Μια μπαταρία αποτελείται από πέντε βασικά τμήματα:
1. Ένα πλαστικό ή ελαστικό δοχείο.
2. Τις θετικές και αρνητικές εσωτερικές πλάκες μολύβδου.
3. Τις ενδιάμεσες διαχωριστικές πλάκες κατασκευασμένες από πορώδες συνθετικό υλικό.
4. Τον ηλεκτρολύτη, ένα αραιό διάλυμα θειικού οξέος και νερού, γνωστό ως οξύ της μπαταρίας (αποτελείται από 4 μέρη θειικού οξέος και 11 μέρη αποσταγμένου νερού).
5. Τους πόλους μόλυβδου και τους συνδετήρες των πλακών. Τόσο οι θετικές πλάκες όσο και οι αρνητικές, συνδέονται μεταξύ τους με ένα έλασμα που καταλήγει σε έναν ακροδέκτη, τον πόλο της μπαταρίας. Η συνδεσμολογία των θετικών πλακών καταλήγει στον θετικό πόλο και η συνδεσμολογία των αρνητικών πλακών καταλήγει στον αρνητικό πόλο.
Ο σωστός έλεγχος και η φροντίδα της μπαταρίας είναι πολύ σημαντικά και για αυτό, κάθε φορά που επισκέπτεσαι το συνεργείο (ή και μόνος σου) θα πρέπει να ελέγχεις αν αυτή είναι αποφορτισμένη ή όχι. Αν αυτή έχει «πέσει», π.χ. ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπροστά, πρέπει είτε να τη συντηρήσεις (ανοικτού τύπου), είτε να την αντικαταστήσεις (κλειστού τύπου).
Ι. Οπτικός έλεγχος της κατάστασης της μπαταριάς
• Έλεγξε την μπαταρία για ζημιά και παραμόρφωση. Έλεγξε κατά πόσο η μπαταρία είναι σωστά στερεωμένη, αν υπάρχουν ξένα σώματα στην επιφάνεια της μπαταρίας κλπ. Εάν βρεθεί σοβαρή ζημιά, παραμόρφωση, ή διαρροή, αντικατάστησέ την.
• Έλεγξε ότι τα καλώδια της μπαταρίας δεν είναι χαλαρά ή διαβρωμένα. Εάν οι ακροδέκτες είναι σκουριασμένοι, καθάρισε τους ακροδέκτες.
ΙΙ. Έλεγχος της στάθμης του ηλεκτρολύτη
Έλεγξε τη στάθμη του ηλεκτρολύτη σε κάθε στοιχείο.
Για μπαταρίες χωρίς ανάγκη συντήρησης (κλειστού τύπου):
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, αντικατάστησε την μπαταρία.
• Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι πάνω από την κατώτερη γραμμή, έλεγξε την τάση της μπαταρίας ενώ «μιζάρεις» τον κινητήρα.
• Εάν η τάση είναι κάτω από 9,6 V, επαναφόρτισε ή αντικατάστησε τη μπαταρία.
Για μπαταρίες με ανάγκη συντήρησης (ανοικτού τύπου):
Εάν η στάθμη του ηλεκτρολύτη είναι κάτω από την κατώτερη γραμμή, πρόσθεσε απεσταγμένο νερό σε κάθε στοιχείο. Στη συνέχεια, επαναφόρτισε τη μπαταρία και έλεγξε το ειδικό βάρος του ηλεκτρολύτη.
Τι πρέπει να κάνεις πριν αγοράσεις καινούρια μπαταρία!
• Έλεγξε για τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του οχήματος (σχετικές πληροφορίες υπάρχουν στο βιβλίο του οχήματός
• Έλεγξε εάν το αυτοκίνητο διαθέτει σύστημα Start-Stop, αναγεννητική πέδηση η άλλες ανάλογες τεχνολογίες. Η μπαταρία θα πρέπει να εξασφαλίζει υψηλή ισχύ εκκίνησης, να επαναφορτίζεται γρήγορα και να είναι ανθεκτική στους πολλαπλούς κύκλους φόρτισης-εκφόρτισης.
• Έλεγξε τις διαστάσεις της μπαταρίας. Πολλά οχήματα μπορούν να υποδεχτούν διάφορα μεγέθη μπαταριών.
• Έλεγξε την θέση των πόλων της μπαταρίας. Η θέση των καλωδίων σε πολλά οχήματα μειώνει τις επιλογές μπαταριών.
• Έλεγξε την τιμή του ρεύματος ψυχρής εκκίνησης CCA (Cold cranking amps) - Το CCA είναι βασικό για τη σωστή ικανότητα εκκίνησης. Είναι ο αριθμός των ampere που μπορεί να αποδώσει μια μπαταρία οξέος μολύβδου στους -17.8oC για 30 δευτερόλεπτα και να διατηρήσει τουλάχιστον μια τάση 1.2 volt ανά στοιχείο.
• Έλεγξε τη χωρητικότητα της μπαταρίας. Χωρητικότητα είναι η ικανότητα της πλήρως φορτισμένης μπαταρίας να αποδώσει μια συγκεκριμένη ποσότητα ηλεκτρισμού, μετρούμενο σε Ah (αμπερώρια) όταν εκφορτιστεί με ένα δεδομένο αριθμό (Amp, A) για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο (Hr).
• Έλεγξε την ονομαστική χωρητικότητα RC (Reserve Capacity Rating). Είναι ο αριθμός των λεπτών που μια νέα, πλήρως φορτισμένη μπαταρία, θα αποδώσει 25 ampere σε 26.7C και θα διατηρήσει την τάση των ακροδεκτών ίση ή υψηλότερη από 1.75 volt ανά στοιχείο. Αυτή η ικανότητα χαρακτηρίζει το χρόνο που η μπαταρία εξακολουθεί να τροφοδοτεί τον βασικό εξοπλισμό, εάν ο εναλλακτήρας ή η γεννήτρια του οχήματος δεν λειτουργεί.
Εκκίνηση με καλώδια: Διάβασε ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ!
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΔΕΝ «ΠΕΙΡΑΖΕΙΣ» ΤΙΠΟΤΑ ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ. ΔΕΝ «ΠΑΙΖΟΥΜΕ» ΠΟΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟ.
Η περίπτωση του να έχεις ξεχάσει τα φώτα του αυτοκινήτου αναμμένα, να φύγεις και όταν γυρίσεις η μπαταρία να έχει πέσει σε σημείο που δεν μπορείς να βάλεις μπροστά τον κινητήρα, έχει συμβεί σε όλους μας. Παρακάτω, ακολουθούν κάποιες σημαντικές συμβουλές, για το τι θα πρέπει να προσέξεις:
• Οι δύο μπαταρίες πρέπει να έχουν την ίδια τάση 6, 12 volts κλπ.
• Κατά την εκκίνηση με βοηθητική μπαταρία, να φοράς πάντοτε κατάλληλα προστατευτικά γυαλιά και ποτέ μην σκύβεις πάνω από την μπαταρία.
• Μην φορτίζεις με βοηθητική μπαταρία μια μπαταρία που έχει βλάβη. Έλεγξε και τις δύο μπαταρίες πριν συνδέσεις τα βοηθητικά καλώδια.
• Βεβαιώσου πως τα καπάκια εξαέρωσης είναι καλά κλεισμένα και επίπεδα.
• Βεβαιώσου πως τα οχήματα δεν εφάπτονται και πως και οι δύο διακόπτες ανάφλεξης είναι στη θέση "OFF".
• Απενεργοποίησε όλο τον ηλεκτρικό εξοπλισμό (ραδιόφωνο, ηλεκτρικές διατάξεις για την αφαίρεση των κρυστάλλων πάγου, υαλοκαθαριστήρες, φώτα κλπ.)
• Σύνδεσε το θετικό (+) βοηθητικό καλώδιο στο θετικό (+) ακροδέκτη της αποφορτισμένης μπαταρίας.
• Σύνδεσε το άλλο άκρο του θετικού (+) καλωδίου στο θετικό (+) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Σύνδεσε το αρνητικό (-) καλώδιο στον αρνητικό (-) ακροδέκτη της βοηθητικής μπαταρίας.
• Κάνε την τελική σύνδεση του αρνητικού (-) καλωδίου στο μπλοκ του κινητήρα του οχήματος που δεν ξεκινά, μακριά από την μπαταρία και από το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου.
• Βεβαιώσου πως πάνω στα καλώδια δεν υπάρχουν πτερύγια ανεμιστήρα, ιμάντες κλπ. από τους δύο κινητήρες.
• Εκκίνησε το όχημα και αποσύνδεσε τα καλώδια με την ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΣΕΙΡΑ από αυτή που ακολουθήθηκε όταν τα συνέδεσες.
Προσοχή: Αν δεν τηρηθεί αυστηρώς η αντίστροφη διαδικασία, κινδυνεύει να προκληθεί "αρκ" και να καούν κάποιες από τις ηλεκτρονικές μονάδες του οχήματος που έχει την εξασθενισμένη μπαταρία.