Κέρδισε καλύτερη απόδοση, μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, καθώς και περιττά έξοδα σε περίπτωση σοβαρής βλάβης με σωστή συντήρηση του κλιματισμού. Δείτε τώρα όλα όσα πρέπει να κάνετε για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο.
Τέλος εποχής… για τον κρύο χειμώνα και έναρξη της αντίστροφης μέτρησης, με τις επικείμενες αυξήσεις της θερμοκρασίας, που πάντα ταλαιπωρούν τους Έλληνες οδηγούς.
Δε χρειάζεται βέβαια να αναφερθεί πως, η οδήγηση, κάτω από συνθήκες έντονης ζέστης, εκτός από ενοχλητική, μπορεί να αποδειχθεί και επικίνδυνη, καθώς «αμβλύνει» τα αντανακλαστικά του οδηγού.
Βέβαια, η ύπαρξη απλώς του κλιματιστικού δεν εξασφαλίζει την καλυτέρευση των συνθηκών οδήγησης, απαιτείται η αποδοτική λειτουργία του και για αυτό βασική προϋπόθεση αποτελεί η σωστή συντήρησή του.
Αλλωστε ένα κακοσυντηρημένο κλιματιστικό είναι επιβλαβές και για την υγεία μας, ενώ σίγουρα θα προξενήσει και περαιτέρω φθορές στο σύστημα κλιματισμού.
Πώς λειτουργεί το σύστημα κλιματισμού
Ένα βασικό στοιχείο που αγνοούν οι περισσότεροι είναι πως ο κλιματισμός δεν ψύχει ένα χώρο, αλλά αφαιρεί τη θερμότητά του.
Το κύκλωμα κλιματισμού αποτελείται από τον συμπιεστή, ο οποίος κατά κανόνα λαμβάνει κίνηση από τον ιμάντα του κινητήρα και ρόλος του είναι να διοχετεύει το ψυκτικό μέσο (φρέον) στο σύστημα.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται εξωτερικά ελεγχόμενοι συμπιεστές, οι οποίοι λιπαίνονται και σε περίπτωση έλλειψης ή διαρροής λαδιού, μπορεί να προκληθεί βλάβη.
Από τον συμπιεστή το φρέον φτάνει στον συμπυκνωτή με μεγαλύτερη θερμοκρασία από ότι ο αέρας. Εκεί το φρέον ψύχεται και υγροποιείται στους -15 βαθμούς και έπειτα φιλτράρεται ώστε να αποβληθεί η υγρασία, καθώς και ξένα σωματίδια, από τον ξηραντήρα του φίλτρου. Αυτός πρέπει να αλλάζεται μετά από κάθε άνοιγμα του συστήματος ή κάθε δύο χρόνια. Εν συνεχεία το φρέον κατευθύνεται προς τον εξατμιστή, ο οποίος βρίσκεται πίσω από το ταμπλό.
Στον εξατμιστή μια ειδική βαλβίδα, η βαλβίδα εκτόνωσης ρυθμίζει την ροή του ψυκτικού για βέλτιστη απόδοση ψύξης, το οποίο και το ψεκάζει στον εξατμιστή. Έπειτα ο εξατμιστής αναλαμβάνει να μετατρέψει εκ νέου το φρέον από υγρή σε αέρια μορφή, το οποίο επιτυγχάνεται μέσω της μείωσης της πίεσης του υγρού. Το αέριο πλέον με θερμοκρασία -5 βαθμών, απορροφώντας τη θερμοκρασία και την υγρασία του εσωτερικού χώρου, ενώ παράλληλα ένας θερμοστάτης ελέγχει ότι η θερμοκρασία του φρέον παραμένει διαρκώς στους -5 βαθμούς.
Συντήρηση για υγεία, οικονομία και απόδοση
Τα συστήματα κλιματισμού αυτοκινήτου εφοδιάζονται με ειδικά φίλτρα, τα οποία βρίσκονται στο τμήμα της εισαγωγής του αέρα και ως βασικό στόχο έχουν να απαγορεύουν την εισχώρηση γύρης, σκόνης και άλλων ουσιών μέσα στην καμπίνα του οχήματος.
Επίσης σε συνεργασία με τα φίλτρα καμπίνας ενεργού άνθρακα προστατεύουν από τις πλέον καταστροφικές ουσίες, όπως επικίνδυνα αέρια (κάδμιο, βανάδιο, μόλυβδο, βενζίνη), καθώς και άσχημες οσμές καυσαερίων.
Βέβαια με τον καιρό στα φίλτρα, αλλά και στους αγωγούς, δημιουργούνται συνθήκες για την ανάπτυξη βακτηρίων, μικροοργανισμών και μυκήτων, οι οποίοι ευθύνονται για πιθανές δυσάρεστες οσμές, ενώ μπορούν να προκαλέσουν πονοκεφάλους ή ακόμα και προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου.
Σε περίπτωση που το φίλτρο δεν αντικατασταθεί ο αέρας δυσκολεύεται να περάσει μέσα από το μπλοκαρισμένο από τους ρύπους φίλτρο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται το σύστημα με τη λειτουργία του, προκαλώντας του κάποια βλάβη, ενώ επίσης θα αυξηθεί παράλληλα και η κατανάλωση του κινητήρα.
Παράλληλα αν κάποιος σωλήνας του συστήματος έχει κοπεί, θα χυθεί το ψυκτικό μέσον, μαζί με το λιπαντικό που διαθέτει, στο περιβάλλον, με συνέπεια ο κομπρέσσορας του κλιματισμού να μη λιπαίνεται και να προκληθεί σε αυτόν ανεπανόρθωτη βλάβη.
Τέλος, κάθε χρόνο το μέσο ψύξης έχει απώλειες περίπου κατά 15%, με αποτέλεσμα να υπάρχει και αντίστοιχη μείωση στην απόδοση του κλιματιστικού.
Ο ετήσιος έλεγχος-συντήρηση του συστήματος κλιματισμού λοιπόν θα φροντίσει ώστε να αναπνέετε υγιεινό αέρα, να λειτουργεί αποδοτικά το σύστημα και φυσικά να μην δημιουργηθούν ζημιές που θα σας κοστίσουν πολύ ακριβά για να τις επισκευάσετε.
Προσοχή! Ετήσια συντήρηση
Όπως όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου σας έτσι και το κλιματιστικό χρειάζεται την σωστή και τακτική του συντήρηση ακόμα και στις περιπτώσεις που δεν διαφαίνεται κάποιο πρόβλημα.
Η συντήρηση θα πρέπει να γίνεται σε ετήσια βάση και ειδικά στην αρχή του καλοκαιριού, όπου και χρησιμοποιείται συχνότερα. Έτσι θα εντοπιστούν τυχόν δυσλειτουργίες του συστήματος, οι οποίες και θα σας κοστίσουν ακριβότερα, αλλά και θα εμποδίζουν τη λειτουργία του συστήματος.
TIP
* Χρησιμοποιείτε τον κλιματισμό μια φορά το μήνα κατά τη διάρκεια του χειμώνα για να κυκλοφορήσει στο κύκλωμα το ψυκτικό μέσo, ώστε να μην αναπτυχθούν βακτήρια. Παράλληλα στη λειτουργία της ανακύκλωσης, μειώνεται η υγρασία και συνεπώς στεγνώνουν το φίλτρο και οι αγωγοί.
Η προληπτική συντήρηση του συστήματος κλιματισμού είναι απαραίτητη και θα αποτρέψει τα προβλήματα πριν αυτά εκδηλωθούν και επιβαρύνουν την τσέπη και την υγεία σας.
* Πολλές φορές ο χρήστης έχει την εντύπωση ότι το κλιματιστικό λειτουργεί κανονικά ενώ στην πραγματικότητα υπολειτουργεί. Τα μοντέρνα κλιματιστικά έχουν προδιαγραφές για θερμά κλίματα. Όταν η θερμοκρασία δεν είναι υψηλή ακόμα και αν το κλιματιστικό λειτουργεί στο 80% της κανονικής του απόδοσης ο χώρος κλιματίζεται.
* Όταν όμως η εξωτερική θερμοκρασία αυξηθεί τότε ο χρήστης καταλαβαίνει ότι δεν καλύπτονται οι ψυκτικές ανάγκες του αυτοκινήτου του και συνειδητοποιεί ότι χρειάζεται συντήρηση.
* Ένα κλιματιστικό που δεν έχει συντηρηθεί και η ποσότητα του ψυκτικού μέσου (φρέον) δεν είναι η ενδεδειγμένη λειτουργεί εκτός προδιαγραφών και συνεπώς η θερμοκρασία του κομπρεσέρ αυξάνεται. Το ψυκτέλαιο που εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του συμπιεστή (κομπρεσέρ) δεν κυκλοφορεί σωστά, απορροφά ακαθαρσίες και υγρασία, η ποιότητά του υποβαθμίζεται και χάνει τις ιδιότητές του.
* Το κλιματιστικό είναι μία αντλία θερμότητας, απορροφά θερμότητα από το εσωτερικό του αυτοκινήτου και την αποβάλει στο περιβάλλον. Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποιεί εναλλάκτες θερμότητας. Με την συνήθη χρήση στο επιβαρυμένο από ρύπους αστικό περιβάλλον οι εναλλάκτες λερώνονται, και η ικανότητά τους για μετάδοση θερμότητας ελαττώνεται. Ως επακόλουθο αυξάνεται η θερμοκρασία και η πίεση του ψυκτικού μέσου, ο συμπιεστής ζορίζεται, απορροφά περισσότερη ενέργεια για το ίδιο έργο και αυξάνεται η κατανάλωση.
* Όλοι αυτοί οι παράγοντες έχουν σαν αποτέλεσμα την αυξημένη φθορά του συμπιεστή (κομπρεσέρ), της καρδιάς του κλιματιστικού.
Ιδιαίτερα σημαντικός για την ποιότητα του εισπνεόμενου αέρα είναι ο καθαρισμός και η απολύμανση του εξατμιστή. Το υγρό και σκοτεινό περιβάλλον του αποτελεί ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη και αναπαραγωγή βακτηρίων και μυκήτων που αποτελούν την κυριότερη αιτία ανάπτυξης αλλεργιών και μολύνσεων του αναπνευστικού. Με την τακτική απολύμανση οι αλλεργιογόνοι παράγοντες και η βακτηριακή επιβάρυνση μηδενίζονται εξασφαλίζοντας μία υγιεινή και ευχάριστη ατμόσφαιρα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
* Το αυτοκίνητο έχει πολλά κινούμενα μέρη. Ο κατασκευαστής φροντίζει όλα τα κομμάτια να είναι σταθερά ώστε να αποφεύγονται φθορές από τριβές. Όμως λόγο των κραδασμών οι συνδέσεις χαλαρώνουν με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τρύπες από την τριβή. Κατά την προληπτική συντήρηση τέτοια προβλήματα εντοπίζονται και διορθώνονται πριν οδηγήσουν σε διαρροές που επιβαρύνουν το περιβάλλον με αέρια που συντείνουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.
* Κατά την διάρκεια της ολοκληρωμένης προληπτικής συντήρησης γίνεται καθαρισμός των εναλλακτών, έλεγχος και αναπλήρωση του ψυκτελαίου, σωστή πλήρωση του ψυκτικού μέσου (φρέον), έλεγχος των φίλτρων και απολύμανση.
* Για το λόγο αυτό, λοιπόν, η προληπτική συντήρηση σημαίνει υγεία, οικονομία, ομαλή λειτουργία του κλιματιστικού σας και πάνω από όλα προστασία του περιβάλλοντος!
Το καδμιο, το βαναδιο και ο μόλυβδος είναι μέταλλα κι οχι αέρια κι επίσης οι διαρροες φρεον σχετίζονται με την τρύπα του οζοντος κι οχι με το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αν εξαιρεσουμε λιγη επιστημονική ασυνεπεια, είναι οκ το αρθρακι
Το καδμιο, το βαναδιο και ο μόλυβδος είναι μέταλλα κι οχι αέρια κι επίσης οι διαρροες φρεον σχετίζονται με την τρύπα του οζοντος κι οχι με το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αν εξαιρεσουμε λιγη επιστημονική ασυνεπεια, είναι οκ το αρθρακι