Τα δημοφιλή χρώματα αυτοκινήτων
29672 Επισκέψεις στο άρθρο
Το χρώμα στο αυτοκίνητο δεν είναι παίξε-γέλασε. Αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην επιλογή του υποψήφιου αγοραστή αυτοκινήτου, ενώ διαμορφώνει τάσεις και μόδες.
Η χρωματική γκάμα κάθε αυτοκινήτου είναι αποτέλεσμα αναλυτικών ερευνών, που αφορούν στην κατηγορία και στον πελάτη, όπου απευθύνεται κάθε μοντέλο. Αλήθεια, φαντάζεται κανείς μια κίτρινη Mercedes-Benz S-Class ή ένα μαύρο μίνι με χρωμιωμένες λεπτομέρειες;
Σε κάθε περίπτωση, το σύγχρονο μάρκετινγκ έχει βρει στο χρώμα έναν ακόμη τρόπο για να κάνει τα προϊόντα των αυτοκινητοβιομηχανιών πιο ελκυστικά.
Από το μαύρο του Χ. Φορντ στις παραγγελίες
«Ο πελάτης μπορεί να διαλέξει το αυτοκίνητο σε όποιο χρώμα επιθυμεί, αρκεί αυτό να είναι το μαύρο...» είχε πει ο Χ. Φορντ στις αρχές του περασμένου αιώνα με αφορμή του λανσάρισμα του Ford Model T. Από τότε κύλησε αρκετό νερό στο τεχνολογικό αυλάκι για να φτάσουμε στο σήμερα, όπου έχουμε επιλογές από απλά, μη μεταλλικά χρώματα (λευκό, κόκκινο και μαύρο σε γενικές γραμμές), που δεν χρεώνονται, μέχρι τα μεταλλικά που προσφέρονται με κάποιο σχετικό αντίτιμο φυσικά και τις ειδικές παραγγελίες. Οι τελευταίες φυσικά αφορούν μόνο σε ακριβά μοντέλα πολυτελείας, όπου η παρασκευή του χρώματος γίνεται αποκλειστικά σύμφωνα με την επιθυμία του πελάτη. Έτσι υπάρχει παράδειγμα, που κυρία στο εξωτερικό παρήγγειλε μια Bentley στο χρώμα του μανό της και επειδή αυτό ήταν μοναδικό, για να αφήσει δείγμα έβαψε το νύχι του πωλητή!
Για να μην πούμε για παλαιότερα παραδείγματα, όταν ο σκηνοθέτης Ρομπέρτο Ροσελίνι παρήγγειλε για Ferrari 375 MM για τη γυναίκα του Ίνγκριντ Μπέργκμαν, σε ιδιαίτερο γκρι χρώμα που δεν υπήρχε στη γκάμα της φίρμας. Στη σύγχρονη εποχή το χρώμα αυτό προστέθηκε στη γκάμα των μοντέλων παραγωγής και λέγεται «Grigio Ingrid».
Τεχνολογία και οικολογία
Η τεχνολογία έχει φτάσει σήμερα σε σημείο, που όχι μόνο εγγυάται την απόλυτη ποιότητα με αποτέλεσμα τη διατήρηση της λάμψης για πολλά χρόνια (με τη δέουσα συντήρηση και προστασία φυσικά), αλλά και την προσφορά χρωμάτων που προσφέρουν διαφορετική αντανάκλαση ανάλογα με το φως, το οποίο πέφτει πάνω στις βαμμένες επιφάνειες! Αυτά είναι τα λεγόμενα «περλέ» χρώματα που επιτρέπουν στο αμάξωμα να ιριδίζει και να δίνει την εντύπωση ότι αλλάζει τοπικά χρώμα.
Πιο σημαντική είναι βέβαια η προσφορά υδατοδιαλυτών χρωμάτων νέας γενιάς, που έχουν επιβληθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2004 και μετά (δεν είναι τοξικά και εξυπηρετούν για τη σωστή ανακύκλωση του οχήματος). Τέλος, κάποιες εταιρείες, σε επιλεγμένα μοντέλα (σπορ ή και υπερπολυτελή), συχνά προσφέρουν τα λεγόμενα χρώματα τριπλής επίστρωσης που είναι αρκετά ακριβά (ακόμα και 1.500 ή 2.000 ευρώ επιπλέον), χαρίζοντας όμως στο αυτοκίνητο πραγματικά ξεχωριστή εικόνα, ενώ και αυτά μπορεί να συνδυάζουν το εφέ της πέρλας. Πάντως, σε αυτές τις περιπτώσεις, πρέπει να ξέρουμε ότι παίρνουμε ένα μικρό ρίσκο, καθώς αν κάποιο σημείο του αυτοκινήτου χρειαστεί βάψιμο, απαιτείται ικανός τεχνίτης για να μπορέσει να φτιάξει την ίδια ακριβώς απόχρωση.
H έρευνα της DuPont για το 2011
Η πολυεθνική DuPont είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο και από τις πιο ιστορικές, η οποία ειδικεύεται μεταξύ άλλων και στην κατασκευή χρωμάτων για αυτοκίνητα. Κάθε χρόνο δημοσιεύει μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα σχετικά με τη δημοτικότητα των χρωμάτων σε όλες τις μεγάλες αγορές αυτοκινήτου του κόσμου. Ας δούμε τα αποτελέσματα της έρευνας για το 2011.
Μαύρο δαγκωτό η Ευρώπη
Για τον περασμένο χρόνο, σταθερά στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των Ευρωπαίων ήταν με 25% το μαύρο, όπως και το 2010. Ωστόσο θεαματική άνοδο εμφάνισε το λευκό, που πέρασε στη δεύτερη θέση με ποσοστό 20%. Το 2010 το άσπρο ήταν τέταρτο με ποσοστό 15%. Παραδοσιακές χρωματικές αξίες όπως το γκρι και το ασημί βρέθηκαν στην τρίτη και τέταρτη θέση με ποσοστό 18% και 15% αντίστοιχα.
Ακολουθούν, χωρίς σπουδαίες αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, τα πιο «παιχνιδιάρικα» χρώματα, όπως το μπλε, το κόκκινο, το πράσινο και το κίτρινο/χρυσαφί.
Σαρώνει το άσπρο παγκοσμίως
Και ενώ το 2010 το λευκό χρώμα παγκοσμίως ήταν στην τρίτη θέση μαζί με το γκρι στο 16%, το 2011 έπιασε στην κορυφή το ασημί με 22%.
Τρίτο ακολουθεί το μαύρο με 20%, που είχε απώλειες της τάξης του 4% σε σχέση με το 2010. 13% είναι οι απώλειες για το γκρι, που έπεσε από το 26% της πρώτης θέσης του 2010.
Είναι προφανές πως το λευκό (απλό ή περλέ) έχει μπει για τα καλά στην αυτοκινητική ζωή όλου του κόσμου. Κόκκινο, μπλε, μπεζ-καφέ, πράσινο και κίτρινο /χρυσαφί ακολουθούν, όπως συμβαίνει πάνω-κάτω και στην Ευρώπη.
«Πες μου το χρώμα του αυτοκινήτου σου... να σου πω ποιος είσαι»!
Όπως προκύπτει από έρευνες αναλυτών-ψυχιάτρων, το χρώμα του αυτοκινήτου εκφράζει έμμεσα μεγάλο ποσοστό της προσωπικότητας του ιδιοκτήτη του.
Πιο συγκεκριμένα:
* Το κόκκινο συμβολίζει νεανική και δυναμική προσωπικότητα, συνδυάζοντας παράλληλα επιθετική διάθεση, ακόμα και οργή.
* Το μαύρο εκφράζει φιλοδοξία, επιτυχία και μεγάλο ποσοστό κύρους.
* Το ασημί ταιριάζει περισσότερο σε ανθρώπους που θέλουν να προτάσσουν το πλεονέκτημα του επιτυχημένου, αλλά και του ασφαλούς οδηγού.
* Το λευκό συμβαδίζει με το χαρακτήρα ανθρώπων που θέλουν να θεωρούν τους εαυτούς τους αξιόπιστους και συστηματικούς στην προσέγγιση των πραγμάτων.
* Το μπλε θεωρείται ότι εκφράζει περισσότερο ανθρώπους αθλητικούς, κοινωνικούς και δραστήριους. ΠαρΆ όλα αυτά, στην παράδοση των αγγλοσαξονικών χωρών, το μπλε λογίζεται ως το χρώμα της θλίψης και της στενοχώριας.
* Το κίτρινο, από την άλλη, θεωρείται παραδοσιακά ως το χρώμα της ταχύτητας, εκφράζοντας όσους είναι περισσότερο νευρικοί και επιθετικοί ως οδηγοί.
* Το πράσινο είναι ένα χρώμα που σπανίζει στην Ελλάδα. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι εκφράζει την ηρεμία, το καθαρό μυαλό, την αρμονία και την ισορροπία της φύσης.
Β. Αμερική – Έρωτας με το λευκό
Η Β. Αμερική δείχνει πολύ μεγάλη προτίμηση στο λευκό (πρώτο χρώμα με 23% και αύξηση 2% σε σχέση με το 2010), κάτι που συμβαίνει άλλωστε αρκετά χρόνια τώρα.
Η DuPont αναφέρει ότι σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στους εταιρικούς στόλους αυτοκινήτων, στα ελαφριά ημιφορτηγά και στα μεγάλα SUV, που οι Αμερικανοί προτιμούν λευκά. Στη συνέχεια βλέπουμε την παγκοσμίως δημοφιλή 3άδα, με το μαύρο, το ασημί και το γκρι, ενώ αρκετά «ανεβασμένο» σε σχέση με την Ευρώπη είναι το κόκκινο με ποσοστό 10%.
Κίνα - Κυρίαρχο το ασημί
Στην δυναμική αγορά αυτοκινήτου της Κίνας, το ασημί είναι το πλέον δημοφιλές χρώμα με ποσοστό 26%, που όμως σημείωσε πτώση 7% σε σχέση με το 2010, ακολουθούμενο από το μαύρο με 21% (πτώση 10% σε σχέση με το 2010). Ιδιαίτερα ενισχυμένο εμφανίζεται το λευκό, που από το 9% και την τέταρτη θέση έφτασε στο 15% και την τρίτη. Το γκρι έπεσε στην 4η θέση και το 10% (από 3ο με 18%) και ακολουθεί το μπλε (9%), το κόκκινο (7%), το μπεζ (4%) και το κίτρινο/χρυσαφί με 2%.
Τips για την περιποίηση του χρώματος
* Αποφεύγετε να τοποθετείτε κουκούλα στο αυτοκίνητο, αν το αμάξωμα ή η κουκούλα έχουν σκόνη.
* Για να διατηρήσετε την «ένταση» του χρώματος, κάντε κέρωμα σε ειδικευμένο κατάστημα.
* Αν πλένετε μόνοι σας το αυτοκίνητο, καλό είναι να χρησιμοποιείτε πανάκια με μικροΐνες για το στέγνωμα. Θα τα βρείτε στα περισσότερα βενζινάδικα και καταστήματα με αξεσουάρ αυτοκινήτου και δεν κοστίζουν ακριβά.
* Αν δείτε κάποια περιττώματα πουλιών, πρέπει να τα καθαρίσετε άμεσα, καθώς, αν τα αφήσετε, θα διαβρώσουν το χρώμα.