Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορείς να τις λύσεις από μόνος σου, αλλά και κάποιες που θα σε αναγκάσουν να πας άμεσα στο συνεργείο. Δες λοιπόν τι πρέπει να κάνεις.
Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορείς να τις λύσεις από μόνος σου, αλλά και κάποιες που θα σε αναγκάσουν να πας άμεσα στο συνεργείο. Δες λοιπόν τι πρέπει να κάνεις σε κάθε περίπτωση.
Η αλήθεια είναι ότι κυρίως του θερινούς μήνες, που ο υδράργυρος «χτυπάει» κόκκινο, ο κινητήρας του αυτοκινήτου λειτουργεί σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες. Ωστόσο, το σύστημα ψύξης είναι αυτό που τον προστατεύει από την υπερθέρμανση. Το συγκεκριμένο, όμως, σύστημα λόγω των πολλών τμημάτων του, μπορεί να εμφανίσει δυσλειτουργίες. Οι αιτίες δυστυχώς είναι σχεδόν τόσες, όσα είναι και τα μέρη που το απαρτίζουν.
Τα πρώτα σημάδια της βλάβης
Αν δεν λειτουργεί σωστά το σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου σου θα το καταλάβεις από τον δείκτη θερμοκρασίας, ο οποίος θα δείχνει ανεβασμένη θερμοκρασία. Σε περίπτωση που έχεις αγνοήσει το δείκτη θερμοκρασίας, τότε οι καπνοί που θα βγαίνουν από το χώρο του κινητήρα θα «φωνάξουν» το πρόβλημα. Το πρόβλημα, βέβαια, δεν είναι η άνοδος του δείκτη ή οι καπνοί που βγαίνουν από τον κινητήρα. Όταν η θερμοκρασία ενός μηχανικού συνόλου υπερβεί τα επιτρεπτά όρια, τα μέταλλα του κινητήρα καταστρέφονται με αποτέλεσμα να κολλήσει ο κινητήρας και κατά πάσα πιθανότητα να απαιτείται η ολική επισκευή ή αντικατάστασή του.
Οι πρώτες σου κινήσεις
1.Αν ο δείκτης θερμοκρασίας λειτουργεί, την πρώτη ένδειξη για αύξηση της θερμοκρασίας θα τη λάβεις από τη βελόνα που πλησιάζει στο κόκκινο (μέγιστη θερμοκρασία). Σε κάποια αυτοκίνητα υπάρχει και λαμπάκι που προειδοποιεί για την άνοδο της θερμοκρασίας. Σε αυτή την περίπτωση, άνοιξε αμέσως το καλοριφέρ στη μέγιστη θερμοκρασία και γύρισε το διακόπτη του ανεμιστήρα στη μέγιστη ένδειξη. Αυτή η κίνηση θα εκτονώσει ένα μέρος της θερμότητας από τον κινητήρα.
2. Αν η θερμοκρασία δεν πέσει, σταμάτησε το αυτοκίνητο και σβήσε τον κινητήρα.
3. Σε ακραίες περιπτώσεις, το πρώτο σημάδι υπερθέρμανσης θα είναι ο καπνός που βγαίνει κάτω από το καπό. Σταμάτησε το όχημα, σβήσε τον κινητήρα όσο πιο γρήγορα μπορείς και μην ανοίξεις το καπό μέχρι να σταματήσει να βγαίνει καπνός.
4. Αν δεν υπάρχει καπνός, άνοιξε το καπό για να εκτονωθεί η θερμότητα και περίμενε ώστε ο κινητήρας να κρυώσει. Ένας κινητήρας που έχει υπερθερμανθεί χρειάζεται τουλάχιστον μισή ώρα για να επανέλθει στη φυσιολογική του θερμοκρασία.
5. Κοίταξε κάτω από το όχημα αν υπάρχει διαρροή ψυκτικού υγρού. Είναι εύκολο να το αντιληφθείς μιας και το χρώμα του ψυκτικού υγρού μπορεί να είναι πράσινο, κίτρινο ή και ροζ και θα «αχνίζει». Έπειτα, όταν ο κινητήρας έχει κρυώσει, έλεγξε τη στάθμη στο δοχείο του ψυκτικού υγρού. Αν δεν έχει διαρροή και καπνό, πιθανώς η στάθμη του να έχει υπερβεί τη μέγιστη ένδειξη καθώς το ζεστό ψυκτικό υγρό διογκώνεται.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Πριν ανοίξεις την τάπα άφησε να περάσει λίγη ώρα για να κρυώσει το ψυκτικό υγρό. Κατόπιν, με ένα πανί άνοιξε σιγά-σιγά την τάπα για να φύγει η πίεση καθώς και για να αποφύγεις το ρίσκο του εγκαύματος από τον ατμό και από το καυτό ψυκτικό υγρό.
Αν η στάθμη του δοχείου με το ψυκτικό υγρό είναι χαμηλή και δεν έχεις μαζί σου ψυκτικό υγρό, αναπλήρωσε -αναγκαστικά- με νερό. Αν το δοχείο δεν έχει καθόλου ψυκτικό υγρό και ο κινητήρας είναι ακόμα πολύ ζεστός, μην αναπληρώσεις με κρύο νερό γιατί υπάρχει περίπτωση να προκαλέσεις βλάβη στον κινητήρα.
6. Όταν ο κινητήρας έχει κρυώσει, έλεγξε τη στάθμη στο δοχείο του ψυκτικού υγρού. Αν δεν έχει διαρροή και καπνό, πιθανώς η στάθμη του να έχει υπερβεί τη μέγιστη ένδειξη καθώς το ζεστό ψυκτικό υγρό διογκώνεται.
Πότε η ζημιά «μαζεύεται» εύκολα
1.Είναι πολύ πιθανό η αύξηση της θερμοκρασίας να οφείλεται σε απώλεια νερού ή υγρού από το ψυγείο, το οποίο περνώντας από το σχετικό κλειστό κύκλωμα που είναι το σύστημα ψύξης, «κρυώνει» τον κινητήρα. Η λύση σε αυτή την περίπτωση είναι απλή. Συμπληρώνεις την απαραίτητη ποσότητα υγρού/νερού στο ψυγείο.
2. Πολύ συχνά συμβαίνει το ψυγείο να είναι φραγμένο με χαρτιά, φύλλα κ.α. Το πρόβλημα είναι άμεσα ορατό και το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να τα απομακρύνεις από την επιφάνεια του ψυγείου.
3. Στα αυτοκίνητα που η τρόμπα νερού παίρνει κίνηση από το λουρί αν αυτό είναι χαλαρό ή έχει κοπεί η τρόμπα νερού υπολειτουργεί ή δεν λειτουργεί καθόλου, με αποτέλεσμα το νερό να μην κινείται μέσα στο κύκλωμα. Σε αυτή την περίπτωση σφίγγεις το λουρί ή αν έχει κοπεί το αντικαθιστάς.
4. Είναι σύνηθες το φαινόμενο να έχει σπάσει το κολάρο του ψυγείου με αποτέλεσμα να υπάρξει απώλεια υγρών ψύξης και πίεσης στο κύκλωμα. Η αντικατάσταση του κολάρου γίνεται σχετικά απλά.
Πότε «φωνάζει» επειγόντως συνεργείο!
Αν και γενικά μπορεί να «πιάνουν» τα χέρια σου, το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του κινητήρα μπορεί να οφείλεται και σε λόγους, οι οποίοι για να λυθούν χρειάζονται έναν ειδικό. Σε μία τέτοια περίπτωση πρέπει να πας το αυτοκίνητο σου σε ένα συνεργείο. Ποιες είναι όμως αυτές οι περιπτώσεις;
- Πρόβλημα στην βαλβίδα θερμοκρασίας
Επειδή το βεντιλατέρ λαμβάνει σήμα από τη βαλβίδα θερμοκρασίας για να λειτουργήσει, εάν αυτή είναι χαλασμένη το βεντιλατέρ δε λειτουργεί, με αποτέλεσμα να μην ψύχεται το υγρό του κυκλώματος.
-Κόλλημα του θερμοστάτη
Μια συχνή αιτία που το σύστημα ψύξης δε λειτουργεί είναι να κολλήσει ο θερμοστάτης που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα τμήματα του συστήματος ψύξης, με συνέπεια να διακόπτεται η παροχή νερού στο ψυγείο και όλο το κύκλωμα. ¶μεσο σύμπτωμα αποτελεί η υπερθέρμανση του κινητήρα.
-Δεν λειτουργεί η τρόμπα νερού
Σε περίπτωση που η τρόμπα νερού δε λειτουργεί, το σύνηθες είναι να έχει «φαγωθεί» η φτερωτή, που συμβάλλει στο να κινηθεί το νερό στο κύκλωμα.
Το κόστος επισκευής μπορεί να φτάσει τα 1.500 ευρώ!
Το κόστος επισκευής ενός κινητήρα εξαρτάται από τον κατασκευαστή και τις τιμές που ορίζει για κάθε εξάρτημα του και επίσης από τη φύση της ζημιάς. Ενδεικτικά μπορεί να χρειαστεί να αλλάξεις φλάντζες, έμβολα ή και καπάκι. Σε μια τέτοια περίπτωση εκτός των ανταλλακτικών, θα πληρώσεις και αρκετά χρήματα στα «εργατικά», καθώς θα πρέπει να ανοιχθεί ο κινητήρας. Μια επισκευή που μπορεί να κοστίσει από 600 ευρώ μέχρι και 1.500 ευρώ πάντα κατά προσέγγιση.
Δοχείο με ψυκτικό υγρό, πυροσβεστήρας και ένα μεγάλο πανί πάντα στο αυτοκίνητο!
Καλό είναι, κυρίως τους θερμούς μήνες (και όχι μόνο) και ιδίως αν κινείσαι συνέχεια μέσα στην πόλη, για να μπορείς να αντιμετωπίσεις πιθανή υπερθέρμανση του κινητήρα, να έχεις μαζί σου: ένα δοχείο με ψυκτικό υγρό, νερό, ένα μεγάλο πανί και οπωσδήποτε -όπως προβλέπει και ο νόμος- έναν πυροσβεστήρα για να μπορέσεις να αντεπεξέλθεις στην ακραία περίπτωση που ο κινητήρας έχει πιάσει φωτιά. Επίσης μην ξεχνάς να ελέγχεις συχνά αν το ψυγείο έχει νερό.