Πως αλλάζουν τα δεδομένα στο χρώμα του αυτοκινήτου. Η BASF εξηγεί
2167 Επισκέψεις στο άρθρο
Οι νέες συνθήκες στην αυτοκινητοβιομηχανία, φέρνουν αλλαγές και στο χρώμα του αυτοκινήτου.
Το 2021, η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετώπισε πρωτόγνωρες προκλήσεις. Υπήρξε σημαντική μείωση στα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το 2020 και το 2021 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το γεγονός αυτό απεικονίζεται ξεκάθαρα στην έκθεση BASF Color Report για το 2021, που αφορά στις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων. Κάποιες συγκεκριμένες χρωματικές αποχρώσεις αναδεικνύονται, ενώ κάποιες διαχρονικές επιλογές επηρεάστηκαν κάπως αρνητικά.
Τα αχρωματικά χρώματα – λευκό, μαύρο, γκρι και ασημί – εξακολουθούν να είναι τα δημοφιλέστερα. Διαθέτουν κλασική, διαχρονική ομορφιά και συνδέονται τόσο με το περιβάλλον όσο και με την υψηλή τεχνολογία. Καθώς όμως εμφανίζονται νέοι χρωματικοί τόποι, τα χρώματα αυτά αρχίζουν να χάνουν τη δημοφιλία τους.
Όπως προέβλεψαν οι σχεδιαστές της BASF πριν από χρόνια, το μπλε αρχίζει να κερδίζει έδαφος. Το ίδιο συμβαίνει και με το κόκκινο – που αρχίζει να κερδίζει μερίδιοαγοράς από τα αχρωματικά χρώματα σε πολλά μέρη του κόσμου. Αν και οι αριθμοί είναι μικρότεροι, το πράσινο και το μπεζ εξακολουθούν να εμφανίζονται στα δεδομένα, και τα χρώματα δεν είναι στις συνηθισμένες, αναμενόμενες αποχρώσεις.
Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA) – Μεγαλύτερη ποικιλία χρωμάτων και αποχρώσεων
Τα χρώματα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA) αποτελούν σήμερα πάνω από το 27% και εξακολουθούν να αυξάνονται – το υψηλότερο ποσοστό τα τελευταία είκοσι χρόνια.
Το μπλε αποτελεί τη δημοφιλέστερη χρωματική πρόταση. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν σχεδόν 180 αποχρώσεις του μπλε, από το γαλάζιο του ουρανού μέχρι το σκούρο μπλε της νύχτας, που είναι ελκυστικές φρέσκιες και νεανικές, ενώ εμφανίζονται σε όλους τους τύπους αμαξώματος και σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων. Το κόκκινο βρίσκεται στη δεύτερη θέση, μακριά από το μπλε, και ακολουθεί ένας μικρός αριθμός αποχρώσεων του πράσινου.
Όσον αφορά στις αχρωματικές επιλογές, το λευκό συνεχίζει να είναι το δημοφιλέστερο, αλλά το γκρι κερδίζει έδαφος. Στο γκρι υπάρχουν αρκετές επιλογές, με διαφορετικά εφέ και συστάσεις που ενισχύουν την παρουσία του. Η γκάμα των 160 αποχρώσεων του γκρι κυμαίνεται από κομψά, σκούρα και αστραφτερά χρώματα μέχρι ανοιχτά και σπορτίφ χρώματα.
«Τα χρώματα που σχεδιάζονται για την Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική χρησιμοποιούν οικείες χρωματικές θέσεις, αλλά τις μεταβάλλουν με τη βοήθεια νέων εφέ, ανεπαίσθητων χρωματικών διαβαθμίσεων, ή μιας συγκεκριμένης αστραφτερής εμφάνισης. Κάνουν τα χρωματικά να ξεχωρίζουν ως τολμηρές εκφράσεις μοναδικότητας και σπορτίφ πνεύματος, κερδίζοντας κάθε χρόνο περισσότερη δημοφιλία», ανέφερε ο Mark Gutjahr, επικεφαλής χρωματικού σχεδιασμού αυτοκινήτων σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική.
Ασία-Ωκεανία – Πρωτοπόροι στην παγκόσμια ποικιλία χρωμάτων
Αν και το λευκό εξακολουθεί να είναι το αγαπημένο χρώμα σε Ασία και Ωκεανία, η δημοφιλία του άρχισε να υποχωρεί. Το μαύρο και το γκρι συνεχίζουν να βελτιώνονται, διατηρώντας την αυξητική τάση της τελευταίας τετραετίας, που αλλάζει την παρουσία λευκών οχημάτων στους δρόμους. Ένα ποσοστό 79% των νέων αυτοκινήτων που παρήχθησαν σε Ασία και Ωκεανία βάφτηκαν αχρωματικά το 2021.
Η δημοφιλία των χρωματικών προτάσεων είναι σταθερή, ενώ κάποιοι συγκεκριμένοι χρωματικοί χώροι είναι λίγο περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλείς. Το μπλε – η νούμερο ένα χρωματική πρόταση – αυξάνεται, αντικατοπτρίζοντας έτσι παγκόσμια δεδομένα από άλλες περιοχές. Πήρε ένα μερίδιο του κόκκινου, το οποίο μειώθηκε. Το καφέ και το χρυσαφί εμφανίζονται σε ικανοποιητικούς αριθμούς, ενώ τα μπεζ, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο και βιολετί βρίσκονται περίπου στο 1% το καθένα.
«Η περιοχή Ασίας-Ωκεανίας έχει τον μεγαλύτερο όγκο παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο, με τη μεγαλύτερη γκάμα χρωμάτων σε σύγκριση με άλλες περιοχές», δήλωσε η Chiharu Matsuhara, επικεφαλής σχεδιασμού αυτοκινήτων σε Ασία-Ωκεανία. «Μαζί με την έκρηξη του μπλε, η οικογένεια των πράσινων χρωμάτων διευρύνεται. Από το τυρκουάζ στο χακί και στο λαδί, αυτά δεν είναι τα συνηθισμένα πράσινα, ιδιαίτερα για τα οχήματα SUV».
Βόρεια Αμερική – Οι χρωματικές προτιμήσεις αλλάζουν ταχύτατα σε ολόκληρη την Αμερική
Το μπλε φαίνεται να ξεπερνιέται τη Βόρεια Αμερική. Το μερίδιό του παρουσίασε μείωση κατά 4%, σε σύγκριση με πέρσι, φτάνοντας στα επίπεδα του 2017.
Οι αχρωματικές επιλογές,συμπεριλαμβανομένου του λευκού, παρουσίασαν απότομη άνοδοστη Βόρεια Αμερική ενώ μειώθηκαν σε παγκόσμια κλίμακα, κάτι που δεν συνέβη με το ασημί και το γκρι, που βρίσκονται χαμηλά στις επιλογές. Μεταξύ των χρωματικών επιλογών, το κόκκινο είχε αύξηση της τάξης του 1%. Το κόκκινο και το μπλε αποτελούν σήμερα τις δημοφιλέστερες χρωματικές επιλογές.
Οι ελλείψεις πρώτων υλών το 2021 ανάγκασαν τους αυτοκινητοβιομήχανους να προχωρήσουν σε δύσκολες επιλογές κατά τη διανομή των λιγοστών πόρων. Αυτό μάλλον ευνόησε τις μεγαλύτερες και δημοφιλέστερες πλατφόρμες κατά τη διάρκεια της ύφεσης.
«Η Βόρεια Αμερική φαίνεται πως αλλάζει κατεύθυνση γρηγορότερα. Με υψηλή ζήτηση για αγορά αυτοκινήτων και περιορισμένη προσφορά, οι αγοραστές ίσως στραφούν προς πιο ρεαλιστικές και λιγότερες συναισθηματικές επιλογές. Οι καταναλωτές στράφηκαν ταχύτατα προς πιο οικείες αποχρώσεις του αχρωματικού χώρου, τόνισε ο Paul Czornij, επικεφαλής σχεδιασμού αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Αμερική
Νότια Αμερική – Ακολουθώντας την παγκόσμια τάση
Καταγράφηκε αύξηση στη ζήτηση για το μπλε χρώμα. Στη Νότια Αμερική το μπλε αυξήθηκε κατά 3% το 2021, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς από το κόκκινο. Ενώ οι αγοραστές αυτοκινήτων σε αυτήν την περιοχή τείνουν να είναι συντηρητικοί, κάποιες νέες αποχρώσεις αρχίζουν να προσελκύουν τους αγοραστές.
Οι σχεδιαστές αυτοκινήτων συχνά βλέπουν 3-4 χρόνια μπροστά όταν αναπτύσσουν χρωματικές προτάσεις. Τελικά, η αγορά εξελίχθηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις και η Νότια Αμερική δείχνει να υιοθετεί τις νέες χρωματικές επιλογές με αργότερους ρυθμούς από τον υπόλοιπο κόσμο.
«Με μια τόσο μεγάλη αύξηση, το μπλε πλέον καθιερώνεται στη Νότια Αμερική. Από το γαλάζιο του ουρανού μέχρι το σκούρο μπλε, ολοένα και περισσότεροι αγοραστές αυτοκινήτων επιλέγουν αυτή τη χρωματική παλέτα. Χρησιμοποιούμε κάποια όμορφα εφέ και χρωστικές, ιδιαίτερα μεταλλικές, που εξελίσσουν αυτόν τον σημαντικό χώρο σχεδιασμού», είπε ο Marcos Fernandes, διευθυντής της BASF Coatings στη Νότια Αμερική.
Η Έκθεση BASF Color Report για το 2021, που αφορά στις εργοστασιακές βαφές αυτοκινήτων αποτελεί μια ανάλυση δεδομένων από το τμήμα Coatings της BASF, που βασίζεται στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων και την εφαρμογή βαφών σε ελαφρά οχήματα το 2021.