Για πολλούς, αν δεν «βλέπεις» τη ζημιά, δεν υπάρχει ζημιά. Όμως, ένα τροχαίο ατύχημα που έχει προκαλέσει σημαντική ζημιά στο αυτοκίνητο, εάν δεν ανακαλυφθεί και δεν αποκατασταθεί πλήρως και εγκαίρως, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην οδηγική συμπεριφορά του οχήματος και συνεπώς στην ασφάλεια του οδηγού, των επιβατών και των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου.
Μία σύγκρουση μπορεί να έχει προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά πέραν της εμφάνισης
Εάν έχετε εμπλακεί ποτέ σε μία σύγκρουση ή σε κάποιο τροχαίο ατύχημα, πιθανότητα θα γνωρίζετε ότι συνήθως προκαλούνται εμφανείς ζημιές στο εξωτερικό του οχήματος (εννοείται δε μιλάμε για τις περιπτώσεις ολικής καταστροφής). Ωστόσο όμως, η σύγκρουση μπορεί να έχει προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά πέραν της εμφάνισης, οι οποίες ως επί το πλείστον είναι κρυφές, μη ορατές στο γυμνό μάτι και εύκολα παραλειπόμενες τόσο από τους οδηγούς όσο και από τα συνεργεία.
Σε αυτό το άρθρο λοιπόν, θα σας παρουσιάσουμε μερικούς από τους πιο συνηθισμένους τύπους κρυφών ζημιών που εντοπίζονται μετά από ένα τροχαίο ατύχημα, ενώ σας συστήνουμε συμβουλές για τα επόμενα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε εάν βρεθείτε σε παρόμοια κατάσταση.
Είτε το πιστεύετε είτε όχι, οι οπίσθιες συγκρούσεις είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος τροχαίου ατυχήματος, καθώς αποτελούν περίπου το ένα τρίτο των συνολικών συγκρούσεων.
Συχνά, μετά από κάποιο άσχημο τρακάρισμα, ακούμε τη φράση πως το αυτοκίνητο «έχει πάρει πλαίσιο (ή σασί)». Τι εννοούμε όμως;
Το πλαίσιο είναι η κύρια δομή στήριξης του οχήματος. Μπορείτε να το παρομοιάσετε ως τον σκελετό του. Ως μια άλλη «ραχοκοκαλιά» λοιπόν, στηρίζει το αμάξωμα, τον κινητήρα, συγκρατεί τους τροχούς, την ανάρτηση κοκ. Για το λόγο αυτό, όταν ένα δομικό στοιχείο έχει υποστεί ζημιά, τότε αναφερόμαστε στις λεγόμενες «φθορές πλαισίου», οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά ακόμα και την ευθυγράμμιση των τροχών.
Η φθορά στο πλαίσιο είναι μία από αυτές τις «κρυφές ζημιές». Οι πλαστικοί προφυλακτήρες των αυτοκινήτων, παρέχουν προστασία απορροφώντας τις δυνάμεις κρούσης. Αν αυτές είναι πολύ μεγαλύτερες, το όχημα μπορεί να έχει υποστεί σοβαρές βλάβες στο πλαίσιο, που να μην είναι εύκολα αντιληπτές. Για το λόγο αυτό, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε ένα πιστοποιημένο εμπειρογνώμονα, ο οποίος έχει τις γνώσεις και την εμπειρία να ελέγξει και να αξιολογήσει σωστά το όχημα. Επιπλέον, θα είναι σε θέση να διαγνώσει τις πιθανές παρενέργειες της σύγκρουσης στο σασί, όπως η κακή ευθυγράμμιση ή το σωστό κλείσιμο των θυρών.
2. Βλάβη στο πορτμπαγκάζ
Είτε το πιστεύετε είτε όχι, οι οπίσθιες συγκρούσεις είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος τροχαίου ατυχήματος, καθώς αποτελούν περίπου το ένα τρίτο των συνολικών συγκρούσεων (κι ο πιο απλός τρόπος να τρακάρεις στο παρκάρισμα). Μία σύγκρουση στον πίσω προφυλακτήρα μπορεί να έχει προκαλέσει σημαντική ζημιά και στο πορτμπαγκάζ. Το είδος της και το μέγεθός της όμως, επηρεάζονται κατά πολύ από την γωνία και την ταχύτητα της σύγκρουσης.
Εδώ, οι «κρυφές ζημιές» περιλαμβάνουν:
Θέματα στην κλειδαριά και στο μηχανισμό της
Δυσκολία στο άνοιγμα του πορτμπαγκάζ
Προβλήματα με τη στεγανότητα και την υγρασία
Το πορτμπαγκάζ να ανοίγει απροσδόκητα
3. Θέματα ευθυγράμμισης των τροχών
Επειδή η ευθυγράμμιση δε γίνεται με «το μάτι», έτσι και τα τυχόν προβλήματα που μπορεί να υπάρχουν μετά από μία σύγκρουση είναι δύσκολα αντιληπτά. Ακόμα και ένα τροχαίο ατύχημα που φαίνεται μικρής σημασίας, μπορεί να έχει σοβαρά θέματα στην ευθυγράμμιση των τροχών. Αν παρατηρήσετε διαφορά στην αίσθηση και στο χειρισμό κατά τη διάρκεια οδήγησης του αυτοκινήτου σας μετά από ένατροχαίο, τότε είναι πιθανό να χρειάζεστε άμεσα ευθυγράμμιση τροχών.
Πως θα το καταλάβετε όμως; Αυτά είναι τα κοινά συμπτώματα:
Το όχημα «τραβάει» προς τη μία πλευρά
«Βαριά» αίσθηση στο τιμόνι
Περίεργες δονήσεις και θορύβους
Ελαστικά που «τσιρίζουν»
Χωρίς επισκευή, η κακή ευθυγράμμιση μπορεί να οδηγήσει σε άλλα σοβαρά προβλήματα με την πάροδο του χρόνου. Αφήνει τα ελαστικά, τα φρένα, την ανάρτηση και άλλα μέρη του οχήματός «εκτεθειμένα», γεγονός που τα κάνει να φθείρονται πολύ πιο γρήγορα από ό,τι θα γινόταν διαφορετικά. Το να αντιμετωπίσετε αμέσως τυχόν ζητήματα ευθυγράμμισης μετά από κάποιο ατύχημα, όχι μόνο είναι μια καλή απόφαση ασφαλείας αλλά πολλές φορές, θα σας εξοικονομήσει χρόνο και κόστος επισκευής ή αντικατάστασης άλλων εξαρτημάτων.
4. Βλάβη ηλεκτρικών συστημάτων
Ακόμη κι ένα μικρό τροχαίο ατύχημα χαμηλής πρόσκρουσης μπορεί να χαλαρώσει τα καλώδια που συνδέονται με τα πίσω φώτα, τους προβολείς και άλλα εξαρτήματα του αυτοκινήτου. Αυτό μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τα ηλεκτρικά συστήματα που είναι ζωτικής σημασίας για τη σωστή λειτουργία του οχήματος. Με την πάροδο του χρόνου, τα μικρά προβλήματα μπορεί να εξελιχθούν σε μεγάλα.
Για του λόγου το αληθές, οι χαλαρές συνδέσεις καλωδίων θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα πίσω φώτα φρένων, προκαλώντας ατύχημα σε κάποιο φρενάρισμα ή να προκαλέσουν διακοπές στη λειτουργία της μπαταρίας. Αυτές οι δυνητικά κρυφές βλάβες στα ηλεκτρικά συστήματα μπορεί να μην είναι ορατές, αλλά έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην ικανότητα του αυτοκινήτου σας να λειτουργεί σωστά και να σας οδηγήσει εκεί που πρέπει να πάτε με ασφάλεια.
5. Σκουριά
Οι μικρές ζημιές, αν δεν αντιμετωπιστούν εγκαίρως, θα οδηγήσουν σε ακόμα μεγαλύτερα και σοβαρότερα προβλήματα μακροπρόθεσμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι μικρές γρατζουνιές στο αμάξωμα που μπορούν να προκαλέσουν φθορά στο χρώμα, ενώ αργότερα το εκτεθειμένο γυμνό μέταλλο μπορεί να συσσωρεύσει σκουριά. Με τη σειρά της, η σκουριά κατατρώει το μέταλλο και εκτός από την αντιαισθητική εμφάνιση, έχει αρκετές πιθανότητες να αποδυναμώσει το αμάξωμα ή το πλαίσιο του αυτοκινήτου.