Μπαταρία με αυτονομία - τούμπανο στο ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο. Δες πως.
2720 Επισκέψεις στο άρθρο
Πήρες ή σκέφτεσαι να πάρεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Τι πρέπει να ξέρεις για τις μπαταρίες ώστε να εξασφαλίσεις την μακροζωία τους; Είναι οι μπαταρίες τους όπως αυτή του κινητού σου; Τι λες;
Το πιο ακριβό στοιχείο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι οι μπαταρίες. Αυτές είναι ιόντων λιθίου και όπως και στα κινητά μας smartphone ο τρόπος φόρτισής τους επηρεάζει τη μακροζωία τους. Οι κατασκευαστές καλύπτουν με εγγύηση τις μπαταρίες των ηλεκτρικών τους οχημάτων συνήθως για 8 χρόνια ή για 160.000 χιλιόμετρα κάτι που σημαίνει πως αν η χωρητικότητα των στοιχείων τους έχει μειωθεί σε ποσοστό 30% επί της αρχικής τιμής τους, αντικαθίστανται. Συνήθως με τις μπαταριές αναμένονται 500 έως 1.000 κύκλοι φόρτισης, οι οποίοι αντιστοιχούν σε μια απόσταση από 50.000 έως 100.000 χιλιομέτρων με μέση αυτονομία 100 χιλιομέτρων ανά διαδικασία φόρτισης. Ωστόσο, η χωρητικότητα μειώνεται στο 70 με 80% με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με τον τύπο φόρτισης, τον αριθμό των κύκλων φόρτισης ή το στιλ οδήγησης, ενώ κατά μέσο όρο οι μπαταρίες ενός BEV αυτοκινήτου, χάνουν το 2,3% της χωρητικότητάς του κάθε έτος. Αυτό σημαίνει πως με τη σωστή φόρτιση στη σωστή στιγμή, μπορούμε να κερδίσουμε τα διπλά χρόνια ζωής για την μπαταρία του. Ας δούμε πως γίνεται αυτό.
Ο κύκλος λειτουργίας μιας μπαταρίας, είναι η διαδικασία κατά την οποία διεξάγεται μία πλήρης φόρτιση και εκφόρτιση σε συγκεκριμένο ποσοστό της χωρητικότητας και σε καθορισμένες συνθήκες. Όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό εκφόρτισης, τόσο λιγότεροι οι κύκλοι ζωής της μπαταρίας. Κάθε φορά λοιπόν που συνδέουμε την πρίζα στο αυτοκίνητο, ξεκινάμε έναν νέο κύκλο φόρτισης. Σκεφτείτε πως ένας κύκλος με βάθος εκφόρτισης 80%, ισοδυναμεί στην πράξη με δύο κύκλους με βάθος εκφόρτισης 40% ή με δέκα κύκλους με βάθος εκφόρτισης 8%. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο να κάνουμε μεγάλους και πλήρεις κύκλους παρά συχνούς, μικρούς κύκλους.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Tι σημαίνει «σωστή φόρτιση»
Ο πιο ασφαλής τρόπος για την φόρτιση της μπαταρίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μέσω wallbox ή ακόμα και από οικιακή πρίζα. Επειδή, ωστόσο, η δεύτερη περίπτωση απαιτεί πολλές ώρες, η χρήση wallbox κρίνεται η καλύτερη. Σε γενικές γραμμές ισχύει πως ένα επίπεδο φόρτισης από το 20 έως το 80% είναι το βέλτιστο για μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως ακριβώς και για τις κινητές φορητές συσκευές που χρησιμοποιούμε. O κανόνας λοιπόν είναι πως δεν αφήνω το αυτοκίνητο να αποφορτίσει πλήρως και δεν το φορτίζω αν έχω ποσοστό έως 80%. Εκτός από τη «ζημιά» που κάνει σε βάθος χρόνου στις μπαταρίες, είναι χαρακτηριστικό πως η φόρτιση απαιτεί δυσανάλογα περισσότερο χρόνο, τόσο για να φτάσει από το 0 στο 20%, όσο και από το 80 έως το 100%. Τα ακραία επίπεδα φόρτισης που προσφέρουν οι ταχυφορτιστές, μειώνουν τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας εξαιτίας των υπερβολικά υψηλών ή πολύ χαμηλών τάσεων εντός των κυψελών. Για το λόγο αυτό λοιπόν, καλό είναι να αποφεύγονται εκτός κι αν είναι αναγκαίο για την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού. Τέλος, άλλος ένας παράγοντας που επηρεάζει τη ζωή των μπαταριών και έχει γενικά αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι οι ακραίες θερμοκρασίες το καλοκαίρι ή το χειμώνα.
Η 1η φόρτιση
Όπως και τα σύγχρονα κινητά, έτσι και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν χρειάζονται καμία ιδιαίτερη διαδικασία για την πρώτη φόρτιση και φυσικά δεν χρειάζεται να τα φορτίζουμε για περισσότερες ώρες από όσες απαιτούνται. Όπως και στις άλλες, ωστόσο, φορτίσεις που θα κάνετε στη συνέχεια, δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε μπαλαντέζα και να προσέξετε να μην κάνει «σπείρωμα» το καλώδιο φόρτισής του γιατί έτσι δυσκολεύει τη φόρτιση και αναπτύσσονται μεγάλες θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να διακοπεί η φόρτιση.