Μεγάλο πλεονέκτημα η οριστική απουσία του turbo lag, αλλά το «τσιμπημένο» κόστος και ο ανταγωνισμός από τους ηλεκτρονικούς συμπιεστές αποτελούν τα μεγαλύτερα «αγκάθια».
Turbo σε κάθε κύλινδρο
Στην αρχή είχαμε ένα turbo για όλους τους κυλίνδρους, πριν από μερικά χρόνια είδαμε μεγάλους κινητήρες να εξοπλίζονται με δύο turbo, όπως για παράδειγμα τους V8 twin-turbo, στους οποίους το κάθε σύστημα υπερπλήρωσης αναλάμβανε την υπερτροφοδότηση των τεσσάρων από τους συνολικά οκτώ κυλίνδρους. Ποια είναι λοιπόν η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων; Ενδεχομένως η ιδέα του πρώην μηχανικού της Ford, Jim Clarke, ο οποίος οραματίζεται τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στον οποίο θα υπάρχει ένα μικρό turbo για κάθε κύλινδρο. Η λειτουργία του δε διαφέρει ως προς τους συμβατικούς κινητήρες μόνο λόγω του συστήματος υπερπλήρωσης, στο οποίο ο κάθε στροβιλοσυμπιεστής επικοινωνεί με την εισαγωγή και την εξαγωγή ενός αποκλειστικά κυλίνδρου. Λίγο πριν τις βαλβίδες εισαγωγής υπάρχουν δύο πεταλούδες γκαζιού, ώστε στις χαμηλές στροφές να ανοίγει μόνο η μία. Πρόκειται για μία πατέντα που ακούγεται πολύ ενδιαφέρουσα, έχει πολλά πλεονεκτήματα, αλλά και σοβαρά μειονεκτήματα που μπορούν να σταθούν εμπόδια για τη μαζική παραγωγή τέτοιου είδους κινητήρων, ειδικά σήμερα, που το ηλεκτρικό turbo έχει ήδη αποδείξει ότι είναι πολύ σκληρός «αντίπαλος».
Τέλος το turbo lag και η βελτιωμένη ισχύ
Η πρόταση του κατόχου της συγκεκριμένης ευρεσιτεχνίας έχει κερδίσει ήδη τις εντυπώσεις, αλλά ας δούμε αναλυτικά τα οφέλη του σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το πρώτο και βασικότερο θετικό στοιχείο σχετίζεται το βάρους της κάθε φτερωτής, που ασφαλώς θα είναι μειωμένο σε σχέση με τους σημερινούς στροβιλοσυμπιεστές. Κάτι τέτοιο μεταφράζεται σε μείωση της αδράνειας και κατ΄ επέκταση σε απουσία υστέρησης απόκρισης (turbo lag).
Επίσης, το μικρό μέγεθος των υπερσυμπιεστών δίνει τη δυνατότητα της τοποθέτησης τους πολύ κοντά στις βαλβίδες εξαγωγής, αυξάνοντας την ενέργεια που μεταφέρεται στη φτερωτή από τα καυσαέρια. Όπως ήδη αναφέραμε, όμως, άλλη μία καινοτομία που βελτιώνει ακόμα περισσότερο την απόκριση του κινητήρα είναι η τοποθέτηση δύο πεταλούδων γκαζιού σε κάθε κύλινδρο.
Κάτι τέτοιο οδηγεί στη μείωση του όγκου ανάμεσα σε πεταλούδα και βαλβίδα εισαγωγής, με αποτέλεσμα να δίνει τη δυνατότητα διατήρησης της ταχύτητας ροής του εισερχόμενου αέρα σε υψηλά επίπεδα ακόμα και όταν το φορτίο είναι χαμηλό.
Τσουχτερή η τιμή
Όσο καινοτόμα και έξυπνη να είναι μία νέα ιδέα, αν δεν είναι πιο συμφέρουσα από αυτήν που ήδη υπάρχει, δεν πρόκειται να περάσει το «κατώφλι» της γραμμής παραγωγής. Ίσως αυτό να είναι και το μεγαλύτερο εμπόδιο για τους κινητήρες με ένα σύστημα υπερπλήρωσης σε κάθε κύλινδρο. Για παράδειγμα, το κόστος τοποθέτησης τεσσάρων turbo και οχτώ πεταλούδων γκαζιού σε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα θα είχε αντίκτυπο και στο κόστος παραγωγής.
Επίσης, η πολυπλοκότητα αυτού του συστήματος ενδεχομένως να έπληττε και την αξιοπιστία του, ενώ εμπόδια μπορεί να δημιουργηθούν λόγω της αύξησης του όγκου και των υψηλών θερμοκρασιών που θα αναπτύσσονται.
Οι ηλεκτρονικοί συμπιεστές κερδίζουν στον ανταγωνισμό
H ιδέα του πρώην μηχανικού της Ford θα μπορούσε να εφαρμοστεί κατά κύριο λόγο σε κινητήρες λίγων κυλίνδρων και χαμηλού κυβισμού, με κύριο στόχο την εξάλειψη του turbo lag και τη βελτίωση της ισχύος όταν τα καυσαέρια δεν έχουν την απαιτούμενη κινητική ενέργεια. Σε αυτή την περίπτωση όμως, το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι οι νέοι ηλεκτρικοί συμπιεστές, που κέρδισαν κατευθείαν την εμπιστοσύνη των αυτοκινητοβιομηχανιών βελτιώνοντας δραματικά την απόκριση του κινητήρα. Το αν θα εφαρμοστεί η συγκεκριμένη τεχνολογία ή αν στο μέλλον θα τη θυμόμαστε απλά ως μία ενδιαφέρουσα ιδέα, θα φανεί στην πράξη!