Σου αρέσει η οδήγηση στο βούνο; Δες τα βασικά που πρέπει να γνωρίζει κανείς, πριν επιστρέψει στη φύση µε το τετρακίνητο όχηµά του, αφού η εκτός δρόµου οδήγηση έχει τους δικούς της κανόνες.
Συνολικά στην οδήγηση εκτός δρόµου η µέγιστη ωριαία ταχύτητα δεν είναι το ζητούµενο. Τουναντίον, η αντίληψη και οι χειρισµοί που θα επιτρέψουν στο όχηµα να κινείται µε ασφάλεια είναι το ζητούµενο. Πρέπει να τονίσουµε πως σε αυτού του είδους τις µετακινήσεις είναι προτιµότερο να χρησιµοποιούµε τετρακίνητα οχήµατα που τα µηχανικά τους µέρη είναι ανθεκτικότερα, η απόστασή τους από το έδαφος µεγαλύτερη, οι τροχοί µεγάλης διαµέτρου ενώ το πλέον βασικό: η κίνηση µεταδίδεται σε όλους τους τροχούς αυξάνοντας την πρόσφυση. 3 Οδήγηση στο πατηµένο χώµα
Oι κινήσεις µας στο χώµα πρέπει να είναι απαλές ως προς τη χρήση του τιµονιού και του γκαζιού. Κινούµαστε µε χαµηλές ταχύτητες, «διαβάζοντας» τη συµπεριφορά του αυτοκινήτου. Αποφεύγουµε το απότοµο φρενάρισµα.
Ανηφόρες
Ελέγχουµε πάντα τη γωνία εισόδου του αυτοκινήτου, για να είµαστε σίγουροι ότι δε θα έρθει σε επαφή µε το έδαφος ο µπροστινός πρόβολος.
Ανεβαίνουµε µε σταθερό γκάζι, για να µη σπινάρουν οι τροχοί και χάσουµε πρόσφυση.
Ενεργοποιούµε τις κοντές σχέσεις, αν διαθέτει το όχηµά µας. Αλλιώς ενεργοποιούµε οποιοδήποτε σύστηµα µπορεί να µας βοηθήσει.
Αν κολλήσουµε σε κάποιο σηµείο της ανηφόρας, αφήνουµε το όχηµά µας να κυλήσει προσεκτικά και αργά προς τα πίσω και προσπαθούµε ξανά.
Κατηφόρες
Επιλέγουµε τις κοντές σχέσεις, αν διαθέτει το όχηµά µας και στη συνέχεια 1η σχέση στο κιβώτιο.
Κατεβαίνουµε όσο πιο κάθετα γίνεται, αλλιώς το βάρος του οχήµατός µας µπορεί να προκαλέσει ανατροπή.
Στο τελείωµα της κατηφόρας στρέφουµε το τιµόνι ελαφρά, ώστε να µη «βρούµε» στο έδαφος.
Πλάγιες κλίσεις
Κινούµαστε µε σταθερή ταχύτητα, πάντα παράλληλα µε την κλίση του εδάφους. Αν η διαµήκης ευστάθεια του οχήµατος αρχίζει να κλονίζεται, στρέφουµε το τιµόνι προς τα κάτω, πατώντας συγχρόνως το γκάζι, ώστε να αποτρέψουµε την ανατροπή.
Προσπέλαση εµποδίων
Δεν προσπαθούµε να περάσουµε κάθετα τα εµπόδια. Θα πρέπει να τοποθετηθούµε το αυτοκίνητο υπό γωνία 45ο σε σχέση µε το εµπόδιο.
Αν το αυτοκίνητο διαθέτει επιλογή υποπολλαπλασιασµού των σχέσεων, την επιλέγουµε ώστε να έχουµε παραπάνω δύναµη. Επίσης, µε τις κοντές σχέσεις µπορούµε να ελέγχουµε µε µεγαλύτερη ακρίβεια τη δύναµη αυτή.
Αν το εκτός δρόµου όχηµα που οδηγούµε κατά την προσπέλαση του εµποδίου έχει κάποιον τροχό στον αέρα και δε διαθέτει επιλογή για το κλείδωµα του κεντρικού διαφορικού, τότε θα πρέπει να βρούµε κάποιον τρόπο, ώστε να πατήσει ο τροχός στο έδαφος µε τη βοήθεια βάρους.
Διάσχιση ποταµού
Διασχίζουµε πάντοτε κάθετα τον ποταµό. Όταν διασχίζουµε έναν ποταµό που έχει µεγάλη ροή, θα πρέπει να γνωρίζουµε, ότι από την πλευρά του αυτοκινήτου που «χτυπάει» το νερό η στάθµη του θα ανέβει.
Ελέγχουµε πού βρίσκεται το φιλτροκούτι του κινητήρα. Το ιδανικό είναι να βρίσκεται στο υψηλότερο σηµείο του χώρου του κινητήρα. Δεν πρέπει να περάσει νερό στην εισαγωγή, διότι είναι πιθανό να φτάσει στο χώρο καύσης και να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στον κινητήρα.
Ελέγχουµε το βάθος του νερού µε τη βοήθεια ενός µακριού αντικείµενου ή κλαδιού. Με ένα κλαδί πιθανόν να εντοπίσουµε κάποια εµπόδια που βρίσκονται κάτω από το νερό, τα οποία µπορούν να µας δηµιουργήσουν προβλήµατα.
Επιλέγουµε τετρακίνηση ή και κοντές σχέσεις, αν διαθέτει το όχηµά µας.