-Η έλλειψη νέων μηχανικών είναι πρόκληση & ευκαιρία ταυτόχρονα
-Τα συνεργεία που θα προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες της αγοράς
-Και όσα από αυτά επενδύσουν στην εκπαίδευση νέων μηχανικών
-Θα ανταποκριθούν στη νέα εποχή των ηλεκτρικών & αυτόνομων οχημάτων
-Κρατική υποστήριξη, ιδιωτικές πρωτοβουλίες και συνεργασίες μπορούν να δώσουν ώθηση στον κλάδο
Σε μια αγορά με χιλιάδες επιχειρήσεις (και με το γνωστό μας «ελληνικό ταμπεραμέντο») όλοι έχουν και από μία άποψη. 'Αποψη για ένα πρόβλημα που απασχολεί όλο τον κλάδο. Αυτό δεν είναι άλλο από την έλλειψη νέων μηχανικών αυτοκινήτων. Μα ας δούμε μια «ψύχραιμη» ανάλυση του θέματος και τις «σκέψεις – λύσεις» που προτείνονται!
Πρόβλημα η έλλειψη μηχανικών αυτοκινήτων: ποιες λύσεις μπορούν να δώσουν έμπνευση για νέες ευκαιρίες στον κλάδο
Στη σημερινή Ελλάδα, τα συνεργεία αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις τους: τη δυσκολία στην εύρεση νέων, καταρτισμένων μηχανικών αυτοκινήτων. Οι λόγοι είναι πολλοί και πολυσύνθετοι, αλλά κυρίως συνδέονται με την έλλειψη ενδιαφέροντος των νέων για τον συγκεκριμένο κλάδο και τη σταδιακή υποχώρηση των τεχνικών σχολών που σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία. Ειδικά στην εποχή της ηλεκτροκίνησηςκαι των σύγχρονων τεχνολογιών αυτοκινήτων, τα συνεργεία βρίσκονται μπροστά σε νέες απαιτήσεις και την ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό, κάτι που δυστυχώς λείπει.
Ας εξετάσουμε πιο αναλυτικά το πρόβλημα και τις πιθανές λύσεις που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αυτή την κατάσταση.
1. Η έλλειψη ενδιαφέροντος για τις Τεχνικές Σχολές
Η έλλειψη νέων μηχανικών συνδέεται άμεσα με τη μείωση του ενδιαφέροντος για τις τεχνικές σχολές και τα επαγγελματικά επαγγέλματα. Πολλοί νέοι σήμερα στρέφονται προς θεωρητικά επαγγέλματα ή τεχνολογίες πληροφορικής, παραβλέποντας τα επαγγελματικά με εξειδίκευση στον τομέα του αυτοκινήτου, που παραδοσιακά συνδέονταν με λιγότερες προοπτικές εξέλιξης. Σκέψεις - Λύσεις:
Σχολές και Εκπαίδευση: Η ενίσχυση των τεχνικών σχολών με σύγχρονα προγράμματα σπουδών που να ενσωματώνουν την τεχνολογία και την ηλεκτροκίνηση θα προσελκύσει νέους. Προγράμματα κατάρτισης που να περιλαμβάνουν εξειδίκευση στα ηλεκτρικά οχήματα και την ψηφιοποίηση της συντήρησης μπορούν να ενισχύσουν το ενδιαφέρον για τη μηχανική.
Εκπαίδευση Ενηλίκων & Σύντομοι Κύκλοι Κατάρτισης: Παροχή ειδικών προγραμμάτων εκπαίδευσης για όσους ήδη εργάζονται στον τομέα, ώστε να αναβαθμίσουν τις γνώσεις τους στις νέες τεχνολογίες, όπως η ηλεκτροκίνηση και τα αυτοκίνητα με συστήματα αυτονομίας.
2. Σύγχρονοι Τεχνολογικοί Δεσμευτικοί Παράγοντες
Η αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτωνκαι της αυτόνομης οδήγησης φέρνει νέες απαιτήσεις στον τομέα της επισκευής και συντήρησης των αυτοκινήτων. Τα συνεργεία πλέον απαιτούν ειδικά καταρτισμένο προσωπικό, ικανό να διαχειριστεί σύγχρονα συστήματα ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, αλλά και τις απαιτήσεις της αυτονομίας. Σκέψεις - Λύσεις:
Δημόσια Στήριξη: Κρατικές πρωτοβουλίες που παρέχουν επιδοτήσεις για τη δημιουργία ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαστηρίων, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση και τις αναδυόμενες τεχνολογίες, μπορούν να δώσουν μία ώθηση στον κλάδο. Τα συνεργεία θα μπορούσαν να συνεργαστούν με δημόσιους φορείς και εκπαιδευτικά ιδρύματα για να δημιουργήσουν εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Συνεργασίες με Αυτοκινητοβιομηχανίες: Η συνεργασία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που συχνά παρέχουν τεχνική εκπαίδευση και πιστοποιήσεις, μπορεί να βοηθήσει στην ενσωμάτωση των τελευταίων τεχνολογιών στην καθημερινή εργασία των συνεργείων.
3. Ενθάρρυνση των νέων για είσοδο στον κλάδο (υπάρχουν προοπτικές) !
Ο κλάδος της μηχανικής αυτοκινήτων πρέπει να παρουσιαστεί στους νέους ως μια επαγγελματική ευκαιρία με πολλές προοπτικές ανάπτυξης και εξέλιξης. Το να αναγνωριστεί η σημαντικότητα του επαγγέλματος και η ανάγκη για υψηλή εξειδίκευση μπορεί να κάνει τη διαφορά. Με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και της ρομποτικής, οι προοπτικές στον τομέα αυτό είναι μεγάλες. Σκέψεις - Λύσεις:
Προγράμματα Κατάρτισης με Σύνδεση στην Αγορά Εργασίας: Δημιουργία συνεργασιών με μεγάλες εταιρείες και συνεργεία, ώστε οι νέοι να αποκτούν τα απαραίτητα εφόδια μέσω πρακτικής άσκησης και μετεκπαίδευσης. Αυτά τα προγράμματα να συνδέονται άμεσα με την αγορά εργασίας, παρέχοντας στους σπουδαστές έτοιμες θέσεις εργασίας με την αποφοίτησή τους.
Αναγνωρισιμότητα και Στήριξη του Επαγγελματικού Κλάδου: Η δημιουργία εκστρατειών προβολής (εδώ και ο ειδικός τύπος όπως το autotriti μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο) που να αναδεικνύουν τη σημασία της εργασίας στα συνεργεία αυτοκινήτων και τις ευκαιρίες που προσφέρει ο κλάδος για τη νέα γενιά. Ένα νέο κύμα ενθουσιασμού και ενδιαφέροντος μπορεί να προέλθει από την προβολή των νέων τεχνολογιών και την ανάγκη για εξειδικευμένους μηχανικούς.
4. Κρατικές και Ιδιωτικές Πρωτοβουλίες για Τα Συνεργεία
Για να λυθεί το πρόβλημα της έλλειψης μηχανικών, οι συνεργασίες μεταξύ κρατικών φορέων, εκπαίδευσης, αυτοκινητοβιομηχανιών και συνεργείων είναι απαραίτητες. Οι επιχειρηματίες του κλάδου μπορούν να συμμετάσχουν σε προγράμματα που ενθαρρύνουν τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την εκπαίδευση. Σκέψεις - Λύσεις:
Κίνητρα για Συνεργεία: Η κυβέρνηση μπορεί να προσφέρει κίνητρα σε συνεργεία που αναλαμβάνουν τη δημιουργία θέσεων εργασίας για νέους μηχανικούς, μέσω επιδοτήσεων ή φορολογικών εκπτώσεων.
Δημιουργία Κέντρων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης: Ιδιωτικές εταιρείες ή συνδικάτα μπορεί να συνεργαστούν με εκπαιδευτικά ιδρύματα για τη δημιουργία εκπαιδευτικών κέντρων και σχολών εξειδίκευσης στις νέες τεχνολογίες αυτοκινήτου, όπως η ηλεκτροκίνηση.
Η άποψη του autotriti: Ευκαιρία ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας Η έλλειψη νέων μηχανικών αυτοκινήτων είναι αναμφίβολα μια πρόκληση, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια σημαντική ευκαιρία. Τα συνεργεία που θα καταφέρουν να προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες της αγοράς και να επενδύσουν στην εκπαίδευση και κατάρτιση των νέων μηχανικών, θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν στον ταχέως εξελισσόμενο τομέα των ηλεκτρικών και αυτόνομων οχημάτων. Η κρατική υποστήριξη, οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες και οι συνεργασίες με τη βιομηχανία μπορούν να φέρουν την αλλαγή που απαιτείται και να δώσουν νέα ώθηση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και των συνεργείων.