Οι προειδοποιητικές λυχνίες στο ταμπλό του αυτοκινήτου είναι ο μόνος αξιόπιστος τρόπος, με τον οποίο το αυτοκίνητο μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σου. Πολύχρωμα φωτάκια και διάφορες ενδείξεις εμφανίζονται, έτσι ώστε να καταλάβεις αν υπάρχει ή θα υπάρξει κάποια βλάβη. Ένα τέτοιο «λαμπάκι» είναι το check engine. Το βλέπεις να ανάβει κάθε φορά που γυρνάς την μίζα, ωστόσο αν δεν σβήσει άμεσα, θα πρέπει να προβληματιστείς, αφού υποδηλώνει δυσλειτουργία στον κινητήρα. Αυτή μπορεί να αφορά προβλήματα στη λειτουργία του ψεκασμού, την τροφοδοσία καυσίμου ή/και λανθασμένες, αυξημένες εκπομπές καυσαερίων. Επίσης σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να υποδηλώνει και βλάβη στον καταλύτη.
Πότε θα το δεις αναμμένο
Ο κινητήρας αποτελεί την καρδιά του αυτοκινήτου για αυτό και η έγκαιρη αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος παρουσιαστεί είναι υψίστης σημασίας, αφού τυχόν μεγάλες βλάβες κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ. Έτσι λοιπόν το αναμμένο check engine σημαίνει ότι εγκέφαλος του αυτοκινήτου σου έχει βρει ένα πρόβλημα στο κινητήρα. Υπάρχει πιθανότητα αυτή η βλάβη να είναι ανούσια, όπως ένα μικρό βραχυκύκλωμα στα ηλεκτρονικά, αλλά και να αποτελεί μία προειδοποίηση ότι υπάρχει κάποια δυσλειτουργία, που μπορεί να προκαλέσει μία μεγάλη και κοστοβόρα ζημιά. Είτε πρόκειται για την πρώτη, είτε για την δεύτερη, δεν θα πρέπει να το αγνοήσεις και θα πρέπει να πας άμεσα στο συνεργείο.
Ας ρίξουμε όμως μία πιο λεπτομερή ματιά στις αιτίες:
1. Χρήση κακής ποιότητας καυσίμου. Όταν συμβαίνει αυτό θα δεις την λυχνία να αναβοσβήνει. Η χρήση του μάλιστα είναι αρκετά επικίνδυνη και για τη μελλοντική λειτουργία του αυτοκινήτου, αφού μπορεί να πλήξει διάφορα εξαρτήματά του. Ειδικά στους πετρελαιοκινητήρες, τα μπεκ, η αντλία υψηλής πίεσης και το φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων (DPF), είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στο κακό καύσιμο και η αντικατάστασή τους κοστίζει ακριβά. Σημαντικό είναι το πρόβλημα όμως και για τους σύγχρονους βενζινοκινητήρες, αφού το νοθευμένο καύσιμο αρχικά θα «βουλώσει» το φίλτρο βενζίνης, έπειτα τα μπεκ και στη συνέχεια θα επέλθει η φθορά στην τρόμπα βενζίνης. Ο τρόπος να το λύσεις είναι πολύ απλός, αρκεί να βάλεις καλύτερης ποιότητας καύσιμο και να αλλάξεις το φίλτρο.
2. Υπάρχει αέρας στο σύστημα καυσίμου. Αν η τάπα δεν είναι καλά σφραγισμένη, υπάρχει η πιθανότητα να μπει αέρας στο σύστημα καυσίμου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνει την ορμητικότητα του ο ανεφοδιασμός. Σε αυτή την περίπτωση πάλι θα δεις το check engine να αναβοσβήνει.
3. Χαμηλή στάθμη λαδιού. Δεν είναι λίγες φορές που κάτω από τον κινητήρα του αυτοκινήτου σχηματίζονται κηλίδες από λάδια. Παρόλο που αυτό το φαινόμενο είναι συνηθισμένο, κυρίως στα παλιά αυτοκίνητα και δεν προκαλεί πια την περιέργεια των περισσοτέρων, καλό είναι να γίνει άμεσος έλεγχος και να επισκευαστεί -αν χρειάζεται. Η πρώτη κίνηση για να διαπιστώσεις το μέγεθος του προβλήματος, είναι να ελέγξεις συστηματικά τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα και αν δεις να πέφτει, έστω και λίγο, τότε το πρόβλημα πρέπει να λυθεί σύντομα.
4. Πρόβλημα στην αντλία καυσίμου ή φραγμένο φίλτρο. Για να καταλάβεις ότι ισχύει το εν λόγω πρόβλημα θα χρειαστείς έναν μετρητή πίεσης, για να μετρήσεις την πίεση στην παροχή καυσίμου. Αν μετρήσεις λιγότερες από 3 ατμόσφαιρες, πήγαινε γρήγορα στο συνεργείο για να επιδιορθώσεις τα προβλήματα στο σύστημα τροφοδοσίας.
5. Βλάβη στο σύστημα έγχυσης καυσίμου. Τα γνωστά σε όλους μπεκ, αν δεν μπορούν να ψεκάσουν σωστά το καύσιμο, δεν θα λειτουργήσει ομαλά ο κινητήρας. Θα πρέπει να τα καθαρίσεις ή να τα επισκευάσεις με την βοήθεια ενός επαγγελματία.
6. Ρετάρισμα κινητήρα. Είναι το φαινόμενο, όπου για συγκεκριμένους λόγους κάποιος κύλινδρος στον κινητήρα δε δουλεύει. Το καταλαβαίνεις, καθώς το αυτοκίνητό σου έχει πολύ λιγότερη δύναμη από τη συνηθισμένη, ενώ συχνά μπορεί να συνοδεύεται και από έντονο θόρυβο και τρέμουλο του κινητήρα.
7. Κατεστραμμένο μπουζί. Επειδή χρησιμοποιείται συνεχώς, διάφορα κατάλοιπα από την καύση και άλλες ουσίες προκαλούν γρήγορα την φθορά του, κι έτσι πρέπει να αντικαθίσταται αρκετά συχνά. Για να εντοπίσεις ποιο είναι, θα πρέπει να τραβήξεις ένα - ένα τα μπουζοκαλώδια και σε όποιο δεν παρατηρηθεί επιπλέον ρετάρισμα, ανήκει το μπουζί που χρειάζεται αντικατάσταση.
8. Δεν λειτουργεί σωστά ο αισθητήρας οξυγόνου. Πρόκειται για την πιο συνηθισμένη αιτία, κατά την οποία θα δεις αναμμένο το check engine. Αυτό μπορεί να οφείλεται στη συσσώρευση βρωμιάς ή αιθάλης στην επιφάνεια του φίλτρου. Φυσικά θα πρέπει να προβείς σε αντικατάσταση του.
9. Πρόβλημα στο καταλύτη. Ο καταλύτης ενός αυτοκινήτου είναι υπεύθυνος για τη μετατροπή των βλαβερών ουσιών που παράγει ο κινητήρας από την καύση σε μη βλαβερές. Οι κατασκευαστές προτείνουν την αντικατάστασή του, για τυχόν ξαφνικές βλάβες, κάθε 100.000 Χλμ περίπου. Όμως επειδή το κόστος είναι μεγάλο οι περισσότεροι περιμένουν κάποια ένδειξη για να τον αντικαταστήσουν.
Πως το «σβήνεις»;
Όπως αναφέραμε 8 στις 10 περιπτώσεις που ανάβει η λυχνία του check engine, υπάρχει κάποια μικρή ή μεγάλη δυσλειτουργία στον κινητήρα του αυτοκινήτου σου (άρα δεν πρέπει να το αμελήσεις), ωστόσο αν θέλεις να το «σβήσεις» μπορείς να κάνεις τα παρακάτω:
Reset στα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου. Πρόκειται για μία πολύ απλή διαδικασία. Απλά αφαίρεσε τα καλώδια από τους πόλους της μπαταρίας για περίπου 10 λεπτά. Αν πρόκειται για κάποια λανθασμένη ένδειξη, τότε η λυχνία θα σβήσει, αν όχι τώρα θα πρέπει να πας στο συνεργείο.
Reset εγκεφάλου. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να γυρίσεις το κλειδί στον διακόπτη από το On στο Off για τρεις φορές με διαφορά ενός δευτερολέπτου. Αν πάλι δεν σβήσει, τότε η επίσκεψη στο συνεργείο είναι απαραίτητη.
Υπάρχει η πιθανότητα μερικές μέρες αργότερα η ένδειξη να σβήσει από μόνη της. Αυτό σημαίνει ότι το πρόβλημα στον κινητήρα ήταν μικρό και λύθηκε από μόνο του. ¶λλωστε Ο εγκέφαλος είναι σε θέση να διαγνώσει οποιοδήποτε πρόβλημα στον κινητήρα (π.χ. κακή ποιότητα βενζίνης, δυσλειτουργία κάποιου συστήματος) και εκείνη τη στιγμή αλλάζει τις μεταβλητές του και ρυθμίζει τον κινητήρα σε κατάσταση safe mode.