Η βελτίωση ενός αυτοκινήτου μπορεί να πραγματοποιηθεί με πολλές διαφορετικές εκφάνσεις και τρόπους αλλά σίγουρα αυτό που προκύπτει ως τελικό αποτέλεσμα είναι κάτι καλύτερο από αυτό που είχατε πριν.
Καλύτερο μπορεί να σημαίνει γρηγορότερο, ταχύτερο ακόμα και πιο καλοστημένο… Βέβαια η βελτίωση θα επιφέρει και αλλαγές στην συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο δρόμο, οι οποίες θα πρέπει να προσεχθούν γιατί πάνω απ¶ όλα είναι η ασφάλειά σας.
Turbo ή Intercooler;
Το intercooler, είναι ζωτικής σημασίας εξάρτημα για τα βελτιωμένα turbo αυτοκίνητα, μιας και ψύχει τον αέρα πριν πάει στην εισαγωγή, συμβάλλοντας έτσι στην καλύτερη απόδοση του βελτιωμένου κινητήρα σας. Ως γνωστόν, όταν ο αέρας συμπιέζεται στον συμπιεστή, αυξάνεται η θερμοκρασία του.
Όταν λοιπόν ο αέρας θερμαίνεται, μειώνεται η πυκνότητά του και εν συνεχεία αυξάνεται ο όγκος του, κάτι που δεν συνεισφέρει στην καλή απόδοση του κινητήρα. Αυτό λοιπόν που απαιτείται, είναι ο αέρας πριν καταλήξει στην εισαγωγή του κινητήρα να έχει χαμηλή θερμοκρασία για να επιτυγχάνεται η καλύτερη καύση του μίγματος και κατά συνέπεια η απόδοση του κινητήρα.
Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται η τοποθέτηση ενός intercooler, το οποίο έχει πανομοιότυπη με αυτή του κεντρικού ψυγείου του κινητήρα. Σκοπός του είναι να παίρνει το ζεστό αέρα που προέρχεται από τον υπερτροφοδότη και να μειώνει τη θερμοκρασία του πριν φτάσει στην εισαγωγή του κινητήρα.
Το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό σας όταν ακούτε τη λέξη βελτίωση είναι το τούρμπο. Πλέον το τούρμπο έχει εξελιχθεί τρομερά, όπου ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα έρχονται υπερτροφοδοτούμενα από το εργοστάσιο. Τι είναι όμως το τούρμπο;
Οι τουρμπίνες ή συμπιεστές εξάτμισης, είναι συσκευές υπερτροφοδότησης αέρα. Τροφοδοτούν τον κινητήρα με συμπιεσμένο αέρα, αντί να τον αφήνουν να λειτουργεί με τον αέρα σε ατμοσφαιρική πίεση, κάτι που επιτρέπει στον κινητήρα να αυξήσει πολύ την απόδοσή του.
Μια τουρμπίνα καταφέρνει να συμπιέζει τον αέρα χρησιμοποιώντας μια φτερωτή συμπίεσης αέρα, που περιστρέφεται γρήγορα – κάποιες φορές με πάνω από 100.000 σ.α.λ. Η φτερωτή συμπίεσης παίρνει κίνηση από την ροή καυσαερίων που περιστρέφει μια δεύτερη φτερωτή, που είναι συνδεδεμένη με τον συμπιεστή μέσω ενός σταθερού άξονα.
Βάλτε ένα καλό φίλτρο αέρα
Η εισαγωγή του κινητήρα μας αποτελεί βασικό στοιχείο για την εύρυθμη λειτουργία του. Η οποιαδήποτε βελτίωση επί του συγκεκριμένου μέρους απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να πετύχουμε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Η αλλαγή του εργοστασιακού φίλτρου αέρα, είναι η πρώτη βελτιωτική κίνηση που μπορεί να κάνει κάποιος στο αυτοκίνητο του και μάλιστα με λογικό κόστος. Στις περισσότερες των περιπτώσεων συνδυάζεται με το δίπτυχο «πρόγραμμα - εξάτμιση» με σκοπό να ενισχυθεί ελαφρώς η απόδοση του κινητήρα.
Στην περίπτωση μας τώρα, τα φίλτρα είναι οι …αφανείς ήρωες για τον κινητήρα, μιας και εκτελούν μια σημαντική λειτουργία: φιλτράρουν οτιδήποτε ανεπιθύμητο ώστε να μην περάσει μέσα στο θάλαμο καύσης. Έτσι, ένα πιο «ελεύθερο» φίλτρο προσφέρει στον κινητήρα μεγαλύτερες ποσότητες αέρα, άρα και περισσότερο οξυγόνο έχοντας, υπό κάποιες συνθήκες, καλύτερη καύση που ισούται με μεγαλύτερη απόδοση.
Ο βελτιωμένος κινητήρας θέλει και βελτιωμένα φρένα
Σε μοντέλα με κινητήρες turbo ακόμα και μία βελτίωση 1ου σταδίου αυξάνει την ιπποδύναμη του κινητήρα το λιγότερο κατά 25% με αποτέλεσμα τα εργοστασιακά φρένα να είναι αδύναμα να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα, διότι τα εργοστάσια αυτοκινήτων υπολογίζουν την αποτελεσματικότητα των εργοστασιακών φρένων, ανάλογα με την ιπποδύναμη και το βάρος του κάθε μοντέλου. Στην περίπτωση αυτή επιλέγουμε την τοποθέτηση ενός ολοκληρωμένου κιτ φρένων το οποίο αποτελείται από πολύ-πίστονες δαγκάνες (6-10 έμβολα), ειδικούς δίσκους φρένων πολύ μεγαλύτερης διαμέτρου και ανάλογα τακάκια με μεγάλη επιφάνεια και υψηλό συντελεστή θερμοκρασίας τριβής. Το αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής είναι εντυπωσιακό καθώς η αίσθηση του φρεναρίσματος αλλάζει τελείως και η κλασική μέτρηση απόδοσης φρένων(μετρά την απόσταση που θα διανύσει το αυτοκίνητο εάν φρενάρει με 100 χλμ./ώρα) μειώνεται τουλάχιστον κατά 15%.
Προγραμματίστε ξανά τον εγκέφαλο
Ο προγραμματισμός εγκεφάλου είναι η δημοφιλέστερη λύση ανάμεσα σε αυτούς που έχουν εργοστασιακό τούρμπο αυτοκίνητο, για τη βελτίωση της απόδοσής του. Κάθε αυτοκίνητο έχει εργοστασιακό set up εγκεφάλου, έτσι ώστε όλες οι παράμετροι να ελέγχονται και να ρυθμίζονται αυτόματα, ώστε να αποδίδει τα μέγιστα και να εξασφαλιστεί η σωστή καύση του.
Αν εμείς έχουμε προχωρήσει στη βελτίωση των περιφερειακών του (π.χ. φίλτρο και εξάτμιση), ο εγκέφαλος δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την αύξηση του αέρα εισαγωγής, παρέχοντάς του και το ανάλογο καύσιμο, αφού ο λόγος αέρα-καυσίμου έχει αλλάξει. Έτσι, εκτός του ότι το αυτοκίνητο δε θα αποδίδει τα αναμενόμενα (μπορεί και να χάσει σε απόδοση), ενδέχεται να παρουσιάσει και πρόβλημα προανάφλεξης (φτωχό μείγμα). Χρειάζεται, δηλαδή, να αλλάξει το πρόγραμμα του κινητήρα.