Ακούμε συχνά για ελαστικά υψηλών επιδόσεων και ελαστικά Semi-slick, πως αυξάνουν την οδηγική απόλαυση αλλά και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου στο δρόμο. Ξέρουμε όμως ποιες είναι οι βασικές διαφορές τους, πού υστερούν, πού υπερτερούν και ποια η χρήση τους; Ποια είναι η καλύτερη επιλογή για το αυτοκίνητό μας;
«Ελαστικά Semi-Slick ή Υψηλών επιδόσεων να βάλω; Αξίζει;» είναι ένα δίλημμα που πολλοί έχουν αναρωτηθεί πριν την αγορά ενός σπορ ελαστικού, χωρίς όμως να βρίσκουν μία σαφή απάντηση. Εμείς -ως Autotriti- στο παραπάνω ερώτημα θα λέγαμε πως «εξαρτάται». Πάμε όμως να δούμε μαζί σε τι ξεχωρίζει το κάθε ελαστικό, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του, καθώς και ποια είναι η κατάλληλη χρήση τους.
Οι κατασκευαστές δημιούργησαν τα semi-slick ελαστικά για τους πιο «ανήσυχους» οδηγούς και όσους ήθελαν μία νόμιμη εκδοχή ενός αγωνιστικού ελαστικού για χρήση σε δρόμο. Ως γνωστόν, τα slick ελαστικά (κοινώς γνωστά κι ως «καραφλά») προορίζονται μόνο για χρήση σε πίστα, λόγω της μη χάραξης αυλακώσεων που χαρίζει μία λεία επιφάνεια στο πέλμα. Αυτό είναι και το κύριο χαρακτηριστικό που επιτρέπει τη μέγιστη πρόσφυση και επιτάχυνση στο στεγνό (και μόνο).
Αποτελώντας ένα συνδυασμό αγωνιστικών και «πολιτικών» ελαστικών, τα semi-slick διαθέτουν χαρακτηριστικά ασφαλείας εγκεκριμένα για χρήση σε δρόμο. Αν και έχουν λιγότερη πρόσφυση σε στεγνό από ότι τα αγωνιστικά «αδέρφια» τους, τα ημι-slick ελαστικά είναι πιο ασφαλή στις υγρές επιφάνειες, επειδή διαθέτουν μία χάραξη αυλακώσεων στο πέλμα τους που απομακρύνει το νερό. Επιπλέον, είναι κατασκευασμένα από μαλακό καουτσούκγια ενίσχυση της απόδοσης στην πέδηση, ενώ το «πάτημά» τους επιτρέπει μεγαλύτερο εμβαδόν επαφής σε μία επιφάνεια, προσφέροντας την καλύτερη πρόσφυση από όλα τα νόμιμα ελαστικά δρόμου.
Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των Semi-slick ελαστικών
Στα κύρια πλεονεκτήματα των semi-slick ελαστικών, συγκαταλέγονται η σπορ εμφάνιση και συμπεριφορά που τα κάνουν να ξεχωρίζουν από την υπόλοιπη γκάμα. Συνήθως ταιριάζουν καλύτερα σε μοντέλα που έχουν τον ίδιο «αθλητικό» και δυναμικό χαρακτήρα, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε στην πίστα είτε στο δρόμο χωρίς να χρειάζεται αλλαγή. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν ξεκάθαρο «DNA» και τεχνογνωσία από τους μηχανοκίνητους αγώνες, τόσο σε θέματα πρόσφυσης, ακρίβειας και χειρισμού, όσο και στην απόκριση των απαιτήσεων πέδησης και επιτάχυνσης.
Στον αντίποδα όμως, βρίσκεται το υψηλό κόστος κτήσης τους που σε συνδυασμό με την ταχύτερη φθορά λειτουργούν αρνητικά στον παράγοντα της οικονομίας. Επιπλέον, όπως αναφέραμε προηγουμένως, η πρόσφυσή τους στο βρεγμένο οδόστρωμα θα λέγαμε πως είναι κάπως «ελλιπής» σε σχέση με τα τυπικά ελαστικά, ενώ λόγω σχεδιασμού, σίγουρα θυσιάζουν αρκετούς πόντους στον τομέα της άνεσης.
Ποια είναι τα ελαστικά υψηλών επιδόσεων;
Τα ελαστικά υψηλών επιδόσεων μπορούν επίσης να προσφέρουν στους λάτρεις των σπορ αυτοκινήτων εντυπωσιακή οδική συμπεριφορά, μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος και γρήγορη επιτάχυνση, αλλά σε ελαφρώς χαμηλότερο επίπεδο από αυτό των semi-slicks. Ωστόσο, αξίζει να σημειώσουμε πως τα εν λόγω ελαστικά έχουν το προβάδισμα της αυξημένης πρόσφυσης τόσο σε στεγνές όσο και σε βρεγμένες επιφάνειες, ενισχύοντας την ασφάλεια ανεξαρτήτως καιρού.
Στα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων ελαστικών περιλαμβάνεται η γρήγορη απόκριση στον χειρισμό και στις εντολές διεύθυνσης, με καλύτερο φρενάρισμα. Χάρη στη σχεδίαση πέλματος που διαθέτουν ενισχύουν το κράτημά του στο στεγνό οδόστρωμα, ενώ με τις πυκνότερες αυλακώσεις προσφέρουν ικανοποιητική απομάκρυνση του υγρού στοιχείου. Αυξημένη είναι και η σταθερότητα που επιδεικνύου στις υψηλές ταχύτητες, λόγω την ενισχυμένης πλευρικής ακαμψίας. Παράλληλα, σε σύγκριση με τα semi-slick, παρουσιάζουν αυξημένη αντοχή στη φθορά.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ελαστικών επιδόσεων;
Όντας πιο κοντά στα τυπικά ελαστικά, τα υψηλών επιδόσεωνπαρέχουν περισσότερη ασφάλεια σε διαφορετικές συνθήκες οδήγησης, συμπεριλαμβανομένων και των βρεγμένων επιφανειών, ωστόσο η απόδοσή τους στο στεγνό υπερέχει. Όπως δηλώνει και το όνομά τους, είναι περισσότερο εστιασμένα στην σπορ οδήγηση παρά σε πιο «πρακτικά» θέματα, όπως η άνεση και η απόδοση καυσίμου. Επιπλέον, έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής, σε σχέση πάντα με τα ημι-slick.
Από την άλλη, λόγω του χαμηλότερου προφίλ τους συνήθως ξεφουσκώνουν πολύ πιο γρήγορα από τα τυπικά ελαστικά, ενώ ταυτόχρονα είναι πιο επιρρεπής στα σκασίματα. Επιπρόσθετα, με την λεπτότερη κατασκευή του πέλματος υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να «τραυματίσετε» τον τροχό, σε περίπτωση που πέσετε σε λακκούβα ή χτυπήσετε σε κράσπεδο πεζοδρομίου.
Συμπέρασμα
Επιστρέφοντας στην αρχή του άρθρου, όπως αναφέραμε η επιλογή μεταξύ των semi-slick και των ελαστικών υψηλής απόδοσης θα πρέπει να βασίζεται στη χρήση για την οποία προορίζονται. Εάν ο σκοπός είναι η αγωνιστική οδήγηση σε πίστα, τότε τα semi-slick είναι μονόδρομος. Εάν πάλι η χρήση είναι προσανατολισμένη σε πιο καθημερινήκαι «γήινη» τότε η επιλογή των υψηλών επιδόσεων είναι καλύτερη, γιατί παρέχουν μεγαλύτερα ποσοστά ασφαλείας.