταχειρισμένα εισαγωγής δεν έχουν ιστορικότητα ΚΤΕΟ ή αν έχουν σε αυτήν δεν καταγράφονται τα χιλιόμετρα που είχε το όχημα σύμφωνα με τα δελτία ΚΤΕΟ από την χώρα προέλευσης ή και λοιπών εγγράφων που κατατίθενται στα τελωνεία της χώρας κατά την εισαγωγή οχημάτων.
Ποιο πρέπει να είναι το «πολιτικό στοίχημα» της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αντιμετώπιση των χρόνιων ζητημάτων στα ΚΤΕΟ;
Ουσιαστικά κατά την άποψη μας το πολιτικό στοίχημα της νέας ηγεσίας στο ΥΜΕ, προκειμένου να αλλάξει τα δεδομένα και να θεραπεύσει χρόνια ζητήματα στα ΚΤΕΟ που αποδυναμώνουν και αποδομούν καθημερινά τον θεσμό, κρίνεται στα εξής 2 πολύ απλά και μοναδικά βήματα που θα πρέπει να υλοποιήσει άμεσα:
Ενεργοποίηση ισχύουσας νομοθεσίας για την ηλεκτρονική διασταύρωση ανέλεγκτων οχημάτων. Παραμένει σε ισχύ το λυπηρό και άκρως επικίνδυνο για την οδική ασφάλεια φαινόμενο πάνω από 1,5εκ οχήματα να μην προσκομίζονται στα ΚΤΕΟ έως και σήμερα. Αναλογία 40% επί των υπόχρεων προς έλεγχο οχημάτων εν του συνόλου του στόλου.
Ενεργοποίηση ισχύουσας νομοθεσίας περί εποπτείας των ΚΤΕΟ. Το ισχύον σύστημα εποπτείας δεν επαρκεί. Απαιτείται όπως προβλέπεται άλλωστε απομακρυσμένος και επιτόπιος έλεγχος στα ΚΤΕΟ ώστε να διασφαλίζεται το ακέραιο της προβλεπόμενης διαδικασίας στα ΚΤΕΟ. Παρατηρήθηκαν ουκ ολίγα φαινόμενα παράτυπων διαδικασιών και ελλειμματικού ελέγχου οχημάτων από τα ΚΤΕΟ.
Παράνομη επέμβαση η διόρθωση των χιλιομέτρων, επιβεβλημένη και σωστή η κατάργηση !
Βασίλειος Καραφέρης (Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος της AUTOVISION SAKAR A.E.)
Ο τεκμαρτός υπολογισμός χιλιομέτρων ήταν μία αυθαίρετη επιλογή για την επίλυση του θέματος χωρίς κανένα νομικό έρεισμα. Τιμωρούσε, δε, τον τελικό και ανυποψίαστο χρήστη του οχήματος, μέσω μιας ασαφούς διαδικασίας, με διόρθωση των χιλιομέτρων του οχήματός του, μη γνωρίζοντας που αυτός θα πρέπει να απευθυνθεί. Καθιστούσε, δε, την Πανευρωπαϊκά παράνομη επέμβαση στο χιλιομετρητή του οχήματος, νόμιμη πρακτική στην Ελλάδα που υποδεικνυόταν από το ίδιο το κράτος. Η διαδικασία αυτή, επί της ουσίας, νομιμοποιούσε αυτούς που επί χρόνια χρησιμοποιούσαν αυτήν την πρακτική για την εξαπάτηση των ανυποψίαστων πολιτών. Συνεπώς, κατά την άποψη μας, η διόρθωση αυτής της διαδικασίας ήταν επιβεβλημένη και σωστή.
Οι νέες αλλαγές επιτυγχάνουν πρωτίστως την ενημέρωση των πολιτών μέσω της καταγραφής του ιστορικού χιλιομέτρων στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου. Με αυτόν τον τρόπο ο υποψήφιος αγοραστής ενός μεταχειρισμένου οχήματος θα γνωρίζει πλήρως εάν έχει πραγματοποιηθεί η όποια αλλοίωση στα χιλιόμετρα του οχήματος.
Με την φωτογράφηση του χιλιομετρητή στα ΚΤΕΟ γενικότερα σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων, επιτυγχάνεται η τήρηση της διαφάνειας για την αντιμετώπιση του εν λόγο προβλήματος. Απαιτείται όμως η άμεση διευκρίνηση από την πλευρά του Υπουργείου για τη δυνατότητα διόρθωσης, σε προγενέστερους τεχνικούς ελέγχους, ενός πρόδηλου λάθους στην καταγραφή των χιλιομέτρων από τα ΚΤΕΟ.