Με τις απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας, πολλές μπαταρίες πέφτουν σε τάση. Δες πως με το "ματάκι", που έχουν κάποιες μπαταρίες, μπορείς να δεις αν είναι φορτισμένη ή ακόμα και χαλασμένη.
Πρόκειται φυσικά για ένα πυκνόμετρο, που στην ουσία μετρά την στάθμη οξέων της μπαταρίας και δέιχνει αν η μπαταρία του αυτοκινήτου είναι φορτισμένη, αφόρτιστη ή και χαλασμένη.
Η λειτουργία του «ματιού» βασίζεται στη βαρύτητα του θειικού οξέος ή του ηλεκτρολύτη μέσα στην μπαταρία. Όταν είναι φορτισμένη η μπαταρία, άρα έχει μεγάλο ποσότητα ηλεκτρολύτη το ματάκι θα πρέπει να εμφανίζεται πράσινο.
Δεν δείχνει πράσινο;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι εξαιτίας των οποίων ο πυκνωτής δεν εμφανίζει το πράσινο χρώμα. Μερικοί απ' αυτούς είναι οι εξής:
1. Αν η μπαταρία αφέθηκε στην κατάσταση αποφόρτισης για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι πιθανό να αχρηστεύτηκε. Έτσι το «ματάκι» δεν θα εμφανίσει πράσινο χρώμα, αλλά άσπρο, αφού ο ηλεκτρολύτης δεν έχει την κατάλληλη ποσότητα και βάρος. ¶λλωστε το ειδικό βάρος του ηλεκτρολύτη είναι η πιο ακριβής μέθοδος μέτρησης της κατάστασης φόρτισης.
2. Το οξύ στην μπαταρία είναι «στρωματοποιημένο», που σημαίνει ότι το βαρύτερο οξύ έχει βυθιστεί στο κάτω μέρος και το ελαφρύτερο νερό επιπλέει κοντά στην κορυφή. Αυτό συμβαίνει με τις μπαταρίες που έχουν καθίσει για μεγάλο χρονικό διάστημα στην κατάσταση εκφόρτισης. Κανονικά, η επαναφόρτιση θα προκαλέσει ανάδευση του ηλεκτρολύτη ώστε να γίνει το υγρό πιο ομοιογενές.
3.Μπορεί να υπάρχει ένα μικρό κομμάτι υλικού που εμποδίζει την πράσινη σφαίρα από το να επιπλέει. Το καλύτερο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να σπρώξετε απαλά την μπαταρία εμπρός και πίσω. Αυτό θα αναμίξει τον ηλεκτρολύτη και κατά πάσα πιθανότητα θα απελευθερώσει την πράσινη σφαίρα να επιπλεύσει "ΕΑΝ" το ειδικό βάρος του οξέος είναι αρκετά πυκνό.
Δεν λέει πάντα την αλήθεια
Πολλές φορές η ένδειξη του πυκνωτή είναι λανθασμένη και αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους.Συγκεκριμένα όταν φορτίζεται μια μπαταρία, η αλλαγή στην πυκνότητα του ηλεκτρολύτη γίνεται πιο καθυστερημένα από ότι στην πραγματική της κατάσταση. Με άλλα λόγια μπορεί μία μπαταρία να είναι πλήρως φορτισμένη, αλλά το «ματάκι», να δείχνει ακόμα μαύρο. Ωστόσο, το ματάκι, θα πρέπει να εμφανίζεται πράσινο μόλις η μπαταρία επανέλθει σε κατάσταση φόρτισης 100%.
Η πρώτη εταιρία κατασκευής μπαταριών, που εισήγαγε το "γυάλινο μάτι" ήταν η AC DELCO. Δείτε μία από τις διαφημίσεις της το 1980.