Πανάκριβα τα καύσιμα στην ελληνική αγορά, με το κόστος να εκτοξεύεται λόγω της αυξημένης φορολογίας. Μεγάλη η διαφορά με τις γειτονικές μας χώρες.
Πανάκριβα τα καύσιμα στη χώρα μας
Η επίσκεψη στα πρατήρια υγρών καυσίμων είναι κάτι που τρομάζει ολοένα και περισσότερους Έλληνες, που βλέπουν τις τιμές να επιδίδονται σε ράλλυ ανόδου και μάλιστα χωρίς σταματημό. Αυτό άλλωστε δείχνουν και τα στοιχεία από την Πανευρωπαϊκό παρατηρητήριο τιμών καυσίμου.
2η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, μετά την Ισλανδία
Η χώρα μας κατέχει την 2η θέση μεταξύ των 42 χωρών της Ευρώπης στην τιμή της βενζίνης και την 9η θέση στο diesel. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων η αμόλυβδη φτάνει κατά μέσο όρο τα 1,11 ευρώ και το diesel στα 2,05 ευρώ ανά λίτρο. Χαρακτηριστικά η μοναδική χώρα της οποίας οι πολίτες πληρώνουν πιο ακριβή βενζίνη είναι η Ισλανδία, με μέση τιμή 2,30 ευρώ. Στην Ισλανδία θα συναντήσουμε και το πιο ακριβό diesel με κόστος ανά λίτρο στα 2,34 ευρώ.
Πιο ακριβή από Φιλανδία και Ελβετία, που έχουν πολλαπλάσιο εισόδημα
Το πιο εξοργιστικό είναι πως πληρώνουμε πιο ακριβά καύσιμα και από χώρες που οι πολίτες έχουν πολλαπλάσιο εισόδημα από το ελληνικό. Ξέρετε πόσο πληρώνουν στην Ελβετία το λίτρο της 95άρας; 2,02 ευρώ. Το ίδιο ισχύει και με τους Φιλανδούς που πληρώνουν 2,04 ευρώ… Δε λέμε καν για τους κατοίκους του Λουξεμβούργου της πιο πλούσια χώρας εντός Ε.Ε. που πληρώνουν 1,59 ευρώ!
Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει και με τις γειτονικές μας χώρες. Η Βουλγαρία, η μοναδική χώρα εντός ευρωζώνης με μικρότερο κατά κεφαλήν εισόδημα συγκριτικά με αυτό της Ελλάδος, έχει μέση τιμή βενζίνης 1,43 ευρώ και 1,70 το ντίζελ. Όσον αφορά στη χώρα με τις χαμηλότερες τιμές στα καύσιμα, αυτή είναι η Ρωσία -η οποία βέβαια είναι και παραγωγός χώρα- όπου η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι στα 0,85 ευρώ και του diesel στα 0,91 ευρώ.
Πάνω από 50% συνολικά οι φόροι
Η υψηλή τιμή της Ελλάδος δεν επηρεάζεται μόνο από τις διεθνείς εξελίξεις και τάσεις της αγοράς. Βλέπετε η υψηλή φορολογία στα καύσιμα απογειώνει την τιμή και εξουθενώνει οικονομικά τους Έλληνες οδηγούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου σχεδόν το 55% της τιμής είναι φόροι, με τη χώρα μας να έχει από τους ψηλότερους Ε.Φ.Κ. στην Ευρώπη. Παράλληλα μη ξεχνάμε και το περιθώριο κέρδους των πετρελαϊκών εταιρειών και των πρατηριούχων, τα οποία προστίθενται για να καταλήξουμε στην τιμή της αντλίας.
Σε αυτό το ποσό έρχεται να προστεθεί και το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και πρατηριούχων και καταλήγουμε στη τιμή της αντλίας. Πολύ απλά, αυτό σημαίνει πως στα 20 ευρώ που πληρώνουμε για βενζίνη, πάνω από τα 10 ευρώ (για την ακρίβεια 10,56 ευρώ) είναι φόροι.
Καύσιμα: Θησαυρός ο άνθρακας
2η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη, μετά την Ισλανδία
Πιο ακριβή από Φιλανδία και Ελβετία, που έχουν τριπλάσιο εισόδημα
2,11 ευρώ η Ελλάδα, 1,43 στη Βουλγαρία, 0,85 στη Ρωσία
Πάνω από 50% συνολικά οι φόροι
Τελικά τα κονομάει το κράτος, οι εταιρείες ή όλοι μαζί;