Παλιότερα αυτό ήταν κανόνας. Σήμερα όμως; Για να το διαπιστώσουμε αυτό πήγαμε στη DEKRA και το εργαστήριό της για να τεστάρουμε 20 ζεύγη από τις δημοφιλέστερες λάμπες τύπου Η7 της αγοράς.
Oι λάμπες αυτοκινήτων ανήκουν στα πιο εμπορικά ανταλλακτικά. Και στα πιο σημαντικά για την ασφάλεια μας. Εξάλλου, πρέπει πρώτα να μπορέσεις να δεις έναν κίνδυνο προκειμένου να πατήσεις έγκαιρα το φρένο.
ΓιΆ αυτό κι εμείς, απευθυνθήκαμε στον καλό μας συνεργάτη, τη DEKRA, με τα πιστοποιημένα εργαστήριά της, τα οποία χρησιμοποιούνται και για εγκρίσεις τύπου σε διάφορα φωτιστικά σώματα και προβολείς. Φέτος, στο εργαστήριο του `Aρνχαϊμ, ο στόχος είναι φυσικά η ασφάλεια: πόσο μακριά μπορεί να δει κάποιος με κάθε λάμπα; Και πόσο τυφλώνει κανείς την αντίθετη κυκλοφορία; Η φωτεινότητα λοιπόν μετρήθηκε σε διαφορετικά σημεία. Οι μετρήσεις αυτές έχουν ονόματα, όπως 75Δ, το οποίο δε σημαίνει τίποτα περισσότερο από το ότι το σημείο αυτό βρίσκεται 75 μέτρα εμπρός και δεξιά από το όχημα. Αντίστοιχα το 50Α σημαίνει αριστερά ενώ το 50Ε σημαίνει, εμπρός από το όχημα.
Εξίσου σημαντική είναι όμως και η μέτρηση Τ50Α, η οποία δείχνει πόσο τυφλώνει η κάθε λάμπα την αντίθετη κυκλοφορία, με ένα σημείο μέτρησης το οποίο προσομοιώνει τα μάτια του απέναντι οδηγού. Τα αποτελέσματα εδώ βέβαια μπορεί να γυρίσουν λίγο ανάποδα. Για παράδειγμα το φωτιστικό του VW T6 το οποίο μας προμηθεύει η Valeo για τη δοκιμή, μπορεί να παίρνει το μάξιμουμ από κάθε λαμπτήρα με τον οποίο θα δοκιμαστεί, έχει όμως και την ιδιότητα να τονίζει και τις αδυναμίες ή τα λάθη τους.
Σε ό,τι αφορά την υψηλή απόδοση, πολλοί κατασκευαστές υπόσχονται βελτίωση κατά 30%, 90% ή έως και 150%. Τι εννοείται όμως με αυτό; Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν και λάμπες που είναι πιστές σε αυτό αλλά είναι και 150% πιο ακριβές.
Υπάρχει βέβαια και όριο στη μέγιστη απόδοση. Για τις λάμπες τύπου Η7 το όριο είναι τα 1.500 Lumen και αυτήν την τιμή την ξεπερνά μόνο η λάμπα της JMP Naos αλλά και το κιτ μετατροπής σε φώτα LED. Στην περίπτωση του LED το φως είχε πολύ δύναμη αλλά, η διασπορά του ήταν προς άγνωστες κατευθύνσεις. Εμείς δεν το βρίσκαμε πάντως ούτε στο δρόμο, ούτε στα αριστερά να τυφλώνει. Να οδηγήσεις μαζί του πάντως δε γινόταν. Μόνο το φως στάθμευσης ήταν πιο φωτεινό.
Σε κάθε περίπτωση, κάτω από τους 30 βαθμούς στην αξιολόγηση αρχίζει να… σκοτεινιάζει η υπόθεση. Επίσης, αυτό που είδαμε από το τεστ: ακόμα και οι «ανώνυμες» λάμπες που δοκιμάστηκαν έδειξαν ότι είναι άξιες προσοχής. Εξάλλου, τέσσερις βρέθηκαν μέσα στις πέντε πρώτες θέσεις. Κι αυτό κάτι δείχνει.
Πως έγινε η δοκιμή
Το τεστ έγινε στα εργαστήρια της DEKRA, υπό την επίβλεψη κορυφαίων επιστημόνων ενώ ακολουθεί πλήρως τις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 112 σε ό,τι αφορά την έγκριση τύπου των φωτιστικών σωμάτων για αυτοκίνητα. Τις λάμπες τις αγοράσαμε τον Ιούνιο του 2019 από τοπικά ή ηλεκτρονικά καταστήματα ειδών αυτοκινήτου καθώς και μεγάλες αλυσίδες ειδών γενικής χρήσης. Πριν γίνει το τεστ, οι λάμπες υποβλήθηκαν σε έναν κύκλο μιας ώρας με προκαθορισμένα αναβοσβησίματα. Η τάση της δοκιμής ήταν ακριβώς η ίδια σε όλες τις περιπτώσεις, 13,2 Volt. H επιλογή του φαναριού της Valeo (από VW T6) δεν ήταν τυχαία. Το ανοικτό κάτοπτρό του εξασφαλίζει υψηλή απόδοση αλλά τονίζει και τις αδυναμίες τις κάθε λάμπας, ειδικά όταν οι διαφορές είναι μικρές και βοηθά έτσι στην αξιολόγηση.
Καλό φως - κακό φως!
Το καλό φως το βλέπετε στη μεγάλη φωτογραφία: Λάμπες όπως η Osram Ultra Life μας άρεσαν με ένα αυστηρό, αιχμηρό και άμεσα διακριτό οριζόντιο όριο ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι. Αυτό συνεπάγεται μια πολύ καλή κάλυψη της δεξιάς μεριάς του δρόμου. Στη μικρή φωτό εδώ βλέπετε τη λάμπα από τη Gread: η διασπορά είναι πολύ μπερδεμένη και στην αριστερή πλευρά δεν ξεχωρίζει κάποιο σαφές όριο. Κατά συνέπεια, μια τέτοια λάμπα δε μπορείς να τη ρυθμίσεις κιόλας στο ύψος, καθώς η πολύ ψηλή τοποθέτηση θα ενοχλήσει τους απέναντι, ενώ η πολύ χαμηλή, θα περιορίσει την εμβέλεια.
Περίεργες εποχές: Μόνο η λάμπα της GE έσωε την τιμή των πιο επώνυμων εταιρειών. Η Philips και η Osram εμφανίστηκαν στις θέσεις έξι και επτά αντίστοιχα. Τα καλά νέα: μπορεί κανείς με ευκολία να βρει πολύ αξιόλογο φως ακόμα και με ένα κόστος περί τα 10 ευρώ για ζεύγος λαμπτήρων