Μπορεί οι τιμές των καυσίμων να σταθεροποιήθηκαν, αλλά τα φαινόμενα νοθείας κρατούν ακόμα, προκαλώντας σοβαρές ζημιές στα αυτοκίνητά μας με στόχο την κερδοσκοπία τους. Τι όμως μπορείς να κάνεις για αυτό;
Ο «αιώνιος πονοκέφαλος» των νοθευμένων καυσίμων
Τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος των καυσίμων δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνο τη μάστιγα της ενεργειακής κρίσης, αλλά και το χρόνιο πρόβλημα της νοθείας – πόσο μάλλον τώρα που οι τιμές των καυσίμων, αν και σταθερές, είναι ακόμα «τσιμπημένες». Από το φαινόμενο της νοθείας καυσίμων λοιπόν, δε θα μπορούσε να λείπει και το υγραέριο (LPG), όπου έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς αρκετοί επιτήδειοι που κερδοσκοπούν εις βάρος των καταναλωτών.
Όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερό μας θέμα για το υγραέριο (LPG), πολλά πρατήρια πουλάνε – παρανόμως – βιομηχανικό υγραέριο αντί γιακίνησης, με χαμηλότερο οικονομικό κόστος αλλά με πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις στην απόδοση του κινητήρα καθώς και στην υγεία μας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς LPG της αγοράς, οι ζημιές που μπορούν να προκληθούν από το νοθευμένο υγραέριο έχουν ακριβώς τις ίδιες επιπτώσεις με τη νοθευμένη βενζίνη, αρκετά κοστοβόρες και ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του αυτοκινήτου.
Όπως συμβαίνει με όλα τα νοθευμένα καύσιμα, λόγω της χαμηλότερης ποιότητας έχουν αρνητική επίδραση στον κινητήρα του αυτοκινήτου αλλά και στα επιμέρους μέρη της τροφοδοσίας, με τις περισσότερες βλάβες να είναι αρκετά κοστοβόρες και ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του. Σύμφωνα με τους ειδικούς LPG της αγοράς, οι ζημιές που μπορούν να προκληθούν από το νοθευμένο υγραέριο έχουν ακριβώς τις ίδιες επιπτώσεις με τη νοθευμένη βενζίνη. Ας τις δούμε όμως πιο αναλυτικά:
Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή. Ο αισθητήρας «λ» αναλαμβάνει το ρόλο του ρυθμιστή του μίγματος καυσίμου, λίγο πριν αυτό εισέλθει στο θάλαμο καύσης (μιλώντας πάντα για ατμοσφαιρικούς κινητήρες). Ο αισθητήρας αυτός βρίσκεται στο σύστημα εξαγωγής του κινητήρα (συνήθως τα αυτοκίνητα άνω των 2 λτ. έχουν δύο) και «καταλαβαίνει» από τα καυσαέρια αν το μίγμα της καύσης είναι «φτωχό». Στην περίπτωση που αυτό είναι, στέλνει εντολή για περισσότερη πλήρωση με αποτέλεσμα την αύξηση της κατανάλωσης και ως συνέπεια τη μη σωστή του λειτουργία. Αν ο αισθητήρας «λ» συνεχίσει να «δουλεύει» λάθος, μπορεί να επηρεάσει μετέπειτα και τον καταλύτη.
Ο καταλύτης είναι κι αυτός ένα σημαντικό μέρος του συστήματος εξαγωγής του κινητήρα, αφού στην ουσία «φιλτράρει» τα καυσαέρια από διάφορες επιβλαβής και επικίνδυνες χημικές ενώσεις, πριν αυτές ελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα. Βέβαια, αν η ποιότητα του καυσίμου είναι κάκιστη – ανεξαρτήτως σωστής λειτουργίας αισθητήρα «λ», τότε γίνεται κατανοητό πως τα ευγενή μέταλλα που διαθέτει ο καταλύτης για να φιλτράρει, φθείρονταιγρηγορότερα με κατάληξη την καταστροφή τους.
Τέλος, σε ότι αφορά τον κινητήρα, το σύστημα τροφοδοσίας του είναι αυτό που καταπονείταιπερισσότερο. Οι αρρυθμίες που δημιουργούνται από την «φτωχότερη» καύση, μπορούν να προκαλέσουν σημαντική βλάβη στον εγκέφαλο.
Νοθευμένο υγραέριο (LPG): Πως γίνεται;
Η νοθεία στο υγραέριο (LPG) γίνεται με τη βοήθεια της προσθήκης του φθηνότερου βουτανίου στο ακριβότερο προπάνιο, δημιουργώντας μία νέα χημική ένωση χαμηλότερης απόδοσης και ποιότητας. Συγκεκριμένα, το υγραέριο κίνησης βασίζεται σε μία αναλογία βουτανίου – προπανίου της σχέσης 70 – 30 %, ενώ το φθηνότερο βιομηχανικό υγραέριο έχει αντίστοιχη αναλογία 90 – 10 %.
Όπως γίνεται κατανοητό, η χαμηλότερη περιεκτικότητα σε προπάνιο μειώνει την απόδοση καυσίμου, παρέχοντας επιπρόσθετα μικρότερη αυτονομία σε σχέση με το μη νοθευμένο καύσιμο. Πέρα όμως από τις οικονομικές συνέπειες, ταυτόχρονα επηρεάζονται αρνητικά και τα επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας, αφού ένα αυτοκίνητο που πραγματοποιεί προσπέραση θα χρειαστεί παραπάνω «δύναμη» για να την ολοκληρώσει.
Χαμηλότερης ποιότητας το 20% του LPG που κυκλοφορεί στην Ελλάδα
Πιο συγκεκριμένα, οι έρευνες που έχουν γίνει στη χώρα μας έχουν αποδείξει πως κυκλοφορούν πάνω από 65.000 μετρικοί τόνοι βιομηχανικού υγραερίου χαμηλότερης ποιότητας, ποσοστό που ξεπερνάει το 20% του συνόλου. Η κερδοσκοπική επιλογή του βιομηχανικού αερίου γίνεται λόγω της χαμηλότερης φορολόγησης, αφού το κίνησης έχει περίπου 430 ευρώ ΕΦΚ (ειδικό φόρο κατανάλωσης) ο μετρικός τόνος, ενώ το βιομηχανικό μόλις 60 ευρώ!
Πως μπορεί κανείς να προφυλαχθεί από το νοθευμένο LPG;
Σε μια τέτοια ερώτηση, η απάντηση εναπόκειται καθαρά στον πελάτη και στη σχέση εμπιστοσύνης που έχει με κάποιο πρατήριο ή μία συγκεκριμένη εταιρεία καυσίμων. Στις μέρες μας, κρατικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες προσπαθούν να περιορίσουν παρόμοια φαινόμενα, αν και οι ιδιωτικές εταιρείες έχουν το προβάδισμα στα μέτρα πρόληψης και άμυνας.
Ένα τέτοιο παράδειγμα – το μοναδικό στον κλάδο του LPG – είναι η Coral Gas, η οποία εφαρμόζει στο υγραέριο που διαθέτει και διανέμει στα πρατήριά της, την πρωτοποριακή καινοτομία του συστήματος μοριακού ιχνηθέτη.
Ο μοριακός ιχνηθέτης αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα ποσοτικού και ποιοτικού ελέγχου του υγραερίου κίνησης (LPG), που εφαρμόζεται σε ολόκληρη τη διαδικασία της διανομής έως και την αντλία του πρατηρίου. Ο ιχνηθέτης τοποθετείται σε ελάχιστη ποσότητα (miligram / τόνο) χωρίς να μπορεί να αλλοιωθεί, ούτε να αφαιρεθεί, αλλά να μπορεί να ελεγχθεί επιτόπου με ειδικά συστήματα δίνοντας πληροφορίες για το εάν το καύσιμο έχει νοθευτεί και πόσο.
Φυσικά, ο έλεγχος απαραίτητος και σε αυτή την περίπτωση. Έτσι κινητά συνεργεία της δημοφιλούς εταιρείας, διεξάγουν συνεχείς δειγματοληπτικούς ελέγχους (ανά την Ελλάδα) ώστε να εγγυώνται την 100% καθαρότητα του υγραερίου κίνησης Coral Gas.