Τα ελαστικά είναι ο συνδετικός κρίκος του αυτοκινήτου μας με τον δρόμο. Η σωστή επιλογή στην αγορά τους και η μετέπειτα σωστή χρήση και συντήρησή τους, εγγυάται την βέλτιστη οδική μας ασφάλεια, οπότε το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελέγχουμε τακτικά την κατάστασή τους. Σημαντικά κριτήρια για την αγορά τους είναι οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή μας, ο τύπος του αυτοκινήτου αλλά και η οικονομία και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση του αγοραστή. Κατά κανόνα, οι προδιαγραφές των ελαστικών δεν πρέπει να ξεφεύγουν από τις αντίστοιχες που έχει θέσει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου μας αφού κάτι αντίθετο μπορεί να επηρεάσει την οδική του συμπεριφορά και κατά συνέπεια την ασφάλειά μας.
Παρακάτω θα δείτε 5 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για τα ελαστικά
1. Τα ελαστικά πρέπει να αντικαθίστανται προληπτικά όταν το βάθος του πέλματός τους είναι κάτω των 3,0 χλστ. (το βάθος πέλματος σε ένα ολοκαίνουριο ελαστικό είναι 8 χλστ.). Υποχρεωτικά, πρέπει να αλλάζονται όταν ο δείκτης φθοράς που διαθέτουν στο πέλμα τους «φανεί» και βρίσκεται στα 1,6 χλστ. Εκτός από επικίνδυνα, τα ελαστικά κάτω από αυτό το όριο, τιμωρούνται με 50 ευρώ για τα επιβατικά και με 80 ευρώ για τα επαγγελματικά οχήματα.
2. Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών κάθε 15 μέρες και όταν τα ελαστικά είναι κρύα (δεν έχουν διανύσει περισσότερα από 3 χλμ.). Ακολουθούμε πιστά τις ενδείξεις πιέσεων που αναγράφονται στο ταμπελάκι στο εσωτερικό της πόρτας του αυτοκινήτου μας, είτε στο βιβλίο χρήσης του κατασκευαστή. Προσέχουμε να βρούμε τις σωστές πιέσεις ανά άξονα και την αντιστοίχιση με την διάσταση των ελαστικών που εφοδιάζεται το αυτοκίνητό μας.
3. Από το Νοέμβριο του 2012 όλα τα ελαστικά φέρουν ειδικές ετικέτες που τα κατατάσσουν ανάλογα με την αντίσταση κύλισής τους, το δείκτη πρόσφυσης στο βρεγμένο οδόστρωμα, την κατανάλωσή τους και το θόρυβο (σε ντεσιμπέλ) που παράγουν. Έτσι μπορούμε να κάνουμε την επιλογή μας περισσότερο πληροφορημένοι και να συγκρίνουμε τα ελαστικά που μας ενδιαφέρουν.
4. Μπορείτε να εξοικονομήσετε περισσότερα από 300 ευρώ ή 80 λίτρα καυσίμου κατά τη διάρκεια ζωής ενός ελαστικού, ανάλογα με την κλάση του στον τομέα της κατανάλωσης (από Α σε G) στην ετικέτα του. Αντίστοιχα, στην οδήγηση με μειωμένη πίεση αέρα κατά 0,5 bar, αυξάνεται η κατανάλωση του αυτοκινήτου μας έως και 1,6 λτ./100 χλμ., που μεταφράζεται σε 4 «πεταμένα» ντεπόζιτα το χρόνο.
5. Τα ελαστικά φθείρονται και χάνουν τις ιδιότητές τους, ενώ μεταβάλλονται προς το χειρότερο τα χαρακτηριστικά τους όταν είναι πολυκαιρισμένα. Ένα ελαστικό που έχει «γράψει» 5.000 χλμ. σε 5 χρόνια, είναι χειρότερο από ένα αντίστοιχο που έχει διανύσει 50.000 χλμ. σε 2 χρόνια. Εξετάζουμε την ημερομηνία παραγωγής του που αναγράφεται στα πλαινά του και σε κάθε περίπτωση δεν τα κρατάμε για παραπάνω από 4 χρόνια.
Tην τελευταία 15 ετία στα μοντέλα του Ομίλου VW με τη αγορά του οχήματος είχα μόνο Dunlop (Μax sport,blue-response,fast-response Made in Germany) Πρόκειται για ελαστικά που συνδυάζουν οικονομία και κράτημα τόσο σε στεγνό αλλά και σε ολισθηρό οδόστρωμα.
Πάντως προ 20ετίας σε Seat Ibiza 101hp είχα Michelin (energy,pilot) και ήμουν εξίσου ικανοποιημένος.
Σε 8 χρονια δεν θα εχεις λαστιχα αλλα ξυλα. Προσφατα αλλαξα δυο λαστιχα του 2010 που ειχα πανω. Απο φθορα δεν ειχαν τιποτα ηταν σαν καινουρια. Εκτος απο το οτι εφερναν ολον τον δρομο μεσα ομως σε καθε τιμονια ηταν σαν να τραβαγα χειροφρενο. Τα ειχα και πισω βλεπεις.
Σχετικα με την τελευταια προταση του αρθρου σας (ότι σε κάθε περιπτωση πρεπει να αλλαζονται τα ελαστικα κάθε 4 χρονια) ισως πρεπει να το ξαναψάξετε. Σε καμια επισημη σελιδα κατασκευαστών ελαστικων δεν αναφέρεται συγκεκριμενο χρονικο οριο από την παραγωγη του ελαστικου μετα το οποιο πρεπει να αλλαχτουν τα ελαστικα. Σε καποιες περιπτώσεις μαλιστα αυτό το οριο "φωτογρφιζεται" ακομη και στα 8 χρονια...
Μεχρι στιγμης την καλυτερη ενεργειακη ετικεττα στα ελαστικα τους, σε σχεση με τον ανταγωνισμο, την εχουν οι Goodyear και Dunlop.
Tην τελευταία 15 ετία στα μοντέλα του Ομίλου VW με τη αγορά του οχήματος είχα μόνο Dunlop (Μax sport,blue-response,fast-response Made in Germany) Πρόκειται για ελαστικά που συνδυάζουν οικονομία και κράτημα τόσο σε στεγνό αλλά και σε ολισθηρό οδόστρωμα. Πάντως προ 20ετίας σε Seat Ibiza 101hp είχα Michelin (energy,pilot) και ήμουν εξίσου ικανοποιημένος.
Σε 8 χρονια δεν θα εχεις λαστιχα αλλα ξυλα. Προσφατα αλλαξα δυο λαστιχα του 2010 που ειχα πανω. Απο φθορα δεν ειχαν τιποτα ηταν σαν καινουρια. Εκτος απο το οτι εφερναν ολον τον δρομο μεσα ομως σε καθε τιμονια ηταν σαν να τραβαγα χειροφρενο. Τα ειχα και πισω βλεπεις.
Σχετικα με την τελευταια προταση του αρθρου σας (ότι σε κάθε περιπτωση πρεπει να αλλαζονται τα ελαστικα κάθε 4 χρονια) ισως πρεπει να το ξαναψάξετε. Σε καμια επισημη σελιδα κατασκευαστών ελαστικων δεν αναφέρεται συγκεκριμενο χρονικο οριο από την παραγωγη του ελαστικου μετα το οποιο πρεπει να αλλαχτουν τα ελαστικα. Σε καποιες περιπτώσεις μαλιστα αυτό το οριο "φωτογρφιζεται" ακομη και στα 8 χρονια...