Όπως κάθε φίλτρο έτσι και το DPF πρέπει σε τακτά διαστήματα να καθαρίζεται, να αδειάζει εν προκειμένω, για να συνεχίσει να λειτουργεί. Αυτή η διαδικασία λέγεται αναγέννηση
Τακτικός καθαρισμός – Αναγέννηση
Όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel μετά το 2009 κατασκευάζονται σύμφωνα με την οδηγία Euro 5 της Ε.Ε και διαθέτουν απαραίτητα το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων της καύσης του diesel, το γνωστό DPF. Σημειώνεται όμως ότι υπάρχουν και αυτοκίνητα που είχαν φίλτρο σωματιδίων ήδη πριν την υποχρεωτική οδηγία. Όπως κάθε φίλτρο όμως, έτσι και το DPF πρέπει σε τακτά διαστήματα να καθαρίζεται, να αδειάζει εν προκειμένω, για να συνεχίσει να λειτουργεί. Αυτή η διαδικασία λέγεται αναγέννηση. Κατά τη διάρκεια της αναγέννησης καίγονται τα κατακρατηθέντα σωματίδια με πολύ υψηλή θερμοκρασία, αφήνοντας στο φίλτρο μια μικρή ποσότητα στάχτης.
Παθητική και ενεργητική αναγέννηση
Η παθητική αναγέννηση γίνεται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο σχετικά γρήγορα και αναπτύσσεται υψηλή θερμοκρασία στην εξάτμιση. Επειδή όμως τα αυτοκίνητα δεν ταξιδεύουν μόνο στις Εθνικές οδούς και μάλιστα γρήγορα, τα εργοστάσια έχουν προβλέψει να υπάρχει και ενεργή αναγέννηση του φίλτρου DPF από την ECU, η οποία αναλαμβάνει αυτόματα να κάνει τη διαδικασία αναγέννησης. Όταν το φίλτρο κατακρατήσει σωματίδια σε ποσοστό 45% της χωρητικότητάς του η ECU δίνει εντολή στα μπεκ να ψεκάσουν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση για να αρχίσει η αναγέννηση. Αν κατά την διαδικασία της ενεργής αναγέννησης το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ανάβει το προειδοποιητικό λαμπάκι στο ταμπλό το οποίο δείχνει ότι το φίλτρο είναι μερικώς μπλοκαρισμένο. Το συγκεκριμένο λαμπάκι σβήνει μετά από οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο για περίπου 10 λεπτά με ταχύτητα 70 χιλιομέτρων.
Είναι πιθανό κατά την διάρκεια της ενεργούς αναγέννησης να ξεκινήσουν το/τα βεντιλατέρ, να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα ή να απενεργοποιηθεί το σύστημα Start/Stop. Επίσης είναι πιθανό να αυξηθεί η κατανάλωση ή να μυρίσει άσχημα η εξάτμιση ακόμα και να αλλάξει ο ήχος της μηχανής.
Αν δεν πετύχει η αναγέννηση πηγαίνετε άμεσα σε κάποιο συνεργείο
Εάν η αναγέννηση δεν είναι επιτυχής κατά την διάρκεια μη επαρκούς οδήγησης μια ποσότητα πετρελαίου θα περάσει άκαυτο στο κάρτερ και θα ανακατευτεί με το λάδιμε αποτέλεσμα να ανέβει η στάθμη του λαδιού. Αυτό είναι σημάδι, ότι πρέπει να πάτε το αυτοκίνητο σας σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο.
Πολλοί κινητήρες με φίλτρα DPF έχουν αισθητήρα του δείκτη ιξώδους του λαδιού (όχι ποσότητας) , όμως είναι απαραίτητος ο έλεγχος της στάθμης του λαδιού για να μην περάσει το ανώτατο όριο. Τότε οι κινητήρες diesel συνεχίζουν να λειτουργούν χωρίς έλεγχο πια από το γκάζι (μαρσάρουν τέρμα μόνοι τους) χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να σβήσουν αν δεν εξαντληθεί το καύσιμο που βρίσκεται στο κάρτερ με το λάδι, με σύνηθες αποτέλεσμα την καταστροφή του κινητήρα. (σπάσιμο)
Αν αγνοήσετε το αναμμένο ενδεικτικό λαμπάκι του DPF και συνεχίσετε να οδηγείτε με σχετικά χαμηλή ταχύτητα και με Start/ Stop στην πόλη το φίλτρο θα συνεχίσει να γεμίζει και το λαμπάκι να είναι αναμμένο έως το 75% της χωρητικότητας του φίλτρου, τότε θα ανάψει και άλλο λαμπάκι και θα πρέπει άμεσα να πάτε συνεργείο για να πραγματοποιηθεί βεβιασμένη αναγέννηση.
Το καύσιμο που βελτιώνει τη λειτουργία του DPF και ο καθαρισμός του
Τα περισσότερα κοινά φίλτρα DPF είναι εφοδιασμένα με ολοκληρωμένο οξειδωτικό καταλυτικό μετατροπέα και τοποθετούνται πολύ κοντά στον κινητήρα όπου τα καυσαέρια είναι ακόμα πολύ θερμά, αυτό σημαίνει ότι η παθητική αναγέννηση γίνεται ευκολότερα και πιο επιτυχημένα.
Ορισμένοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διαφορετικό τύπο φίλτρο DPF και δέχονται ένα πρόσθετο καύσιμου με την ονομασία Eolys, το οποίο περιέχει οξείδια από Cerium ΙΙΙ που βοηθούν στην ανάφλεξη των σωματιδίων μέσα στο φίλτρο σε χαμηλότερες θερμοκρασίες καυσαερίων, με αποτέλεσμα οι αναγεννήσεις να είναι ευκολότερες και αποτελεσματικότερες.
Το φίλτρο dpf δύναται να αναγεννηθεί και να επανέλθει σχεδόν στην αρχική του κατάσταση. Υπάρχουν εταιρείες σήμερα, οι οποίες παραλαμβάνουν το φίλτρο, εντοπίζουν το πρόβλημα, το καθαρίζουν (εάν δεν υπάρχει κάποια βλάβη) και το παραδίδουν στον πελάτη.