30.986 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 2/2/2017
Είστε καλοί οδηγοί; Και με το αυτοκίνητό σας, τι σχέση έχετε; Το φροντίζετε; Το συντηρείτε; Το προσέχετε; Μήπως όμως έχετε μερικές συνήθειες που χωρίς να το καταλαβαίνετε απλά κάνουν ζημιά στο αυτοκίνητό σας; Για να δούμε.
Πέντε
Κατεβαίνετε τις κατηφόρες με φρένα; Λογικό είναι στον κατήφορο να θέλετε να ελέγξετε την ταχύτητα και φυσικό είναι να πατάτε το φρένο σε όλη τη διάρκεια της κατάβασης, δεν είναι όμως και ότι καλύτερο για το αυτοκίνητο. Τα φρένα υπερθερμαίνονται και οι δίσκοι σκεβρώνουν, ενώ αν βράσουν και τα υγρά δεν θα έχετε φρένα αμέσως μετά. Απλά κατεβάστε μία ταχύτητα και αφήστε την συμπίεση του κινητήρα να φρενάρει φυσικά το αυτοκίνητο, σώζοντας τα φρένα σας.
Τέσσερα
Κουβαλάτε πολλή σαβούρα στο αυτοκίνητο; Είναι ακόμη η ομπρέλα θαλάσσης στο πόρτη μπαγκάζ μαζί με εκείνη τη τσάντα του Ικέα γεμάτη βιβλία για δώρο ή παπούτσια για πέταμα; Όχι μόνο προσθέτετε βάρος στο αυτοκίνητο, αλλά επιβαρύνετε και όλα τα συστήματα, μετάδοση, ανάρτηση, φρένα. Φυσικά καίτε περισσότερο καύσιμο αλλά και γεμίζετε με σκόνη τους αεραγωγούς αποδυναμώνοντας την λειτουργία του κλιματισμού που έτσι χρησιμοποιείτε περισσότερο. Αδειάστε το αυτοκίνητο και αφήστε μόνο τα απαραίτητα.
Τρία
Κρατάτε το αυτοκίνητο στο μποτιλιάρισμα με το συμπλέκτη; Που να αλλάζεις τώρα πρώτη-νεκρά και ξανά πρώτη. Βάζεις την πρώτη και περιμένεις με τον συμπλέκτη πατημένο να τσουλήσεις λίγο, όσο σου επιτρέπει η κυκλοφορία. Το πατινάρισμα πάει σύννεφο κάνοντας τη ζωή του δίσκου και του πλατό δύσκολη, φέρνοντας την αντικατάστασή τους, κοντά 400 ευρώ πιο σύντομα. Βάλτε νεκρά, και μην κουράζετε τον συμπλέκτη, κουράστε το πόδι σας.
Δύο
Το σανιδώνετε στο φανάρι; Εντάξει, έχει την πλάκα του, όμως η εκκίνηση αγωνιστικού τύπου, εκτός ότι καίει απίστευτο καύσιμο, φέρνει όλα τα συστήματα στο όριό τους, απότομα, συγχρόνως και άσκοπα. Αν βάλεις και το φρενάρισμα στο τέλος, τότε έχεις ζορίσει κάθε μηχανικό μέρος του αυτοκινήτου. Αν θέλεις επιτάχυνση, άνοιξε το γκάζι εν κινήσει, όχι από στάση.
Ένα
Αφήνετε το αυτοκίνητο παρκαρισμένο με ταχύτητα; Πολλοί τραβάτε και χειρόφρενο, αφού όμως όλο το βάρος έχει πέσει στο κιβώτιο. Γιατί; Γιατί ενώ μπορείς να αφήσεις τα 1500 κιλά του αυτοκινήτου να τα ελέγξουν τα φρένα, όπως κάνουν πάντα, τα αφήνεις να στέκονται στο δόντι ενός γραναζιού μικρότερου από το μικρό σου νύχι. Έτσι μάθαμε στη σχολή οδηγών, είναι όμως πολύ κακή συνήθεια. Αν χιονίζει και θες διπλή εξασφάλιση, άσε το αυτοκίνητο στο χειρόφρενο και μετά βάλε ταχύτητα. Ακόμη καλύτερα, αν δεν υπάρχει άλλος λόγος, άστο στη νεκρά.
Το σωστό είναι να βάζεις ταχύτητα, να το αφήνεις να πιάσει το γρανάζι και μετά να τραβάς το χειρόφρενο. Γιατί το βγάζετε λάθος; Έχετε ακούσει ποτέ ότι κιβώτιο ταχυτήτων έπαθε κάτι από αυτή τη συνήθεια; Αν τραβάς σκέτα το χειρόφρενο, ή αν βάζεις την ταχύτητα μετά, ξεχιλώνει το συρματόσχοινο του χειρόφρενου και μετά από λίγο καιρό δεν πιάνει σωστά, χώρια που βάζοντας πρώτα ταχύτητα το αυτοκίνητο κρατιέται και από του δύο άξονες (στα μπροστιοκίνητα).
Απάντηση: Αγαπητέ Γιώργο, η πρακτική είναι λάθος διότι στην περίπτωση που "φορτίσουμε" το κιβώτιο, όλο το βάρος του αυτοκινήτου πέφτει πάνω σε ένα η δύο δόντια γραναζιού με επιφάνεια πολύ μικρή, σε σύγκριση με αυτή των τακακιών/σιαγόνων στα χειρόφρενα. Αν λοιπόν κάποια στιγμή το γρανάζι αστοχήσει, η ζημιά και η επισκευή της είναι πάρα πολύ ακριβότερη από ότι να αλλάξει κανείς π.χ. μια ντίζα χειροφρένου όπως λες, ένα ανταλλακτικό το οποίο ούτως η άλλως θα λασκάρει με την χρήση, μόνο και μόνο από τα τραβήγματα. ¶λλωστε, η δουλειά του χειροφρένου είναι ακριβώς, να κρατά ακινητοποιημένο το αυτοκίνητο σε στάθμευση.
Αναλογικά, και στα αυτόματα κιβώτια οι κατασκευαστές συνιστούν να μην τοποθετούμε τον επιλογέα στο P χωρίς να τραβάμε χειρόφρενο, για να αποφεύγονται υπερφορτίσεις στα γρανάζια.
...Και αν λυθεί το χειρόφρενο και παρασύρει κανέναν...?Όπως με το λεωφορείο σήμερα, στην Ξάνθη που χτύπησε ένα κοριτσάκι, γιατί δεν "έπιασε το χειρόφρενο"? Καλύτερα να φθαρεί πιο γρήγορα το κιβώτιο, παρά να την πληρώσει κάποιος άλλος και κυρίως παιδί!!!Άλλωστε, ο δ...λος έχει πολλά ποδάρια!!!
Για τα 2 πρώτα δεν έχω αντίρρηση και τα εφαρμόζω απόλυτα. Σε ότι αφορά το τρίτο, όσα χρόνια οδηγώ, περίπου 50, πάντα είμαι με το αριστερό πόδι πάνω στο συμπλέκτη, μέσα στην πόλη, διότι έτσι με βολεύει. Τα συχνά σταματήματα και οι αλλαγές ταχυτήτων διευκολύνονται όταν το αριστερό πόδι είνει πάνω στο συμπλέκτη και δεν το πηγαινοφέρνεις στο πάτωμα. Αυτό δεν μου έχει δημιουργήσει ποτέ πρόβλημα. Όταν πατάμε το συμπλέκτη τέρμα, ο δίσκος δεν πατάει στο πλατό, οπότε δεν υπάρχει τριβή και φθορά. Η μεγάλη φθορά γίνεται στο σταμάτημα σε ανηφόρα, στην περίπτωση που κρατάμε το αυτοκίνητο με το συμπλέκτη και την πρώτη ταχύτητα, για να μη φύγει προς τα πίσω. Πάντως αυτή τη συνήθεια δεν την αλλάζω, γιατί έτσι με βολεύει. Το επόμενο θέμα τώρα του γρήγορου ξεκινήματος, πολλές φορές μου αρέσει στο ξεκίνημα να σπινάρω τους τροχούς μου και να φεύγω γρήγορα διότι και αυτή είναι μια συνήθεια που με ευχαριστεί και με διασκεδάζει. Δεν την αλλάζω και αυτή διότι αν δεν κάνουμε το κέφι μας πότε πότε, η ζωή μας γίνεται βαρετή. Εγώ λέω ότι ο κατασκευαστής θα πρέπει να έχει έτσι φτιαγμένο το αυτοκίνητο, ώστε τα μηχανικά του μέρη να αντέχουν την ισχύ του κινητήρα, αλλοιώς για μένα έχει αποτύχει. Τώρα όσο αφορά το τελευταίο, έχετε δίκιο εν μέρει, διότι αλλοίμονο αν δεν αντέχουν τα γρανάζια, να συγκρατεί το σανζμάν το αυτοκίνητο σε μια κατηφόρα. Αν κινδυνεύει να σπάσει το δόντι, όπως λέτε, τότε θα έσπαγε και σε περιπτώσεις που ενώ τρέχουμε, κατεβάζουμε ταχύτητες, για να φρενάρουμε το αυτοκίνητο, ή όταν φρενάρουμε με πρώτη, για να κάνουμε τετακέ, αντί να χρησιμοποιήσουμε το χειρόφρενο, ή όταν ξεκινάμε με τέρμα γκάζι και πρώτη ταχύτητα, αφήνοντας απότομα το συμπλέκτη. Όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, όλο το βάρος του πέφτει πάνω στους τροχούς του, ένα μικρό μέρος συγκρατείται, από τα γρανάζια του σανζμάν (η οριζόντια συνισταμένη του βάρους, όπως μάθαμε στη φυσική του λυκείου) και ποτέ το σύνολο του βάρους, όπως λέτε. Πάντως εγώ όταν παρκάρω σε κατηφόρα, εκτός από το χειρόφρενο και την όπισθεν, στρίβω και το τιμόνι, ώστε ο εμπρός τροχός να πατάει στο ρείθρο του πεζοδρομίου, για ακόμα μεγαλύτερη σιγουριά. Ποιός με βεβαιώνει ότι το αυτοκίνητο που βρίσκεται σταθμευμένο πίσω μου, όταν πάει να ξεπαρκάρει, ή να παρκάρει, ο οδηγός του δεν θα με κτυπήσει από πίσω και δεν θα σπρώξει το αυτοκίνητο μου στην κατηφόρα;
Τα γρανάζια του κιβωτίου διαχειρίζονται εν κινήση ολόκληρη την δύναμη του μοτερ και θα σπασουν εν στάση δύο δόντια επειδή θα εχουμε βάλει ταχύτητα; Εσεις οι ίδιοι αναφερετε πιο πανω να αφηνουμε το αυτοκιντηο να ρολλαρει με σχέση στο κιβωτιο στον κατηφορο, εκει δεν υπάρχει πρόβλημα που έχουμε φορτιση στα γρανάζια με αντίθετη φορά, απο τις ρόδες προς το μοτερ, κομπλαρουν απο την "πίσω" πλευρα);
Όσον αφορά το κιβώτιο ταχυτήτων έχει δίκιο ο αρθρογράφος.
Εγώ τουλάχιστον πρώτα τραβάω χειρόφρενο και μετά βάζω ταχύτητα (πρώτη ή όπισθεν ανάλογα με τη φορά του δρόμου).
Εναλλακτικά στρίβω τα λάστιχα προς το πεζοδρόμιο για σιγουριά και δεν βάζω ταχύτητα, μόνο χειρόφρενο.
Αν το αμάξι μείνει με "τραβηγμένο" χειρόφρενο χειμώνα με χιόνι ή υγρασία-παγωνιά τη νύχτα η πιθανότητα να παγώσουν οι σιαγόνες είναι πολύ μεγάλη... Μετά πως ξεκινάς? Οπότε καλή η πρόταση για το χειρόφρενο πρώτα και μετά ταχύτητα, αλλά χειμώνα με δύσκολες συνθήκες και ειδικά αν δεν πολυκινείται το αυτοκίνητο, αποφύγετε το χειρόφρενο.
Σωστά ολα εκτος απο το 5ο. Λοιπων κυριες και κυριοι πάντα τραβαμε χειροφρενο και βαζουμε και ταχυτητα για λογους ασφαλειας και δεν θα παθει τιποτα το αυτοκινητο σας.
Για τα αυτοματα υπάρχει και η αντιστοιχη επιλογη ΟΧΙ τυχαια αλλιως δεν θα υπηρχε καν.
Το χειρόφρενο μπορειτε και να μην το χρησιμοποιήσετε αντιθετα με τα λεγομενα του αρθρου στην περιπτωση πολυ χαμηλων θερμοκρασιων. Φίλος μου του κολλησε το χειροφρενο το ζορισε να ξεκινησει και του βγηκε ένα καλο κοστουμι απο την ζημια. Αυτα.
Πανω απ ολα η ;σφαλεια.
Το σωστό είναι να βάζεις ταχύτητα, να το αφήνεις να πιάσει το γρανάζι και μετά να τραβάς το χειρόφρενο. Γιατί το βγάζετε λάθος; Έχετε ακούσει ποτέ ότι κιβώτιο ταχυτήτων έπαθε κάτι από αυτή τη συνήθεια; Αν τραβάς σκέτα το χειρόφρενο, ή αν βάζεις την ταχύτητα μετά, ξεχιλώνει το συρματόσχοινο του χειρόφρενου και μετά από λίγο καιρό δεν πιάνει σωστά, χώρια που βάζοντας πρώτα ταχύτητα το αυτοκίνητο κρατιέται και από του δύο άξονες (στα μπροστιοκίνητα).
Απάντηση: Αγαπητέ Γιώργο, η πρακτική είναι λάθος διότι στην περίπτωση που "φορτίσουμε" το κιβώτιο, όλο το βάρος του αυτοκινήτου πέφτει πάνω σε ένα η δύο δόντια γραναζιού με επιφάνεια πολύ μικρή, σε σύγκριση με αυτή των τακακιών/σιαγόνων στα χειρόφρενα. Αν λοιπόν κάποια στιγμή το γρανάζι αστοχήσει, η ζημιά και η επισκευή της είναι πάρα πολύ ακριβότερη από ότι να αλλάξει κανείς π.χ. μια ντίζα χειροφρένου όπως λες, ένα ανταλλακτικό το οποίο ούτως η άλλως θα λασκάρει με την χρήση, μόνο και μόνο από τα τραβήγματα. ¶λλωστε, η δουλειά του χειροφρένου είναι ακριβώς, να κρατά ακινητοποιημένο το αυτοκίνητο σε στάθμευση. Αναλογικά, και στα αυτόματα κιβώτια οι κατασκευαστές συνιστούν να μην τοποθετούμε τον επιλογέα στο P χωρίς να τραβάμε χειρόφρενο, για να αποφεύγονται υπερφορτίσεις στα γρανάζια.
...Και αν λυθεί το χειρόφρενο και παρασύρει κανέναν...?Όπως με το λεωφορείο σήμερα, στην Ξάνθη που χτύπησε ένα κοριτσάκι, γιατί δεν "έπιασε το χειρόφρενο"? Καλύτερα να φθαρεί πιο γρήγορα το κιβώτιο, παρά να την πληρώσει κάποιος άλλος και κυρίως παιδί!!!Άλλωστε, ο δ...λος έχει πολλά ποδάρια!!!
Για τα 2 πρώτα δεν έχω αντίρρηση και τα εφαρμόζω απόλυτα. Σε ότι αφορά το τρίτο, όσα χρόνια οδηγώ, περίπου 50, πάντα είμαι με το αριστερό πόδι πάνω στο συμπλέκτη, μέσα στην πόλη, διότι έτσι με βολεύει. Τα συχνά σταματήματα και οι αλλαγές ταχυτήτων διευκολύνονται όταν το αριστερό πόδι είνει πάνω στο συμπλέκτη και δεν το πηγαινοφέρνεις στο πάτωμα. Αυτό δεν μου έχει δημιουργήσει ποτέ πρόβλημα. Όταν πατάμε το συμπλέκτη τέρμα, ο δίσκος δεν πατάει στο πλατό, οπότε δεν υπάρχει τριβή και φθορά. Η μεγάλη φθορά γίνεται στο σταμάτημα σε ανηφόρα, στην περίπτωση που κρατάμε το αυτοκίνητο με το συμπλέκτη και την πρώτη ταχύτητα, για να μη φύγει προς τα πίσω. Πάντως αυτή τη συνήθεια δεν την αλλάζω, γιατί έτσι με βολεύει. Το επόμενο θέμα τώρα του γρήγορου ξεκινήματος, πολλές φορές μου αρέσει στο ξεκίνημα να σπινάρω τους τροχούς μου και να φεύγω γρήγορα διότι και αυτή είναι μια συνήθεια που με ευχαριστεί και με διασκεδάζει. Δεν την αλλάζω και αυτή διότι αν δεν κάνουμε το κέφι μας πότε πότε, η ζωή μας γίνεται βαρετή. Εγώ λέω ότι ο κατασκευαστής θα πρέπει να έχει έτσι φτιαγμένο το αυτοκίνητο, ώστε τα μηχανικά του μέρη να αντέχουν την ισχύ του κινητήρα, αλλοιώς για μένα έχει αποτύχει. Τώρα όσο αφορά το τελευταίο, έχετε δίκιο εν μέρει, διότι αλλοίμονο αν δεν αντέχουν τα γρανάζια, να συγκρατεί το σανζμάν το αυτοκίνητο σε μια κατηφόρα. Αν κινδυνεύει να σπάσει το δόντι, όπως λέτε, τότε θα έσπαγε και σε περιπτώσεις που ενώ τρέχουμε, κατεβάζουμε ταχύτητες, για να φρενάρουμε το αυτοκίνητο, ή όταν φρενάρουμε με πρώτη, για να κάνουμε τετακέ, αντί να χρησιμοποιήσουμε το χειρόφρενο, ή όταν ξεκινάμε με τέρμα γκάζι και πρώτη ταχύτητα, αφήνοντας απότομα το συμπλέκτη. Όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, όλο το βάρος του πέφτει πάνω στους τροχούς του, ένα μικρό μέρος συγκρατείται, από τα γρανάζια του σανζμάν (η οριζόντια συνισταμένη του βάρους, όπως μάθαμε στη φυσική του λυκείου) και ποτέ το σύνολο του βάρους, όπως λέτε. Πάντως εγώ όταν παρκάρω σε κατηφόρα, εκτός από το χειρόφρενο και την όπισθεν, στρίβω και το τιμόνι, ώστε ο εμπρός τροχός να πατάει στο ρείθρο του πεζοδρομίου, για ακόμα μεγαλύτερη σιγουριά. Ποιός με βεβαιώνει ότι το αυτοκίνητο που βρίσκεται σταθμευμένο πίσω μου, όταν πάει να ξεπαρκάρει, ή να παρκάρει, ο οδηγός του δεν θα με κτυπήσει από πίσω και δεν θα σπρώξει το αυτοκίνητο μου στην κατηφόρα;
Τα γρανάζια του κιβωτίου διαχειρίζονται εν κινήση ολόκληρη την δύναμη του μοτερ και θα σπασουν εν στάση δύο δόντια επειδή θα εχουμε βάλει ταχύτητα; Εσεις οι ίδιοι αναφερετε πιο πανω να αφηνουμε το αυτοκιντηο να ρολλαρει με σχέση στο κιβωτιο στον κατηφορο, εκει δεν υπάρχει πρόβλημα που έχουμε φορτιση στα γρανάζια με αντίθετη φορά, απο τις ρόδες προς το μοτερ, κομπλαρουν απο την "πίσω" πλευρα);
Όσον αφορά το κιβώτιο ταχυτήτων έχει δίκιο ο αρθρογράφος. Εγώ τουλάχιστον πρώτα τραβάω χειρόφρενο και μετά βάζω ταχύτητα (πρώτη ή όπισθεν ανάλογα με τη φορά του δρόμου). Εναλλακτικά στρίβω τα λάστιχα προς το πεζοδρόμιο για σιγουριά και δεν βάζω ταχύτητα, μόνο χειρόφρενο.
Αν το αμάξι μείνει με "τραβηγμένο" χειρόφρενο χειμώνα με χιόνι ή υγρασία-παγωνιά τη νύχτα η πιθανότητα να παγώσουν οι σιαγόνες είναι πολύ μεγάλη... Μετά πως ξεκινάς? Οπότε καλή η πρόταση για το χειρόφρενο πρώτα και μετά ταχύτητα, αλλά χειμώνα με δύσκολες συνθήκες και ειδικά αν δεν πολυκινείται το αυτοκίνητο, αποφύγετε το χειρόφρενο.
Σωστά ολα εκτος απο το 5ο. Λοιπων κυριες και κυριοι πάντα τραβαμε χειροφρενο και βαζουμε και ταχυτητα για λογους ασφαλειας και δεν θα παθει τιποτα το αυτοκινητο σας. Για τα αυτοματα υπάρχει και η αντιστοιχη επιλογη ΟΧΙ τυχαια αλλιως δεν θα υπηρχε καν. Το χειρόφρενο μπορειτε και να μην το χρησιμοποιήσετε αντιθετα με τα λεγομενα του αρθρου στην περιπτωση πολυ χαμηλων θερμοκρασιων. Φίλος μου του κολλησε το χειροφρενο το ζορισε να ξεκινησει και του βγηκε ένα καλο κοστουμι απο την ζημια. Αυτα. Πανω απ ολα η ;σφαλεια.